screenshot from left 4 dead

Hra Left 4 Dead mě svého času vážně nadchla. Myslím, že několik desítek hodin – alespoň podle statistik na Steamu -, strávených roleplayingem v této hře mluví naprosto za vše. Dvojka mě až tak nenadchla, zejména proto, že nepřinesla těch novinek moc: nově nabídla hráčům L4D kytaru, motorovku (which is really cool), logicky i nové úrovně a – už trochu méně logicky – denní prostředí.

Obou dílů se prodalo požehnaně moc. Je tak nadmíru jasné, že trojka bude, a taky to, že ji Turtle Rock Studios už pro nás chystají. A teď, co mě ještě trošku trápí, že skoro nikdo nezná Turtle Rock Studios. Totiž vždy, když se objeví zmínka o L4D, každý o něm mluví ve spojení s Valve. Ale Valve si vůbec přivlastňuje kredit u vícero herních titulů, které udělali jiní – až se člověk posadí a zeptá se sám sebe, jestli ti Valve udělali vůbec ještě nějakou jinou hru, než toliko vytahovaný Half-Life (a díl s číslovkou 2). Je ale fakt, že v době vydání Half-Life si zase všichni říkali, že šlo o titul od Sierry. Že by pomsta?

Co ale chci od L4D 3. Určitě musí přijít změny. Větší, spíše než menší. Musí se inovovat, a vylepšovat, téměř všude. Tvůrci musí vzít v potaz nejnovější trendy v zombie filmech – Rec počínaje a Walking Dead konče, i když je zase faktem, že zombie žánr se zase tak moc od minule neposunul. Nejdál je dovedl jejich děda, George, když jim vrátil inteligenci a do rukou narval zbraně. Pak ale přišel Danny Boyle a věnoval jim rychlost – inteligence v podobě chytrolínského hraní na trubku kdesi ve stínu pod kaštanem, vábící nic netušící mozky na chodidlech, byla tím pádem zbytečná. A rychlonožky se rázem staly novým standardem. Taktéž se v 28 Days zavedlo, že zombiím se začalo říkat infikovaní. A to L4D, to první, vzalo tohle v potaz. Pak ale Rec přišlo ještě s pár novinkami – např. se zombie dětmi. Ty ale zabíjet asi nebudeme, protože to Valve, velká zlá společnost topící se ve zlaťácích, určitě nepovolí.

Musí se zlepšit AI. Ve dvojce se mi stává, že pokud si stoupnu tam, kde stát podle autorů nabeton nebudu, běžící zombie infikovaní si mě a mojí vztyčené kytary nevšímají. Je to prostě divně naprogramované, nebo minimálně nedoladěné – nebo to vychytat nešlo a Valve to bylo šumák.

Dále se hra musí více podobat napínavému horroru – to byl ten důvod, proč mě zprvu L4D tak moc chytlo. Pokud tu bude více plíživého děsu, bude větší motivace hrát L4D 3, než např. Far Cry. Například bych ocenil překvapivé znefunkčnění osvětlení zrovna když by před námi, na konci uličky, byl safe room a pak by se zničehonic objevila nová potvora, která třeba kdyby se zakousla, tak by se člen změnil v nepřítele ovládaného zlou AI, ale jen do doby, než by na něj zbylí členové aplikovali protilék. Vůbec bych se nebál přidat další postavičku, pět je jako číslovka fajn a navíc by se to lehce opodstatnilo tužšími nepřáteli a i novinky by bylo tím pádem lehčí prosadit. S více hráči můžete mít např. zombifikování hráče jinou potvorou – ve čtyřech se ještě dá hrou prodírat, abyste našli již zmiňovanou anti-zombie-drogu; jen ve třech je hra poměrně tužší, už ve druhém dílu máte docela problém hrát bez jednoho a dostat se na konec.

Uvítal bych ještě o něco filmovější atmosféru. Bodla by přítomnost NPC – a jejich alespoň částečné zapojení do „akce“. Potulující se nic netušící lidé na ulicích, jimž by infikovaní požírali střeva za bílého dne na chodníku, by už asi bylo moc – pro hráče počítačových her -, avšak pro fandy zombie horrorů je to něco, bez čeho se zombie film prostě neobejde. Chtělo by to, aby se Turtle Rock Studios zaměřilo více na méně vyměknuté hráče, ale kdoví jak moc velký vliv na „cenzuru“ má Valve.

Ocenil bych zavedení vedlejších úkolů – za jejichž plnění by hráči dostávali nejen body, ale i rúzné výhody. Třeba taková schopnost uskočení před Tankem na poslední chvíli, pokud zmáčknete správnou klávesu, ta by se šikla.

Někteří hráči berou cosplay hodně vážně.