Cevat Yerli poslední dobou furt někde něco plácá. Většinou je to o nadřazenosti free to play nad ostatními formami a jak tenhle model časem všechno převálcuje. Teď mu z úst vyšlo něco nového. Tvrzení, že představa čistě singleplayerových zážitků musí zmizet. Tohle dát do nadpisu na běžném herním webu, tak máte v diskuzích o zábavu postaráno. Yerli to ale trošku rozvedl a víte co? Má pravdu ten chlapec.

Ono to ale není vůbec nic nového. Když se nad tím zamyslíte, tak se hraní vrací ke svým kořenům. Automaty v hernách, maringotkách, na koupalištích a v obchodním centrech. Hraní bylo sociální už od počátku. V herně jste se s kamarády mačkali u jednoho automatu, pomáhali si, povzbuzovali se, trash-talkovali… Pak jste si poměřovali pinďoury na leadeboardech o tom, čí třípísmenný nick je na žebříčku výš. Sociální pay to play hraní. Žádný izolovaný singleplayer.

Ten přišel až časem. Lidi měli doma konzoli a protože nebyl internet, hrálo se izolovaně. Teď internet máme a oldschool hráči dupou nožkou, že se cpou do her jakési sociální novoty. Necpou. Jen se do her vrací to, co tam bylo od prapočátků. Toho si je vědom i Yerli. “Myslím, že představa čistě singleplayerových zážitků musí zmizet. Tím ale netvrdím, že nebudou singleplayerové zážitky existovat. Namísto toho by se to mohlo jmenovat Propojený Singleplayer, nebo Online Singleplayer,” řekl v rozhovoru pro IGN.

Když se podíváte na dnešní hry, tak Yerli není žádný vizionář. Battlelog, Call of Duty Elite, Autolog a hromada jejich ekvivalentů. I když hrajete singleplayer, tak je váš výkon často porovnáván s ostatními. Ať už přímo, nebo nepřímo. Vemte si obyčejné achievementy, které na začátku téhle generace konzolí Xbox 360 standardizoval. Achievementy tam nejsou jen proto, abyste se na ně dívali večer před spaním a plácali se pravou rukou na levém rameni. Jsou tam od toho, abyste se s nimi mohli chlubit, poměřovat se s ostatními a vůbec kdo ho má většího. Sociální online prvek v singleplayeru.

“Online a sociální prvky mohou vdechnout singleplayeru druhý dech novými typy kontextu a poskytnout výhody, díky kterým budete chtít být součástí propojeného příběhového módu, než abyste byli v izolovaném a odpojeném příběhovém módu. Samozřejmě že pokud vás technologie nutí hrát tradiční singleplayeru hru online, tak to nedává moc smysl, ale pokud být online nabízí skutečné benefity, tak toho budete chtít být součástí,” upřesnil Yerli. Dostat vás i během singleplayeru online je cílem asi většiny vývojářů, kterým to poskytne mnohem víc, než jen možnost vás hodit do nějakého žebříčku.

Nejde přitom jen o neustále připojené PC hráče. Podívejte se na představení PlayStationu 4. Nemalá část konference byla věnována sociálním funkcím, online výhodám, sdílení hraní, společnému hraní… PS4 nebude konzole pro izolované offline hraní. Přímo na DualShocku 4 bude speciální tlačítko pro sdílení – Sony tím jasně naznačila, že to pro ni není jen tak něaký hokus pokus, ale myslí to smrtelně vážně. Stejně tak jste pořád připojení v případě mobilních her, které jsou dnes větší, než kdy jindy. Ať už přes wifi nebo 3G, pořád jste online.

“Není pochyb o tom, že hraní už dávno není izolovaným koníčkem. Sociální hraní je pro PlayStation 4 natolik důležité, že jsme kvůli tomu do konzole přidali speciální hardware,” řekl na tiskové konferenci PlayStation Meeting 2013 hlavní systémový architekt pro PS4, Mark Cerny. Uvidíte, že nový Xbox směrem k izolaci, offline hraní a nesocializování se taky nepůjde.

Yerli má pravdu. Ať chcete nebo ne, pinďoury si poměřovat budete.