Tvrďte si co chcete, ale klávesnice není nejlepší nástroj na hraní. Vždyť její návrh vychází už ze starého psacího stroje. Zatímco dříve sloužil mezerník jen a pouze k vytváření mezer mezi znaky, dnes si bez něj hraní hry skoro neumíme představit. Kdo naposledy použil k pohybu herní postavy šipky? Na první pohled je klávesnice ideální díky počtu různých použitelných kláves. Ale zkuste skočit do komplikovanější hry, aniž byste si rozložení předem zjistili skrze tutorial nebo nastavení.

Možná je to jen má ideologie, ale myslím si, že ovládání by mělo tvořit co nejmenší vstupní bariéru do hry. Pokud chcete zapomenout na okolní svět a nechat se strhnout virtuálním zážitkem, nesmíte si ani na okamžik uvědomovat přítomnost ovladače. Pro mnoho z vás to není problém. S počítačem jste denně ve styku a jistě už toho máte spoustu odehráno. Ale když jsem učil mamku řídit v první Mafii, vzešlo z toho jen nesmělé popojíždění po jedné ulici. Užívání počítače prostě zkušenosti s klávesnicí ve hry nevytvoří, potože samotná hra dává poměrně komplexnější zpětnou vazbu, než jen vyskakování písmenek za blikajícím kurzorem.

A co když hra ani nesnaží pořádně předvést, jak se má ovládat? Dark Souls byl pro mě horor. Rád zkoumám herní mechaniky sám bez nápovědy, ale abych deset minut zjišťoval, jak se dostat do menu, jak udělat kotoul nebo jak jen máchnout mečem, tak to prrr. Tahle komunikační bariéra může být pro mnoho hráčů finální. Jistou vinu za to nesou samotní autoři, ale jsem si docela jistý, že se správným ovladačem by to bylo menší martyrium.

Jenže i samotné gamepady, ač jsou velmi intuitivní k používání, nejsou samospásné. Analogové páčky chtějí větší trénink než myš a pořád to nebude úplně ono. Naprosto tak padají ze hry strategie a adventury. Páčky také rychle stárnou. Po roce zpravidla levý joystick začne táhnout do strany. Ukazováčky většinou odpočívají na triggerech, ale prostředníčky jsou prakticky nevyužity. Autoři musí při vývoji s gamepadem počítat a integrovat ho do kódu. Jistě byste našli další negativa, kdybyste chtěli.

Starší předloha se nakonec neprosadila

Ze všech těch třech oznámení od Valve mě nejvíce nadchl samotný ovladač. Nahrazení páček trackpadem je naprosto geniální. Velmi se tím prodlouží životnost ovladače. A to nemluvím o přesnosti. Pokud se nepletu, joystick na Xbox 360 gamepadu má jen několik málo rozpoznatelných poloh (do jedné desítky). PS3 gamepad je na tom lépe, ale jeho ergonomie není ideální. Jistě, někomu bude vadit, že nepocítí sílu, vracející palec do středu. Ale zpětná vazba se dá vytvořit jinak. Tvarem trackpadu, strukturou povrchu nebo vybrační odezvou (Valve jde po všech třech).

Z mnoha komentářů na internetu jsem cítil lehkou skepsi, kvůli zkušenostem na noteboocích (kolik z vás vlastní levný pracovní notebook, kde je i trackpad nevalné kvality?). Je ale dobré si uvědomit, že záleží hlavně na implementaci. To šmrdlací místo bude mít jistě několik funkčních možností. Buď bude pozice odečítána relativně (klasický trackpad na notebooku), nebo i absolutně (grafický tablet). A nebo bude fungovat jako virtuální joystick (mobilní hry). A virtuální joystick není až tak nepoužitelný. Známe je z tabletů a mobilů, kde se ovšem projevují limitace samotným zařízením. Hladká neohraničená plocha, velmi omezený prostor (přeci jen bude na ovladači pro palce více místa), zakrývání si obrazovky prstem,… Pokud se tyto neduhy vyřeší, s radostí vyměním analogovou páčku za vyšší životnost a vysokou variabilitu (myš a joystick v jednom).

Nastavitelná obrazovka sloužící jako tlačítko, přesná vibrační odezva, symetrické rozložení pro leváky, to už jsou jen takové menší lahůdky. Nejzajímavěji se musí zdát podpora ovladače i u her, které na něj nikdy stvořeny nebyly. Otázkou ovšem zůstává, zda podpůrná aplikace pro nastavování tlačítek a vytváření ovládacích profilů bude vázána pouze na Steam, nebo i na hry mimo něj, což by bylo jistě lepší. Klávesnici a myš mám rád, ale pokud se Valve povede vytvořit univerzální gamepad, který odstraní problémy těch dosavadních a nevytvoří nové, s radostí už budu hrát jen s rukama v klíně pohupujíc se ve křesle (jen si zkuste dát nohy na sedátko, příjemně se houpat a natahovat ruky přímo před sebe – žádná sláva).

Na internetech už se objevují první názory. Nalinkuji sem jen jeden od Tommyho Refenese, tvůrce Super Meat Boye. Podle něj je Steam Controller funkční a povedený. Sice by ho nevyměnil za klasický Xbox 360 gamepad, protože je na něm zvyklý, ale i na verzi od Valve se v SMB dají dohrát i ty nejtěžší levely. O to hrál jen na prototypu, co čerstvě vylezl z 3D tiskárny a ještě ani nemá display. To je dobrý start. Valve se pokusilo přijít s něčím novým a já doufám, že se jim to povede. Neříkejte mi, že je nemožné páčky nahradit trackpady. Virtuální realita dřív byla také takřka nefunkční a dnes tu máme na koleně postavený Oculus Rift, který funguje lépe než předražené krámy od velkých výrobců.