kickstarter logo
Kickstarter je jako zjevení. Funguje sice už třetím rokem, ale co si budem povídat. Kdo jste o něm věděli před Double Fine Adventure? Tim Schafer v únoru 2012 způsobil takovou menší revoluci. Dokázal, že to jde. Následovala lavina dalších herních projektů. Najedou se nic nezdá nemožné a jediné, co může bránit ve znovuzrození nějaké staré klasiky jsou jen práva – ta jsou v řadě případů bůh ví kde.


V průběhu kickstartování Double Fine Adventure jsem si uvědomil, že by se vlastně mohlo vrátit skoro cokoliv. Ona se spousta her vrací, ve formě HD remaků. Vrátilo se Beyond Good and Evil, Monkey Island, Tomb Raider, Halo, dělá se Abe… Doba remakům přeje. Pořád je ale velká spousta her, jejichž HD remaky vzniknou jen těžko. Tím se nám otevírá prostor pro crowdfunding. Za jaké hry bych dal na Kickstarteru ledvinu?

Commandos

screenshot from burma mission from commandos 2

Ach, Commandos. Moje srdcovka a zároveň hrozně zajímavá série. Jednička byla velmi dobrá, ale nechutně hardcore a skoro až zaváněla prototypem. “Tak to zkusíme, splácáme to dohromady a uvidíme,” jako by si tvůrci řekli. Pak přišlo pokračování. Commnados 2: Men of Courage. Jedna z mých nejoblíbenějších her, prakticky bezchybné dílo a pro mě osobně jedna z tzv. “dokonalých” her. Trojka byla pořád výborná, ale měla zmršené ovládání. A tu 3D věc jsem už nehrál.

Za nové Commandos, které by vycházelo z dvojky, bych dal ledvinu. Nechci remake, dvojka zestárla jako víno a hraje se dnes stejně dobře, jako tehdy. Chci nové mise, nové prostředí, klidně pár nových postav, stejné ovládání, stejnou grafiku, stejnou strukturu, stejnou obtížnost.

Nemusela by to být druhá světová. Mohla by to být kterákoliv válka, kterýkoliv konflikt. Mohlo by to být klidně něco historického, bez střelných zbraní, nebo naopak sci-fi. Na době nesejde. Důležitý je ten špičkový design úrovní a postav, které ve dvojce byly. Ale klidně druhou světovou, to je jedno, hlavně aby to tu už bylo.

Rollcage

rollcage videogame

Něco jako Rollcage dnešnímu hernímu trhu chybí. Co se tomu alespoň trochu přiblížilo? Split Second? Mashed? Blur? Možná jen designovými podpobnostmi, ale žádné hře se ještě nepodařilo zachytit ten unikátní feeling Rollcage. Dokonce ani druhému dílu. Ten nebyl špatný, ale už to prostě nebylo ono.

V prvním Rollcage mám nahrány stovky hodin. Možná i víc. Těžko říct. Hru jsem si prošel ale tuším jen jednou nebo dvakrát. Singleplayerová “kampaň” rozhodně nebyl ten největší tahák. Tím byl, a dodnes je, multiplayer. Hlavně split screen u jednoho počítače.

Jakkoliv mělo Rollcage dobré tratě, s kamarády jsme vždycky zůstali u tratě G-Force. Ta byla špičková – dala se prosvištět za třináct vteřin, měla jednu zkratku, jeden tunel, spoustu budov na ničení a dalo se na ní fakt vyblbnout. Ostatně jako na všech tratích, ale G-Force jsem za ty roky zmáknul a už vím kam přesně střílet rakety aby mě to zrychlilo na dvoj/trojnásobek rychlosti apod.

Jenže zrovna Rollcage by asi na Kickstarteru uspělo těžko. Když teď dohlédnu od toho, že původní tým z Attention to Detail je dnes bůh ví kde a podobné hry moc nevznikají, tak by to asi nebyla levná záležitost. Všechny ty efekty, fyzika, licence na nějakou dobrou hudbu… Tohle by nestálo dva tři miliony dolarů, ale tak dvacet – třicet. Já bych se klidně ale spokojil jen s remakem té jedné trati. Kdyby se trefil ten správný feeling, tak by to bylo boží.

Vampire the Masquerade: Bloodlines 

wallpaper from vampire the masquerade bloodlines

Jestli by bylo na Rollcage potřeba hodně peněz, tak na oživení/pokračování Vampire the Masquerade: Bloodlines tuplem. Výborné RPGčko na Source enginu od zesnulých Troika Games z roku 2004 by zasloužilo nějakého nástupce. Fandové ho ve svých patcích dodělali, ale chtělo by to víc.

Samotný svět plný upírů byl natolik zajímavý, že jsem se k Bloodlines rád vracel pořád dokola. Sice jsem se nikdy nedostal moc daleko, protože čím dál člověk byl, tím byla hra horší, ale první řekněme třetina/polovina, byla úchvatná. Stoky, špinavé ulice, nemocnice, loď, skladište a samozřejmě ten hotel… Mlask!

Bohužel ale není tým a nejsou prachy. Na tohle by bylo potřeba sakra hodně a ani mě teď nějak z hlavy nenapadá vhodný tým. Šikovně by to mohli zpracovat třeba tvůrci Mass Effectu, kdyby jim na záda nedýchala armáda producentů z EA a mainstreamový tlak. Ale těžko říct, něco takového asi jen tak nevznikne.

Theme Hospital 

theme hospital in big resolution

Theme Hospital je ještě specifičtější případ, než Commandos. Podobně jako Commandos zestárla Theme Hospital skvěle. Dá se hrát bez problémů i dnes, nezastarala grafika ani herní mechanismy. Ale zatímco v případě Commandos by se daly vymýšlet nové konflikty, mise, lokace a postavy, v případě Theme Hospital je to trochu zapeklitější.

Není potřeba nic vymýšlet. Není potřeba se stěhovat do jiných lokací, hledat nové konflikty. Stejně budete furt čučet na nemocnici a řešit jen co nejlepší layout a management všeho. Jasně, můžete vymyslet nové nemoci, nové přístroje a doktory, z toho by šlo vytěžit dost humoru, ale nic vyloženě zásadního to asi není.

Principy by zůstaly stejné, ale přesto bych novou Theme Hospital rád viděl. Ve 3D, se zachováním stejného cartoonového barevného stylu s podobně ujetými hlášeními… Ještě že je původní verze alespoň na GOG.

The Lost Vikings 

the lost vikings art

Ano, máme tady Trine. Ale přesto by bylo super, kdyby se mohli kluci vikingové vrátit. Jenže jestli tahle věc někdy vůbec vznikne, asi to přes Kickstarter nebude. Blizzard by ale mohl vyčlenit několik lidí bokem a na pár týdnů je zavřít do kanclu, odkud by vyprodukovali gameplay demo The Lost Vikings pro tablety. Pak by jim to mohli schválit a jelo by se naplno.

Stejně by bylo ale super, kdyby tuhle značku Blizzard pustil a licencoval by ji nějakému malému týmu, který by to pak šoupl na Kickstarter. Ze všech výše zmíněným má tohle ale nejmenší pravděpodobnost. Aspoň že tu máme to Trine.

A dál? 

Dalších kandidátů by se našly spousty. Každý ma nějakou svoji srdcovku, kterou by rád viděl. Z dalších kousků mě napadají například Worms, Sacrifice, Lemmings…

Na co byste na Kickstarteru přispěli s chutí vy?