la convention center

Bombastičnost loňské E3 se opakovat jen tak nebude. Nové konzole byly na úplném startu, Microsoft byl zahrabaný hluboko v díře a teprve z ní lezl, zatímco Sony toho využila a dominovala. Letos se pozice neotočily, ale Microsoft si dost polepšil, zatímco Sony nás v polovině své tiskovky skoro uspala. EA překvapila negativně, Ubisoft snad pozitivně… Byla to dobrá E3, která spíše načrtla rok 2015 a 2016, než že by byla zas tak významná pro hry vycházející letos. Po roce vám tedy opět přinášíme unikátní nahlédnutí do zvrácené mysli Kriplů, kteří dali hlavy dohromady nad E3 2014. Tentokrát i s hostem, letsplayerkou R-E-N. Toš poďme na to:

Microsoft

shot from xbox press concerence from E3 2014

Karoshi: Microsoftí konference mi přišla kupodivu sympatická a příjemně nabušená. Jistě, objevily se úmorně nudné trailery a gameplaye her, které mě prostě nezajímají a nikdy zajímat nebudou (zářným příkladem budiž CoD a Halo), ale celkově jsem byla většinou spokojená, mnohdy i nadšená. Evolve vypadá úžasně, zamlouvám si, že budu hrát za tu cthulhuoidní příšerku. Sunset Overdrive je jednak od Insomniac, takže ke mně má už předem dveře otevřené, a jednak je to taky strašně sympatická, cool věc se strašně sympatickým a cool trailerem i hlavním hrdinou. Vlastně pardon, YOU are the hero!

Project Spark má být očividně taková xboxová LittleBigPlanet, jistě, proč ne. Zaujal mě taky Ori a pár z prezentovaných indie her, které se tvářily, jakože by za plošinově-logickou hratelností mohly skrývat nějaké velké pravdy o životě, vesmíru a vůbec všem, což já můžu. Ale absolutně největší nadšení ve mě vyvolal Scalebound. Hra, která vypadá, že bude mít všechno, co by člověk od akční rubačky od Platinum (bývalých Clover – aneb Viewtiful Joe a Okami, lásky mého PS2 života) čekal – akci, šílené nápady, divoké tempo, a hlavně STYL. Hodně moc stylu! Kdybych si měla kvůli něčemu koupit Xbox One, bylo by to tohle.

Baddy: Tak se vrhneme na tu směť, co si připravili pro Xbox. Hned první věta ze hry, kterou jsme od Mikrošoustu mohli slyšet bylo: “Sejdeme se na druhé straně.” Nějaké to bum bác a pohled na rozpadající se město. Super. Není nad to začít pozitivní myšlenkou. Mechy, letadlo-vrtulníky, béžové uniformy ve městě. To vše mi nostalgicky začalo připomínat Command & Conguer: Tiberian sun, klasické války bratrstva NODu a GDI. Pak se ale začali vojáci procházet kolem autobusu s korejskými texty a všude byly i korejské národní vlajky a pak šlo všechno z kopce. Zerg rush v podobě létajících dronů, granát, který se vznáší v prostoru a najde si vlastní cíl. Jeden začne s dronama, musí je mít každý. Novým CoDčkem jsem zhnusen.

Dalším kouskem, co stojí za zmínku, je Evolve. Působivé videjko, ve kterém nám byly “představeny” hratelné classy, démonicky temná atmosféra a obrovský vyzáblá potvora s chapadlama a křídly, která až nebezpečně připomíná lovecraftovského Cthulhu. Gimi gimi gimi!

Vidět Division jsme mohli už loni a jednoho psa podruhé na přivření dveří od auta nenalákáte. Nepopírám. Vybouleniny po kulkách v plechové stěně autobusové zastávky byly zajímavým zpestřením. Prezentace dronů à la flashbang a plamenometný turet byla taky lákavá. Ale dokud můj kapesní dron nebude vypadat jako turreta z Borderlands 2, nebo mi neuvaří kafe a nevyleští boty, tak jde Division mimo mne. Možná později, po vlně nespokojených dopisů hráčů a ještě větší vlně opravných patchů.

crackdown_mini

Crackdown

A pak na nás vyskočila gilotina s francouzskou vlajkou a čtyřčlenná partička v čele s pánem v indigově modrém kabátku se slušivou kapucí. Že by konečně hratelný multiplayer v Assassinovi? A bude to i krosplatformové? A dostanu k tomu i omluvenku do školy? No… Uvidíme.

A to už na nás pánové od Microsoftu valí cinematiky z nejnovějšího Dragons Age, následovány ztřeštěným naspeedovaným punkrock skejťákem ze Sunset Overdrive…. A datadisk pro Dead Rising 3? To jako vážně? Project Spark a jeho předváděcí video na mne zapůsobily, až mi ukápla slina. A já zalitoval, že nesnáším konzole. Jo, a abych nezapomněl. Lara si asi z ostrova odnesla noční můry a našla špatného terapeuta.

Zeal: Microsoft ukazoval hry, přesněji jen hry a přesně tohle se taky dělo na loňské E3. Zatímco loni to bylo překvapivé, ne-li šokující – po strašném fiasku v den odhalení Xbox One, kde hry byly jen jakýmsi malým bonusem k televizním schopnostem microsoftího zařízení -, letos už těch překvapených muselo být méně. MS pojal konferenci jako rychlý sled trailerů, aniž by se nad nimi na stejdži někdo byť jen na krátko pozastavil, a zřejmě právě proto se na konferenci dalo koukat se slušně velkým nadšením.

Nejvíce mi utkvěla v hlavě Unity, další to díl v (doufejme) nekonečné sáze Assassin’s Creed. Asi jako druhá se mi nejvíc líbila hra od stvořitelů Left 4 Dead, Evolve, ve které se objevily parádně naanimované a šikovně uhňátané nestvůry. Sunset Overdrive jistě bude bžunda (ale na kolik minut?). Úvodní video s nejnovějším dílem Call of Duty vypadalo hodně tragicky – po odtažení hráčovy postavy mu na betonu zůstala ležet jeho roky tvarovaná ruka -, ale zkrátka přišlo mi to až podezřele stejné, jako všechny díly předtím. S vojáky se asi holt nedá udělat herní série, u které nebudete zívat při další a další “dramatické” CGI sekvenci. Nevím, jak to dělají, ale tak bezvýrazné, zaměnitelné postavy, jaké má CoD, jsem snad nikde jinde neviděl. Každopádně, na Twitteru nás zívalo víc.

Overwatch: Microsoft v posledním roce podělal co mohl a tak žehlil. Sliboval jen hry a světe div se dostali jsme opravdu jen hry. Klasické Call of Duty: Advanced Warfare, které ani na jiné tiskové konferenci prostě být nemohlo, sice nepřekvapilo, ale koukalo se na to výrazně líp, než na kterékoliv jiné Call of Duty z posledních pár let. Co naopak mírně překvapilo, byl Ubisoft. Jeho přítomnost na tiskovce MS byla docela velká, ať už to bylo demo Assassin’s Creed Unity, nebo supr ukázka z The Division. Ubi je vždycky v posledních letech výsostně u Soňáků – kolik ú$ilí to asi Microsoft stálo?

Tisková konference jako taková ale nijak nevybočovala ze slušného nadstandardu. Ničim vyloženě nepřekvapila a ani mi z toho nevystupuje žádná hra. Většinu her bych si mohl klidně zařadit do kategorie „jó, vypadá to hezky, ale nezájem“. Perfektním příkladem hezké, ale nezajímavé hry je Forza Horizon 2. Co mě naopak zaujalo, byl Rise of the Tomb Raider. Jsem fanoušek série a sice to byl jen render který neukazoval ze hry absolutně nic, vypadal pěkně, poslední Tomb Raider byl super a já se na nového těším hodně.

Sunset Overdrive se mi na tiskovce líbilo víc než bych sám čekal, ale nebylo to nic, co bych si musel hned psát do kalendáře a předobjednávat. Co si naopak do kalendáře zapíšu, je Ori and the Blind Forest. Kouzelné! Oproti tomu takový Scalebound byl neuvěřitelně nezajímavý, až trapný. Zase draci, které navíc ještě rube nějaký metrosexuál se schluchátkama. A nový Crackdown? Ok, budiž, ale ten vizuální styl se mi zas tak moc nelíbil.

sunset overdrive

Sunset Overdrive

Kolem a kolem to byla dobrá tiskovka. Fajn bylo že se neztrácel čas Xboxem 360 ani Kinectem a jely se fakt jen hry, hry a zase hry. A Phil Spencer má u mě obrovské plus za pozitivní zmínku o Sony a Nintendu hned na začátku konference. A vůbec, s ním u kormidla to působí tak nějak lépe, než když to v posledních letech vedl Mattrick. Absenci Fallout 4 a Quantum Break tak Spencerovi promineme a uvidíme co bude na gamescomu…

MickTheMage: Nuda, nezaujímavá a nikdy nekončiaca nuda. Nehľadiac na to, že na skutočné hry Microsoft doslova kašle (Master Race here), tak ani nechce vidieť to zlo, ktoré tvorí. Jasné, niektoré indie záležitosti boli úžasné, ale tie jedného dňa dostane k dispozícií i naša elita. Ako už ostatne história dokázala a na tomto stave sa nič – podľa všetkého meniť nebude. Ak ma mal Microsoft presvedčiť, že tá jeho konzola je jediná správna, tak sa mu to nepodarilo. Jasné, sú tu niektorí nemenovaní jedinci, ktorí milujú Call of Duty a pekelné Londýny – tí sa určite z konferencie – ako sa hovorí – posrali šťastím, ale na mňa to skrátka neplatí. Nehľadiac na to, že si to Microsoft stihol pokašľať ešte aj svojimi debilnými vyhláseniami neskôr. Ale to už je príbeh na iný večer.

R-E-N: Zajímalo by mne, jak Microsoft ukecal Ubi a EA, aby mu dovolili ukázat většinu jejich her v rámci své konference. Ale nic proti, letos se mi to vyloženě líbilo, mělo to spád, jedna hra střídala druhou, žádné zbytečné řeči, od všeho trochu. Jsem spokojena a upřímně ráda, že Ori and the Blind Forest vyjde i na PC, protože závist je nepěkná vlastnost. A že bych záviděla :-x.

Nintendo

nintendo reggie fils aime E3 2014

Overwatch: Zííííív. Z šedi, která je stejná každý rok, mi letos vystupuje jen rozkošný Yoshi’s Woolly World, zběsilý bojový úvod s Redžím a Iwatou a střílečka Splatoon. Jinak je Nintendo zase pořád jen Nintendo, což je dobře a špatně zároveň.

Baddy: K Nintendu přihodím jen pár slov. Svět Maria je ždímán, jak je to jen možné a nový svět Legend of Zelda se snaží vykrást Zaklínače (krapet :-D ). Yoshi hra z bavlnek a Kirby hra z plasteliny? Dios mio. Malé plus mají za Mario Maker, ale obrovské mínus za “akční levelovací figurky”.

Zeal: Já se podíval, a byl opět svědkem toho, jak Nintendo tvrdošijně setrvává v bublině zlatých osmdesátých let. Nintendo je ale stejně žánr sám o sobě a ke mně holt z nějakého důvodu nepromlouvá. Jinak mě trošku pobavilo video se dvěma tvůrci hry Yoshi’s Woolly World, ve kterém ukazují upletené panáčky a baví se nad tím, jakou originalitu to vytvořili, zatímco na Twitteru bylo (všem?) jasné o jak velkou vykrádačku LittleBigPlanet se jedná. Titul, který zachrání Wii U na prezentačním videu (což je přesnější název pro Nintendo “konferenci”) těžko zahlédnout, ale zase, jak už jsem psal, Nintendo nikdy nebyl můj šálek kafe.

MickTheMage: Nintendo… bolo to, ťažko ten zážitok opísať. Čiastočne to zase bola trochu zívačka, ale na druhej strane – občas vo mne toto ich predstavenie nahlodávalo myšlienku, že WiiU by mohla byť niekedy zaujímavá voľba. Človek má tak nejako po krk hnedých, krvavých a stále rovnakých strieľačiek. Zombies, umierania, kvázi vtipných kvázi originálnych bum-prásk vecí. A Nintendo dokazuje, že to ide aj inak. Nie stupídne do hneda, nie zafarbené totálne do červena, ale inak. Odľahčene a pritom – aspoň podľa ukážok – tváriace sa celkom zábavne. Nová Zelda určite nebude Zaklínač killer, ale vyzerá báječne. Čo na tom, že nemá super-duper nadupanú Vávra grafiku? Množstvo polygónov by predsa malo hrať až poslednú úlohu pri kvalitnej hre. A Nintendo to ako jediné dobre vie.

R-E-N: Přiznám se, že dění kolem Nintenda jsem příliš nesledovala. Zaznamenala jsem všehovšudy novou Zeldu ala Mononoke a Bayonettu s pokaženým obalem. Já vím, chabé.

Sony

playstation E3 2014

Baddy: Nemůžu si pomoci, ale Sony nezačalo zrovna nejlépe. Pravda, na zahájení Ubisoftu a jeho tančení to nemá, ale i tak. Začít vesmírnou střílečkou s prosaickým názvem Destiny, která není graficky přemrštěná jako u jiných firem? Vždyť já jsem na těch robotech viděl jednotlivé pixely! A nebo, že by to byl zamýšlený tah, nehrát si na super-reálnou grafiku, kterou stejně nedají do finálního produktu (jo, Watch_Dogs, myslím tebe!)? Tochu jim to napravil cinematik the Order s vlkodlakem (?), který řekne hlavnímu aktérovi, který je vlastníkem slušivého smetáku pod nosem, že je svině, ale stále, je to jenom cinematik.

A Far Cry? Jak jsme mohli dříve vidět u Microsoftu… Božínku. Podívejte se na toho vyparáděného panáčka. Jaké má krásné vlásky. Oh. Počkej. Uděláme selfie! Podpálíme autobus a odletíme spolu daleko daleko předaleko. A gameplay video? Vývojáři asi opravdu jedou v těžkých drogách. Tak nějak jsem doufal, že předchozí díl byl jen úlet. Děkuji, nechci.

Zato jsem se zamiloval do upoutávky na Magicka 2 (chudák kočička). Následovala nuda nuda a nuda, a oči se klížily a mozek se přesouval do úsporného režimu. Čtyři ráno jsou čtyři ráno.

A pak to přišlo… Dva ninjové. Jeden žlutý, druhý modrý. Jeden nemrtvý, druhý hledá pomstu. Oheň a led opět proti sobě. A nejen to. Videjko nového Mortal Kombat X nám ukázalo i nějaké ty nové bojovníky, interakci s prostředím a dokonce i nahlédnutí na ty krásně krvavé fatality. Uvažuju, jestli jsem umřel a dostal se do nebe, nebo byly vyslyšeny moje imaginární modlitby, protože tohle je něco, co mne i v brzkých ranních hodinách, po jinak nudné Sony přednášce dokázalo probrat.

No prostě dokonalý zážitek úterního rána a oni na mě vybafnou se Solid Snakem, jak si obličej popatlává popelem z urny. Toho chlápka by už měli zavřít do krabice a nechat ho tam. Ještě, že chvíli na to naskočily záběry z nového Batman: Arkham Knight, které vypadají úchvatně! Když tak netopejr koukal ze svého balkonu, ukázal se nám velký a rozlehlý Arkham. Pak nějaký ten seskok, a jízda po městě v mecha batmobilu. A tady bych vytknul, že netopýří autíčko se v bojovém modu pohybuje jako baletka na kolečkách. A to nemyslím jako poklonu.

bloodborne

Bloodborne

Zeal: Upřímně, tahleta E3 nepůsobila tak grandiózním dojmem, jako to minulé. Což se tedy týká úplně všech konferencí, Sony nevyjímaje. Opět, jako u MS, tu létaly trailery slušnou rychlostí a fanda videoher by třeba ocenil, kdyby po videu na Bloodborne vyšel na pódium někdo z vývojářů, ukázal by kousek herního světa a rozpovídal se o technologické stránce atd. Po hodně rychle odsýpající hodince přišel čas na TV seriál a to jsem pochopil, že to měla být chvíle, kdy si všichni videoherní nadšenci budou moci odskočit na WC. Obdivovat šla grafická podoba nových pecek. Nový Batman, The Order a finálový trailer na Uncharted 4 musel nadchnout každého budoucího majitele PS4. Animace postav jsou opravdu už někde jinde, než co vídáme na PS3 a X360. Celkově byla ukázána spousta her, takže konference určitě splnila svůj účel. Ani trailer na MGS nebyl vůbec špatný, a atmosféra MGS série už byla cítit podstatně víc, než u loňského videa. Největší radost mi ale Sony udělala ohlášením a předvedením ukázky z hraní LittleBigPlanet 3.

Overwatch: Ach Sony. Kdyby tiskovku zkrátili o půl hodiny a nejvíc by se ukrojilo z toho neuvěřitelně nudného prostředku, tak by to byla boží konference a „vyhráli“ by. Takhle měli suprový začátek a skončili dobře. The Last Guardian zase nikde a to obrovské překvapení, kvůli kterému si měli novináři rezervovat naslepo půl hodiny času a prý to mělo něco společného s Valve, bylo jako co? LittleBigPlanet 3? Tiskovka Sony měla, na rozdíl od Microsoftu, minimálně jeden fakt překvapující moment. Pro mě osobně to bylo oznámení HD remaku Grim Fandango.

Čekali jste to snad někdo? Čekali jste, že Sony (která nemá prachy) a Disney (která to dělat nechce) nasypou peníze do remaku neúspěšné staré adventury, jen aby potěšili nás, hardcore oldschool nerdy? Značku vlastní Disney (koupili ji společně s LucasArts) a tak, pokud se Grim Fandango HD osvědčí a třeba i nějaké zajímavé peníze vydělá, mohlo by to otevřít dveře dalším remakům. A kdyby se jim dařilo fakt hodně, tak třeba i novým dílům starých adventur? To už samozřejmě spekuluju hodně, ale nemožné to není a nakonec by se třeba ještě Tim Schafer vrátil ke svým starým značkám formou nových dílů.

Jeden z těch lepších momentů na tiskovce Sony bylo to kooperativní demo Far Cry 4. Krásně ukázalo hru, viděli jsme suprový coop a hlavně slony, kteří se s tím neserou. A pak dost velké oznámení Sony, že majitelé PlayStation 4 verze Far Cry 4 si budou moct do hry přizvat kamarády, kteří FC4 nevlastní a hrát s nimi kooperaci. Super! Potěšilo také Bloodborne, které sice nemá gameplay trailer a ukázalo se tam jen renderem, ale vypadá to hodně dobře. A když si na internetech najdete ten leak z Project Beast, tak to vypadá ještě líp.

Oproti tomu třeba The Order 1866 vypadá pořád jako nezajímavá koridorová kopírka Gears of War, jen v boží grafice. Za ten prostředek tiskovky, kdy se plácalo cosi o komiksech, seriálu a PSTV, by Sony zasloužila profackovat. Na druhou stranu si to asi mohli dovolit, vzhledem k tomu jak se jim s PS4 daří. A závěr? Uncharted 4: A Thief’s End vypadal úžasně, ale jestli to bude zase to stejné jen v boží grafice, tak to hrát nechci.

mortal kombat x

Mortal Kombat X

MickTheMage: Sony ukázalo toľko neinšpiratívnych vecí ako Microsoft – s výnimkou titulov ako No Man’s Sky a možno Bloodborne. Prvú uvidím aj na PC a tá druhá? Je dostatočná na to, aby som uvažoval o Playstation 4? Minulý rok ma Sony svojou konferenciou nahlodalo. A ak by sa ma vtedy niekto spýtal, odpoveď by bola jasná. Plánujem. Nie hneď, ale plánujem. Po tohoročnej konferencii sa na tom nič nemení. Stále plánujem. Áno, za tú cenu, ktorú ma bude stáť nové PC by som si mohol kúpiť aj Xbox One s PS4 spolu s WiiU, ale… To nie je argument. Argument by mali byť hry. Viem si predstaviť, že niekto, kto nehrá na PC a už vlastní PS4, bude zo všetkých tých oznámení nadšený. Sú zaujímavé, avšak nijako výnimočné. Chýba šok titul. A keď spomíname PC, tak ak sa znova zopakujem – napríklad neexistencia Mortal Kombat pre PC bola pre mňa dôvodom prečo som si v minulosti kúpil PS2 a nakoniec aj PS3 (i keď tam bolo viac faktorov). Tento dôvod už pominul. Ale ak by niekto konečne šmaril vedenie Capcomu po hlave a vytĺkol im z hlavy Deep Down a namiesto toho by vytvorili druhý diel Dragons Dogma – pekný dôvod na vlastnenie konzoly.

Jo, a Grim Fandango… samozrejme, že remake tejto hry ma nesmierne teší a Tim Schafer má jediné šťastie, že neskôr tak nejako naznačil aj PC verziu. Viem, za existenciu remaku vďačíme Sony a dobrej vôli (až ma mrazí) Disneyho, ale niektoré veci skrátka na PC patria. A hotovo!

R-E-N: Od Sony jsem toho očekávala hodně, možná až příliš. Měla skvělý rozjezd, překvapivá oznámení, u LBP 3 jsem nadšením vyloženě poskakovala na židli. The Order 1886 vypadal parádně, ale skoro na sílu začleněné “hratelné” části mi přišly trochu k smíchu. Bloodborne? Tahle exkluzivka vypadá zatraceně dobře. Mám takový pocit, že přiměje spoustu hráčů k pořízení PS4. Pak další perfektní trailer na Dead Island 2, oni prostě vědí, jak upoutat. Kdyby výsledná hra byla alespoň z poloviny tak dobrá… ach, uvidíme.

Bavil mne trailer na Magicku 2, své obdivovatele si zajisté najde i No Man’s Sky… no bylo toho vážně požehnaně. Tempo poté mírně zvolnilo, což ve čtyři hodiny ráno není úplně žádoucí. Přestože jsme se dozvěděli spoustu zajímavých novinek o PlayStation TV, službě Now, naťukli Project Morpheus, měla jsem co dělat, abych udržela pozornost a dostatečně vnímala. Poslední část už se zase věnovala hrám, které tentokrát byly víceméně očekávané nebo jen napucované pro novou generaci. Na závěr jistě všechny fanoušky potěšil záběr na Nathana, což bylo mnohem lepší a efektnější než loňský nápis Uncharted 4 :-x.

Jediné, co mne opravdu mrzí je fakt, že PS3 už v podstatě prdí do hlíny a Vita leží na jednotce intenzivní péče s nízkými šancemi na zotavení se a následný plnohodnotný život. Tajně jsem doufala v Monster Huntera nebo dokonce nový díl Pataponů, ale Vita je momentálně prezentována jako doplněk k PS4, ráj indie a útočiště pro východní nadšence a jejich specifické herní choutky (ne, že bych si na to nějak stěžovala). Každopádně Minecraft to asi nezachrání. Jaká to škoda.

EA

EA E3 2014

Karoshi: EA se jako vždycky přehltila sportovními hrami a dokázala mě tím spolehlivě uspat. Z letargie mě probral až Battlefield: Hardline, ale to jen proto, abych si řekla “wtf, tohle není Battlefield!” Docela by mě zajímaly reakce nějakých hodně skalních fanoušků série. Taky jsem si zase oživila svou nehynoucí nenávist k The Sims, nesmyslné a předražené hračičce pro čtrnáctileté holčičky. Kdyby to aspoň nevypadalo tak rádobyvtipně a rádobyroztomile a tak debilně to nežvatlalo, proboha!

Baddy: Co se týče průletu do Star Wars univerza, hlavně záběrů z herních lokací, jsem uchvácen. Jakožto zarytý fanda světa mistra Lucase zvedám všech pět palců za aktivitu vývojářů, že dokopali své líné zadnice a opravdu si dojeli na místa, kde byla točena stará trilogie. Prostě slast. A nezapomeňte, Han Solo střílel první! U Dragon Age musím pochválit grafické zpracování, ale nedokážu si představit, jak bude vypadat soubojový systém plný úskoků a fines v tahovém modu, který u DA, aspoň já, tak nějak vyžaduji.

O oznámení Mass Effectu popravdě nevím, co si mám myslet. Sám jsem ME panic, který nehrál ani jeden díl trilogie, takže nemám ani právo serii nějak soudit. Popuzení hráčů koncem třetího dílu se ke mne však dostal a proto je pro mě ME jedna z her, kterou budu sledovat ne proto, abych si jí zahrál.

The Sims 4! YAY! Postavme si domeček, vymodelujte simíka, utopte ho v bazénu! YAY! Vydejme dvacet datadisků a vyrejžujeme na nich miliony! YAY! To už tady bylo… Třikrát.

Jelikož si raději zajdu zasportovat, než předstírat, že sportuji u PC, ze sportovní kolekce jsem zaznamenal jen pro mne nezajímavé útržky. Jasně, nový fotbal. Dobře, jakýsi profi box s Brucem Leem. To, pokud vím oznamovali už loni. A pak ještě nějaký ten golf s bitevníma loděma? To jsem myslel, že mě po Sunset Overdrive nic nepřekvapí.

Co bylo pro mě však pěkným překvapením, a to i přes to, že nejsem “střelec”, bylo pojetí Battlefield: Hardline. KONEČNĚ! se přesunuli z nudných válečných a vojenských polí, které už jsou stejně ohrané. Ale zkombinovat Battlefield s PayDay? Hra na policajty a zloděje? To zní jako plán! A ještě k tomu ten epický song “Into the Jungle”! Mohli si sice odpustit oblaky kouře a dramatické gesto s odhalením PS kiosků na ozkoušení Battlefieldu, ale to by nebylo EA, kdyby si nedopřáli megalomanská gesta nakonec.

mass effect 2016

Mass Effect

Zeal: Od tohoto roku už ne nejhorší firma v Americe (ne, k tomuhle se vážně nedá gratulovat) EA nám představila směs čítající děsivě špatné s děsivě výborným, takže určitě bylo na co se dívat (i na co nadávat, což čas od času je taky vcelku potřeba). Battlefield: Hardline vypadá jako velmi nadupaná hra s exciting obsahem. Na Mirror’s Edge jsme čekali úplně všichni fandové prvního dílu a EA na nás nezapomněla, a ukázala nám sice jen prototyp, ale pořád je to lepší, než kdyby z něj neukázali nic.

Overwatch: Letos nemusíme vůbec řešit kdo měl nejhorší tiskovou konferenci. O tom se nedá vést debata ani v případě, že by byl někdo třeba strašný hater Sony a fanboj Microsoftu. Co letos předvedla EA, to se jen tak nevidí. Očividně se chytila trendu a klidně si teď můžeme EA vykládat ne jako Electronic Arts, ale jako Early Access. My se teď musíme připravit na to, že hry, které jsme letos (ne)viděli, budeme na tiskovách EA vídat minimálně další dva roky. Nejdřív ale hry, které EA ukázala. Sporty. Nezájem. Dragon Age: Inquisition. Jako jo, ale počkám na recenze, špatně to určitě nevypadalo.

Battlefield: Hardline vypadá jako hezký, ale hrozně nezajímavý uživatelský mod do Battlefieldu 4, ze kterého se mohla EA podělat a věnovala mu na tiskovce hrozně moc času. A taky, snad poprvé co pamatuju, i slavnostní vystřelení kouře při oznámení spuštění bety. Jeez, rozhlédněte se kolem sebe kravaťáci z EA. MOBA Dawngate ve mě vyvolává intenzivní zívání a za prezentaci Battlefrontu bych EA nejradši nafackoval. „Jsme tááákhle velmí fanoušci Star Wars a když jsme dělali pro hru research, byli jsme v archívech a bylo to super.“

Herní vývojáři se na venek prezentují jako nerdi a velcí fanoušci Star Wars, kterým se rozzářila očička když byli v archívech Disney? No shit! S tímhle lakováním běžte někam, já vážně nechci poslouchat jak je někdo excited když je v archívech Star Wars. A zbytek tiskovky? Ten byl vtipný, protože EA prostě nemá žádné, ale lautr žádné hry. Všechno byly jen „prototypy konceptů“, takže reálné hry z toho nebudou asi ani příští rok a většinu věcí uvidíme až 2016 a později. EA to letos jednoduše totálně podělala, protože za prvé neměla co ukázat a za druhé to, co ukazovala, nebylo nijak zajímavé. Fail. A další mínusové body jsou za nepřítomnost sypmaťáka Petera Moorea.

MickTheMage: EA sú totálne v sračkách. Krásny dôkaz čo dokáže nenažranosť po peniazoch spraviť s dobrými nápadmi. Nemajú nič a chceli ukázať všetko. Dragon Age má jediné šťastie, že Poliaci presunuli Zaklínača na neskorší dátum. Nie, že by nevyzeral zaujímavo, ale… po druhom diely už Bioware nedôverujem. EA skrátka zničí všetko na čo siahne. Sims 4 – buď starnem alebo ja neviem, vyzerá to rovnako ako tretí diel. Jasné, možno sú veľké zmeny vo vnútri herných systémov, ale… už tretí diel ma nezaujímal toľko koľko diel druhý. NHL 15 – prvé dojmy tvrdia, že AI nie je o toľko lepšia akoby dlhoročný fanúšik série čakal. A NHL teda skutočne nie je séria, ktorá by potrebovala extra grafiku. Aj tak sa človek väčšinu času pozerá na ľad z peknej diaľky. :-) A tak by sa dalo pokračovať ďalej… O WTF momente s Battlefield Hardline radšej pomlčím…

R-E-N: Hmm, violoncellistka… počkat, to už jsem někde viděla… zZzZ.. přehlídka podivínů (Sims)… puk.. loď.. míč.. přestala jsem dávat pozor…počkat, to byly ukázky z původního Mirror’s Edge? ZzZz.. jo, ta tráva vypadá fakt reálně. Je mi to líto, ale EA šla zaměřením úplně mimo mne a považuji ji za nejslabší.

Ubisoft

ubisoft press conference E3 2014

Karoshi: Ubisoft byli strašlivě zábavní, sympatičtí a všechno okolo, ale kupodivu mi nijak zvlášť neutkvělo v paměti, co ukazovali. Hodně velká bomba byl samozřejmě úvodní cinematic Far Cry 4, jenom se trošičku bojím, aby to nebylo přesně to stejné jako Far Cry 3, akorát v jiném prostředí a s jinak oblečeným insane záporákem (Mimochodem, chlapec má styl!). Assassin’s Creed by se mi určitě líbil, kdybych měla k té sérii jen o trošičku větší vztah, což prostě nemám. Nový Rainbow Six vypadal docela dobře, škoda, že FPS jsem naposledy hrála v osmé třídě v hodině informatiky (ano, byl to Quake 3 Arena). A pak tu je ještě Valiant Hearts, krásně kreslená adventura vyprávějící příběh čtyř kamarádů a jejich psíka za První světové války. Plakala jsem HODNĚ.

Baddy: U Ubisoftu nejde jinak, než začít pokračováním série Assassin’s Creed. A nemůžu také jinak, než odpovědět nahypovaným potleskem. Z kousku, kterým se rozhodli ukázat světu, mne rozhodně zaujal zajímavě vypadající multiplayer. Jen tak na okraj, každá kapuce byla jiné barvy. Bonusové body ++. Doba, do které AC v novém díle umístili, nám může nabídnout hodně scénářů a známých jmen. Ale hlavně, krásná Francie plná monumentálních katedrál. Uvidíme, co na nás kapucíni vybalí. A Příští rok chci AC v Japonsku! Nějaké ty parodie na Wee Fit, taneční simulátory a ke konci se nám předvedl dokonce nový RainbowSix, ale o tom se zmíním hlouběji v článku.

Zeal: No, dalo by se říci, že Ubisoft ukázal, co ukázat mohl, a neukázal, co ukázat měl: novýho Prince a Beyond Good and Evil 2. Prostě Assassin’s Creed zase vypadá o hodně líp, takže si ho musím zahrát nejlépe ještě letos. Division už tak moc nepřekvapil, i když vypadá stále masařkoidně. Doufejme, že na příští a přespříští E3 bude zase graficky o kousek dál, aby se nám nestalo to, co se občas stává, a to, že jednou očekávaná hra vypadá bombasticky a v čase, kdy vychází na trhu se už o ní nedá říct nic moc pěknýho. Čekal jsem, že se v ukázce objeví ekvivalent zavření dveří u auta z předchozího, debutového videa, anebo ještě něco úžasnějšího, ale kde nic, tu nic. Ten sníh na ulicích vypadá fantasticky, a detailní procedurální poškození vozidel taky není v každé druhé videohře, že, ale prostě jsem čekal, že tam bude něco, o čem se bude horlivě diskutovat (jako v případě toho zavření dvířek u auta), a nakonec tam nebylo nic, nad čím by se mohl hráč videoher na chvíli pozastavit a podrbat se na bradě, přičemž by si říkal: “Tak tohle ještě ve hrách nebylo.”

the division taxi

Tom Clancy’s The Division

Overwatch: A víte co? Já mám ten Ubisoft vlastně docela rád. Za některé věci z letošní tiskové konference by sice taky zasloužili menší pohlavek, ale celkově to byla solidní show která i pobavila. Bohužel nebyl moc šťastný úvod, kdy po velmi dobrém videu z Far Cry 4 přišla Aisha Tyler a řekla že Ubi začíná tiskovu velkou věcí a teď přijdou ještě větší. A přišlo Just Dance 2015. Což samozřejmě chápu, pro firmu je to extrémně výdělečná značka, ale koukat se zase další rok na modelky a modely tančící na pódiu? To jsme viděli už xkrát a nechceme to vidět znova. Víme, jak vypadá tanec.

Stejná výtka jde i směrem k Shape Up. Zase další fitness cvičení na pódiu? Ano, víme jak vypadají cvičící lidé Ubisofte, viděli jsme to už nesčetněkrát a nechceme to vidět znova. Just Dance 2015 a Shape Up jsou ale asi jediné dvě výtky z mé strany. Ano, potichu pláču do peřin protože jsem nedostal Beyond Good and Evil 2, ale realisticky… Vyjde to vůbec někdy? Zato takový Rainbow Six Siege vypadá překvapivě dobře, hlavně pokud ta destrukce bude na všech mapách a je to v kontextu dnešních multiplayerových akcí něco trošku jiného.

Překvapivě se mi líbilo i The Crew. Všechny závodní hry pro nové konzole vypadají tak podobně že jsou skoro zaměnitelné a dlouho jsem měl v tomhle chvlíku i The Crew. Jenže namísto klubů, seamless multiplayeru a miliardy možností jak si customizovat šroubek u stěrače tady vývojáři pitchovali otevřený svět a jízdu napříč Amerikou, přičemž všechny ty online prvky které má Driveclub a Forza Horizon 2 tam budou mít víceméně taky.

Za The Crew tedy opatrný palec nahoru, stejně jako za Valiant Hearts, které prostě nejde nemilovat. Přesně tohle se mi na Ubisoftu líbí – některé své značky inovují velmi pomalu (Assassin’s Creed), u jiných jsou odvážnější (Far Cry) a díky jasným mainstreamovýcm „blbostem“ (Just Dance) si pak můžou dovolit dělat „indie“ haluze (Child of Light, Rayman, Valiant Hearts). Jen tak dál.

rainbow six siege

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

MickTheMage: Ubisoft The Videogame… Každá hra rovnaká ako druhá, česť úžasnej výnimke menom Valiant Hearts. Každý minulý a súčasný majiteľ nejakého toho dunča určite pochopí. Len by som si prial viac Aishi Tyler… sympatická ženská. Čo mi napadá, tento rok nemali na pódiu žiadneho šialenca. Nikde! Hmm, škoda.

R-E-N: Pominu-li svou guilty pleasure – pohybové hry, zaujalo mne toho na konferenci Ubisoftu vícero. Hned na začátku úvodní video nového Far Cry. Z vyšinutého záporáka mám celkem respekt, asi za to částečně může jeho účes. Další záběry z Assassin’s Creed Unity mne ještě více namlsaly. A přestože byla ukázka single playeru k pokoukání, doufám, že se jim kooperační mód vydaří a pošlape jak má. V opačném případě by to byla řádná ostuda. Je s podivem, že ve mne cosi zanechalo i Rainbow Six. Vzájemné si kradení bloncky by mohlo mnohé bavit, i když ruku na srdce, dovedete si představit tak krásně sehraný tým? Vždyť ani neřvali jeden přes druhého :-x.

Největší zklamání

the last guardian

The Last Guardian

Karoshi: Jsem bolestně zklamána, že ze znepokojivě sexy Geralta udělali ve Witcherovi 3 jakousi vyžranou kreaturu. A to, že je to třeba v příběhu, nikoho neomlouvá! Nehledě na to, že to vypadá tak nějak moc stejně jako dvojka. Stejný engine? Očividně.

Baddy: Mojím zklamáním je rozhodně Ubisoftí RainbowSix. Člověk se těší na nějakou tu předělávku starého SWAT, dokonce to vypadá na pěknou cooperaci a možnost zahrát si za lumpa a pak to příjde. Americké papundeklové stěny, které rozstřílíte na cucky.? Kde je stará dobrá pálená cihla?! Monstrozní barikády, které záporáci roztahují přes okna a dveře? Má to jednu nevýhodu. Zásahovka má asi kulky z adamantinu a proto stačí jen zle se na ní podívat a rozpadne se sama.

A u jedné hry nezůstanu. A k velkému překvapení to bude taky střílečka. A jak už sami autoři na E3 zmínili, sešli jsme se na druhé straně článku. V odpadu, kam dle mého přeplácaný CoD patří. Nebylo pro mne překvapení, že se CoD objevilo i na letošním E3, ale čekal jsem od něj více. Nevím co, ale prostě něco!

GlaDOS: Beyond Good & Evil 2 nic? Tak třeba zase za rok.

Zeal: A nová hra od Quantic Dream nikde. Obrovskej smrkanec.

Overwatch: Mohl bych se tady rozepisovat o tom, že jsem od Mirror’s Edge čekal mnohem víc. Loni jsme dostali render trailer a letos jsme hru vůbec neviděli? Jen prototyp konceptu? Fail. Svým způsobem mě zklamal i Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Pěkný trailer jsme dostali už loni a letos zase? Žádný gameplay na pódiu, žádné představení nějakých novot, nebo nějaké zajímavé oznámení? Fail.

Největší zklamání bych letos vzal spíš trochu ze široka a nevěnoval bych ho žádné konkrétní hře. Jde o oznámení. Oznámení všeho před E3. Firmy se měsíc před výstavou zbláznily a začaly z rukávu sypat jednu tiskovou zprávu za druhou a v podstatě tak většinu věcí oznámili několik týdnů před E3. Na samotné E3 jsme pak už viděli hry konečně odhalené, včetně trailerů a detailů.

Ale kvůli těm oznámením jsme o nich věděli předem a tak byl moment překvapení fuč. To mě zklamalo. Těšil jsem se jak někdo přijde na pódium a oznámí úplně novou hru, nebo klidně i pokračování, o kterém jsme doposud vůbec neslyšeli. Místo toho jsme se o 90 procentech věcí dozvěděli předem a pak se už jen doplňovaly informace. Bohužel je to trend který bude pokračovat. Dává to smysl – rozložit informace o své hře do delšího časového období, aby se o ní prostě víc psalo. Nevychrlit všechno najednou mezi ostatními, kde to v tom návalu rychleji zapadne. Chápu, ale stejně mě to zklamalo.

MickTheMage: Microsoft a ich blbé reči na adresu PC. Áno, je to americká výstava. Áno, určená predovšetkým konzumnému americkému divákovi. Ale princíp je princíp. Sú to hry a ešte k tomu tie najlepšie hry na svete. Nehovoriac o najlepšej možnej platforme, na ktorej možno hrať tieto hry. ;-)

R-E-N: Tak co bude s tím The Last Guardianem?

Největší překvapení

DOOM

DOOM

Karoshi: Překvapení? No, rozhodně ta nejvíc unexpected věc, kterou jsem na E3 viděla, byl Battlefield Hardline. Kdo by to byl řekl, že se z Battlefieldu najednou stane něco jako Payday?

Baddy: Rozhodně musím vypíchnout trailer na Assassin’s Creed Unity. Zabijáci na sobě nemají zbytečně přeplácané obleky, ale jednoduché kápě. V jednoduchosti je krása. Hotový nerdgasm. A když se poté přesunuli ke gameplayi… Všude plno lidí, možnost vejít do budov, hra až se třemi kamarády. Snad to nedopadne jako s Watch Dogs.

Velice pozitivně mne překvapil Battlefield: Hardline, ač jsem odpůrce 1st person stříleček.
A z Mortal Kombat X jsem… jak to jenom vyjádřit slovy… Odvařený. Nahypovaný. Prostě mučos!

Zeal: LittleBigPlanet 3! LittleBigPlanet 3!! LittleBigPlanet 3!!!

Overwatch: Doom. Bylo jasné, že kvůli předobjednávkám Wolfenstein: The New Order se návrat pekla blíží, ale rozhodně jsem teaser na Dooma na E3 nečekal. Čistě z tohoto pohledu je to pro mě bezkonkurečně největším překvapením. Všechno ostatní jsme buď znali z dřívějška, nebo to před E3 leaklo, nebo se to dalo čekat. Na druhém místě bych měl Grim Fandango HD, ale Doom jasně vede. Teaser navíc vypadal parádně, i když to byl jen prachobyčejný render (?), který hru jako takovou vůbec neukázal. Ale ty zvuky! Ten démon! Ty dveře! Bojím se že to podělají, bojím se co udělají s multiplayerem. Velice příjemné překvapení bylo taky Halo: The Master Chief Collection, která je nařachaná obsahem k prasknutí.

MickTheMage: Grim Fandango.

R-E-N: Hmmm, těžko říct. Opravdu překvapená jsem byla snad jen z oznámení nového LittleBigPlanet, jelikož se jedná o mou velmi oblíbenou sérii a popravdě jsem to nečekala. Každej druhej teď bude chtít hrát za ptáka, sigh.

Hra výstavy

no mans sky

No Man’s Sky

Zeal: Já myslím, že bysme se všichni měli shodnout na tom, že hrou výstavy bylo bez nejmenších pochybností LittleBigPlanet 3. Takže shoda? A teď koukám pod sebou na ostatní, že ke shodě nejspíš nedojde. Hmm. Naopak ale průšvih, ne-li průser, výstavy bych označil Sims 4. Kdo takovéhle hry hraje… Není to nic pěkného, co bych tu dále napsal, takže to neudělám.

Karoshi: Scalebound. A klidně se ohánějte čím chcete, něco tak cool jsem neviděla od té doby, co představili nového Danteho v DmC.

Baddy: Snad všichni pochopíte, že se tady dlouhosáhle nebudu rozepisovat o tom, jak moje nerdovské neurony zažívají solidní groupsex plný euforie, těžkých drog a fanatického pištění. Stačí jen jmenovat. Zaklínač 3: Divoký hon. Kde že se ta speciální edice dá sehnat?

GlaDOS: Budu za velkého hipstera, když řeknu, že Assassíni a Far Cry 4 mi přijdou jako kopie svých předchůdců v jen trošku jiné grafice? Dokonce i Zaklínač pro mě nebyl hrou výstavy. Moc se na něj těším, ale zatím jsem se nedostal ani k druhému dílu. Nejvíce mě okouzlila hra s nevšedním názvem Abzu, která vypadá jako podvodní Journey. Nádherná a kouzelná grafická stylizace a doufejme, že i netradiční hratelnost, o které ovšem zatím nic nevíme. Mně ovšem stačí vědět, že na hře pracuje Matt Nava (výtvarník Journey) a skladatel Austin Wintory (Journey, The Banner Saga). Neměl bych zapomenout ještě na Inside od tvůrců Limba. Doufám, že se jí na PC dočkám dřív, než za rok od vydání na Xbone.

MickTheMage: No Man’s Sky a Valiant Hearts, asi. Zo zatiaľ prezentovaný hier. Neviem čo ukazoval Obsidian, neviem či tam niekde neukazovali aj niečo viac zaujímavé… sledoval som, ale nebol na mieste. Takže uvidíme ako sa to ešte vyvrbí.

R-E-N: Podle mne ještě hodně uslyšíme o Bloodborne. Má našlápnuto k tomu být novou kvalitní sérií.

Overwatch: Letos je to těžké rozhodování. Ne že by tam bylo tolik her a já bych nevěděl které to dát. Já to nevím proto, že mě tam zase tolik her nezaujalo tak, abych je bez mrknutí oka pasoval za sebe na „hru výstavy“. Bloodborne vypadal sympaticky, Far Cry 4 taky nebylo k zahození… Ale nakonec to za mě dostane asi No Man’s Sky. O hře víme dlouho a sice pořád nevíme co a jak tam budeme „hrát“, ale vypadá to hrozně ambiciózně, nádherně a nový trailer nám připomněl, že tohle bude totální pecka (nebo totální průser). Prosím Hello Games, nepodělejte to!

Random myšlenky, které se nahoru nevejdou

E3 2015

Edie: Jelikož by dojmy z prezentací, které jsem viděl, byly z poloviny plné zklamání, tak bych neměl co psát do dalších kategorií, tak jsem se rozhodl vše spojit do jednoho textu.

Pokud měli firmy co prezentovat, tak se prezentace jakž takž povedla. Takto lehké to letos bylo. Jediný průser bylo EA, kde se konference proměnila ve vize budoucnosti. Jejich MOBA Dawngate, která vypadá jako klon LoLka, byl poslední hřebíček do rakve. Ostatní firmy měli dost her, aby vás aspoň jedna zaujala. Moderní trend určuje ukázat minimálně jednu nezávislou hru, jako že “fakt jdeme indie vývojářům na ruku”, ale tak proč ne. Stále lepší než nic, jako tomu do nedávna bylo.

PC hráč zase na první pohled ostrouhal a spíše bude čekat na oznámení vydání titulů na svojí platformu. Zaklínač 3 při honu na přerostlou slepici spíše zklamal, když jsme všichni viděli den předtím kulervoucí trailer. Radost mi udělalo i GTA, které se podívá i “k nám” na Steam. Možná je divné, že se nejvíc těším, až si najdu své oblíbené rádio, ale každý má rád na sérii GTA něco. Rainbow Six: Siege by mohl být moje překvapení výstavy, ale to si rád nechám potvrdit “opravdovým gameplay”. Zatím to vypadá jako taktičtější CS.

Trochu mi (ne)chybělo zásadní téma, kolem kterého by se točila celá E3. V blahé paměti paměti pamatuji jeden rok pohybové ovládání Nathal vs PS Move, další “3D prostě potřebuješ”, pak zase po mě chtěli všechny AAA tituly hrát na tabletu. Tenhle rok nevím. Prostě tam byly jen hry. Výhra? Snad.

Zeal: Se mi tak letos zdálo, že všichni uvaděči byli značně unexcited, oproti minulým ročníkům. Co se změnilo? Je to úbytkem booth babes, odstraněním automatů na kolumbijskou kávu, absencí lepých žen přivázaných řetězem k Nintendu 3DS? Se slzou v očích jsem vzpomínal na Mirion trups a Dance Master v provedení nesmrtelné sestavy, kterou na E3 vyslalo velitelství Konami. Loni (předloni a předpředloni) se prostě povedlo udělat show, kde každý host vypotil svoje maximum, přesvědčil nás, jak moc mu na tom jeho výtvoru záleží a co všechno jeho hra umí, a pokud ještě neumí, tak umět bude. Letošní ročník působil dojmem: epizodní filler. Nikdo nevypadal nadšeně. Aby se neřeklo, ukázali se na pódiu, převzali peníze a pak rychle odjeli, z E3, co nejdál, jak jen to jde. Absence herních osobností dojem jen upevnila (i ten Tim Schafer se ukázal jen na videu). Děje se něco, co nevíme?

MickTheMage: Mojím drahým E3 ostatne asi ten Kickstarter, pretože akosi sa s troma éčkami míňame posledné roky vkusom. Starnem, na tom nie je nič divné, ale tie hry… tie sú často tak neinšpiratívne a tak… nechutne jednoliate, že vám až splývajú v jednu obrovskú, rozmazanú škvrnu. Bolo na tohoročnej E3 niečo pozitívne? Spravodajstvo Hrej.cz a Games.cz. Každé iné, každé svojim spôsobom zábavné a informatívne. Hry sú totiž o zábave a oba menované servery to svojim spravodajstvom z E3 krásne vystihli. Myslím. Či?

Overwatch: Letos to bylo tuze zajímavé z pohledu her které chyběly. Kde byl Fallout 4? Quantum Break? Just Cause 3? Mad Max? Final Fantasy, Hitman, Deus Ex Universe (a vůbec celý Square Enix…), Assassin’s Creed Comet, Brothers in Arms, Prey 2, Dishonored 2… A tak trošku jsem v koutku duše naivně doufal v nějaký nový teaser na Cyberpunk 2077. Ale je mi jasné že to je ještě pořád příliš brzy. CD Projekt teď potřebuje upnout všechnu pozornost médií a hráčů na Zaklínače 3 a do kyberpunkového světa nás pozve až příští E3.