Poněkud bulvární nadpis článku ale docela dobře vystihuje situaci okolo známého herního vývojáře Douga TenNapela, který stojí za povedenou skákačkou Earthworm Jim, plastelínovou adventurou The Neverhood, několika komiksy a nově Kickstarterovaným Armikrogem.. Co některé hráče nutí litovat čas strávený u jeho her? Nic neobvyklého. Dovolil si mít vlastní názor, opírající se o svoji víru.

Vše spustily komentáře u webového komiksu Ratfist, jehož autorem je Doug. Jelikož už ona diskuze zanikla, budeme se spoléhat na její přepis z webové stránky gaygamer.net. Uživatel s nickem 21st přednesl Dougu otázky týkající se liberální politiky a došlo i na téma homosexuálních sňatků. Samotný překlad byl trochu oříškem hlavně z hlediska významu některých vět, protože se jedná o vyseknutou část. Proto mi případné nepřesnosti odpusťte (odkaz na gaygamer vede do článku s originálním textem).

21st: „Opravdu si myslíte, že každá země kromě vaší (pozn.: 21st není z Ameriky) je nějaká represivní autokracie postrádající svobodu?“

DTN: „Jen ve srovnání s naší. Jsme skvělí.“

21st: „Křesťanství: 78.5%“

DTN: „Znovu. To je to, proč jsme skvělí.“

21st: „Víte, jestli nemáte vůli (pozn.: poslední) a umřete právě teď, vaše žena by zdědila vaše věci.“

DTN: „To i můj zahradník, ale nemusím si ho brát, abychom tyhle detaily vyřešili. Nemám problém, když někdo navštíví někoho v nemocnici… ale oba víme, že tohle není o návštěvách v nemocnicích.“

21st: „Jaký argument máte konkrétně proti proti sňatku dvou dospělých mužů, kteří se vzájemně milují?“

DTN: „Ten stejný argument, jako mám proti muži, co jde hodit bobek na dámské záchodky. A bohoslužba vhodná pro jedno pohlaví automaticky není vhodná pro druhé, nehledě na to, jak moc muž miluje házení bobku na dámských záchodcích.“

21st: „Nakonec jsem alespoň rád, že nepřirovnáváte gaye k pedofilům nebo zoofilům. Jste zdvořilejší, než někteří ostatní.“

DTN: „Dejte mi nějaký čas a uvidím, co můžu udělat. Uvědomujete si, že tento rozhovor bude použiván vašimi lidmi k ospravedlnění trvalého bojkotu mé práce. Pravděpodobně použijí tento argument, aby mi zdůvodnili, proč nemohou navštívit kohokoliv v jakékoliv nemocnici, zatímco jsou v ní. Tenhle argument není o zákonech a manželství. Je to o kulturních honech na čarodějnice. Je tu spousta horších věcí, než absence možnosti provdat se za stejné pohlaví.“

21st: „Právě teď některé státy vlastně bojují za odebrání lidských práv. Je to tak?“

DTN: „Amerika každý den odebírá práva tisícům lidí. Zařaďte se do fronty.“

Z rozhovoru je znát, že Doug nesouhlasí s právem sňatků pro homosexuály. Proč? Má to co dočinění s tím, že je křesťan. A já, jakožto vyznavač stejné víry, jeho postoj chápu (ale nezastávám ho). Manželství je bráno jako posvátný svazek před Bohem, který může zrušit pouze smrt (proto je pro vás druhá a všechny další svatby v křesťanském kostele zapovězeny) a je určen pro páry rozdílného pohlaví. To kvůli založení rodiny, která má v křesťanství důležitý význam. V dnešní době se ovšem dá rodina založit i jinou cestou, která by v minulosti nebyla obvyklá, tudíž je tendence brát sňatek jako úkon formální daný zákonem a ne vírou. Proto Doug zvolil (nešťastné) přirovnání k muži, co si jde ulevit na dámské toalety. To ale jen tak pro informaci. Rozhodně nechci vyvolat diskuze o tom, zda homosexuální sňatky schvalujete, či ne. Zákon v Americe prošel, takže by to stejně nemělo význam. Proto se vrátím k jádru problému.

A to je přehnaná reakce internetové komunity (jak té čtyřprocentní, tak té devádesátišestiprocentní). Sice nedosahuje takových výšin, jako třeba u Planetary Annihilation, ale přesto tu byly přestřelené reakce a i naštvané hlasy požadující bojkot hry. Někteří diskutéři si též posteskli nad tím, že kdyby názory TenNapela znaly dříve, nikdy by The Neverhood nehráli a na Armikrog. nic nepřispěli. Není trochu ujeté nenávidět člověka za názor, pramenící z jeho víry? Zvlášť, když ho neznají osobně? Jde přece o produkt, který autor vytvořil. Lidé pumpují peníze vydavatelům a vývojářům, které vůbec neznají. Vsadím se, že moje peníze šly na konta mnoha autorů, s jejichž názory bych se nestotožnil.

Je zajímavé sledovat, jak se dříve z bezejmenných postav (což už je hodně dávno) stávají „celebrity“ (což trvá už dost dlouhou dobu). Lidé si určité charaktery z jejich vyjadřování se na veřejnosti určitým způsobem zaškatulkují, a jejich práce jde stranou. Jak často se píše o Ivetě Bartošové v souvislosti s hudbou? Bulvár daleko raději míří na její problémy s alkoholem a nenáročné čtenáře to baví. Stejně tak baví velký okruh hráčů strefovat se do Phila Fishe. Možná ani neví proč. Pamatují si jeden tweet a jeden nadpis vytržený z kontextu, co viděli na Kotaku a přidávají se k početné skupině antifanoušků. Fez si ale nikdy nekoupí. Jejich názor je vytesaný do kamene, stejně jako „Romerova děvka“ a „Carmackovo porno“. Otázkou zůstává, zda je to žádoucí, nebo to hernímu průmyslu, zvláště pak hráčské obci, spíše škodí (pro zajímavost, Fezu se prodalo za prvních 48 hodin letních slev na Steamu 105.000 kusů – toť k vyhlášenému bojkotu hry).

Nebylo by slušné na konec nezmínit dvojici tweetů Miloše Bohoňka, které mě na toto téma přivedly