Sipka

Kdybych na rukách mohl spočítat, kolik hráčů si v diskuzích stěžuje na šipku ukazující k cíli, byl bych zmutovaná radioaktivní stonožka. To bych technicky k počítání využíval nohy, ale princip je stejný. Útraty za ponožky a obuv by dosahovaly takových hodnot, že by má debetní karta brečela více než ze Steam slev. Ale zpět k šipce. Mám ji rád. Ne ovšem z jejího na první pohled jasného důvodu.

Ve hrách jako Dead Space či Bioshock Infinite mi totiž velmi pomáhala prodlužovat herní dobu. Nevyužíval jsem ji k tomu, abych věděl kde je cíl. Využíval jsem ji k tomu, abych věděl, kde není. Jistě to znáte také. Stojíte na rozcestí a přemýšlíte, kam jít. Jeden směr nejspíš bude slepý, ale možná tam narazíte na nějaký schovaný loot, zajímavou scénérii nebo pouhý easter egg. Takže si vyberete cestu a jdete, jdete a nějak nemůžete narazit na konec. Odvodíte si, že je to asi správný směr k cíli a vrátíte se tedy zpět. Zkusíte druhou cestu, nicméně i ta nechce končit. Takže se znovu vrátíte zpět na už známé rozcestí, kde podruhé probíháte stejnou trasou. Zjišťujete, že to opravdu slepá cesta je, jen je delší, než jste prvně očekávali. Prošmejdíte ji, protože to rádi děláte a počtvrté se vracíte na rozcestí, kde volíte směr k cíli. Právě teď jsem vám popsal situaci, která se mi stávala neustále v Diablu 3. Kolik času bych ušetřil, kdybych neměl potřebu zkoumat každý kout.

A nebo kdybych měl šipku. Tu tak mohu využít k opačné funkci. Vím kam mám jít, a proto nejprve prošmejdím všechny ostatní trasy. Nemusím tak mít neustálou obavu, že překročím naskriptovanou čáru, která mi navždy odebere možnost se vrátit. Což některé tituly určitých žánrů dělají rády. Neodsuzujte šmahem šipky. Protože jsou docela užitečné.

Kromě toho, co je vlastně na nich tak zlého? Okrádají sirotky a utiskují menšiny? Když už hra obsahuje rohatý ukazatel, je skoro jisté, že samotný titul nebude hardcore a dá se předpokládat linearita postupu. To už pak rozdíl mezi lineárním a ještě víc lineárním postupem moc velký není. Kromě toho, vadí vám mapa v otevřeném světě? Vždyť funguje stejně. Jedním tlačítkem si zjistíte cíl cesty.