greatness awaits logo for sony playstation 4 at E3 2013

Několik posledních let byla E3 docela zoufalá. Na vině nebylo nic jiného, než nepřirozeně dlouhý konzolový cyklus. Ostatně moc nechybí a bylo by to skoro deset let, kdy jsme poprvé oficiálně slyšeli o Xboxu 360, PlayStationu 4 a Nintendu Revolution (Wii). Wii U přišlo dřív a Microsoft a Sony vsadili na prodloužení života konzolí skrze Kinect a Move. To mělo za následek absenci next genových her a tak byly poslední minimálně dvě E3 skoro uspávající. Letošek byl jiný. Po hrozně dlouhé době přišly konečně nové konzole, nové next gen hry, oznámení cen, DRM a jiných veselých věcí. Letošní E3 konečně stála za to. A to by bylo, abychom takovou velkou událost na Kultuře Kriplů neprobrali. Let the games begin!

Microsoft:

titanfall wallpaper art

MickTheMage: Čo asi tak môže povedať kovaný PC hráč na konferenciu Microsoftu? Hmm. Ako to bolo? Ha-ha! Microsoft dáva svojím hráčom to, čo my na PC poznáme už roky. A nie je to nič pekné, chvályhodné, ani úžasné. Samozrejme – z herného pohľadu bola konferencia plná nejakých – nových a starých značiek, ktoré ma však ani minimálne nezaujali. Okrem toho sa Microsoft trápne snažil poukázať na svoju podporu indie hier – Minecraftom! Hrou, ktorú rozbehne i vaša babička na kuchynskej linke! Microsoft bol vždy na smiech. Áno, predviedol nejaké portfólio exkluzivít – ktorých bolo mám taký pocit o niečo viac ako v prípade PS4, ale že by som si kvôli nim chcel kúpiť konzolu, ktorá bude na našom území funkčná len na 50% (ak nie menej)? A napokon je tu otázka ceny. Áno je to cena aj s kinectom. Avšak povedzme si úprimne, ktorý hardcore hráč má záujem ovládať svoje hry cez toho sledovacie zariadenie? Takmer žiaden. Čiže z pohľadu hardcore hráčov je kinect zbytočnou príťažou, ktorá len zvyšuje cenu celého balíka. Dobrý ťah, Mrkvosoft, ako vždy! Na druhej strane mi aspoň úsmev na tvári vyčaruje pomyslenie, že väčšina tuzemských pirátov – neinformovaných – mysliac, že to na tejto mašine pôjde opäť jednoducho – si ju kúpia a ostatnú nemilo prekvapkaný. Kiež by sa to tak stalo mnohým ľuďom. ;)

Zeal: Pár postřehů jsem tu shrnul v článku. V něm jsem zmínil Titanfall jako ten lepší moment Microsoftí konference, která po pravdě nijak úžasná nebyla. A to měl Microsoft před E3 samé velké řeči o tom, jak pohřbí konkurenci. Ještě bych snad dodal, že se mi nelíbí jejich postoj k použitým hrám. Jejich TV služby by mě možná zajímaly, kdybych žil v USA, ale rozhodně bych si kvůli nim nekupoval herní konzoli. Příjemně překvapila snad jen jejich podpora současné konzole X-360. Člověk by čekal, že ji zaříznou stejně rychle jako to udělali s Xbox 1 po uvedení nové konzole.

Karoshi: Jakmile oznámili World of Tanks pro Xbox, zakryla jsem si znechucením oči a ze zbytku konference toho moc nevím. Nicméně většina předváděných her se mi líbila – rozsekal mě Metal Gear i trailer na Halo, a jelikož mám hroznou slabost pro Insomniac, dokonce i Sunset Overdrive se mi zamlouval. Co ve mně ale kromě World of Tanks a trička Hidea Kojimy (ano, Kojima-san měl vždy cit pro módu) vzbudilo nejvíc negativních emocí, byl Titanfall – ten mi přišel tak neskutečně tuctový a nezajímavý, že se okamžitě stal mým horkým kandidátem na titul “zbytečná hra roku”.

screenshoft from ryse son of rome from crytek

Overwatch: Microsoft nám slíbil hry, hry a jenom hry. A světe div se, slib dodržel na sto procent. Všechny ty voloviny kolem (Skype, Netflix, hardware, ostatní neherní funkce) si už odkroutil na té předchozí prezentaci a tak se mohl soustředit opravdu jen na to, co nás zajímá nejvíc. Bohužel mi z celé jejich předváděčky nic neotevřelo ústa. Nebezpečně blízko k tomu měl hned úvod, kdy zazářil Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Pak následovaly více či méně zajímavé hry, ale ke cti Microsoftu musím říct, že to byly fakt jen hardcore kousky pro tradiční hráče.

Trochu jsem se totiž bál, že na nás Mattrick vytáhne milion krávovin na Kinect, nebo nějaké next genové FarmVille, ale nestalo se. Bohužel třeba takový Quantum Break mě zatím nijak extra nezaujal, byť věřím, že Remedy odvedou kvalitní práci, ostatně jako vždy. Jako druhou věc z Microsoftí tiskovky bych vypíchnul asi Titanfall. Až mě překvapilo, jak moc mě hra zaujala. Zajímavě pojatá střílečka mezi Piloty a velkými roboty (“Titány”) vypadá parádně, hýbe se skvěle a podle první reakcí je to fakt super. Microsoft u mě tedy zabodoval začátkem a pak závěrem.

Když ale odhlédnu od her a podívám se třeba na cenu konzole, tak nemůžu nekroutit hlavou. Ono se nám to teď tak trochu prostřídalo. Vzpomeňte si ještě na rok 2005 a 2006. Sony byla na vrcholu, Microsoft byl outsider. Sony si pro PS3 sebevědomě nastřelila cenu na nesmyslných 600 dolarů, což konzoli, společně s dalšími faktory, zlomilo vaz.

Pak si ho sice trochu narovnala a nakonec se zbrchala docela solidně, ale ty první dva tři roky byly fakt bolestivé. Něco podobného by mohlo čekat i Xbox One za 500 dolarů. Lidi dnes sypou peníze do všemožných telefonů, tabletů, webových služeb… Nevím jestli peněz nějak extra přibylo (to spíš ne), ale naopak přibylo výrazně víc možností, za co je můžou lidi v hardwarově-zábavním sektoru utratit. Good luck Microsoft…

Nintendo:

screenshot from the legend of zelda the windwaker HD remake

MickTheMage: Nuž, Nintendo ide akosi mimo mňa. Teda aspoň jeho hry ako také. Klasický Mário je fajn, ale vyhľadávať nové tituly… To veru nie. Akurát pri novej Bayonette mi napadlo, že s tým novým účesom vyzera tak trochu ako tlamiczka ;-)

Overwatch: Přiznám se, že u tiskovky Nintenda jsem usnul, toš tak. Ale co jsem potom slyšel a četl, tak Nintendo už zase neoznámilo nic nového a pořád hraje strašně na jistotu. Takže víceméně nezájem.

Zeal: Nintendu se sekal stream, takže jsem se díval jen chvíli. Trošku mě zaujal Donkey Kong a měnění úhlů pohledu v reálném čase a taky možnost hrát za další opičáky, Didi Konga A Dixi Konga, v multiplayeru. To je asi celé. Ukazovali dalšího Maria? Vsadím svůj mexický klobouk, že ano.

Karoshi: Na Nintendu miluju tu jeho nehoráznou drzost jít do boje proti Microsoftu a Sony s Pokémony, Donkey Kongem a Mariem, nicméně tolik abych se dívala na jejich tiskovku je zas nemiluju. Ale jo, svoje publikum si to najde, tak co by ne.

Ubisoft:

ship battle from assassins creed 4 black flag

MickTheMage: Moja obľuba kreténskych králičkov je všeobecne známa. Ubisoft ich znova vytiahli – tentoraz už ukázali, pred rokmi oznámený, krátky seriálový animák, ktorý si onedlho odbije svoju premiéru. Králici sú fajn. Stále. Len tie hry, ktoré sú im venované – už to skrátka nie je, čo bývalo. Chcelo by to nejaký svieži nápad. Vietor do králičích uší. Alebo niečo podobné. Samozrejme šialený králik nie je to čo vládlo prezentácii Ubisoftu. Bola to hra The Division, pri ktorej aspoň človek na chvíľu spozornel. V prvom rade, teda vyzerá akoby to bol vlastný brat minuloročného hitu Watch Dogs – a to nielen úvodným trailerom. Zdá sa, akoby v Ubisofte vymodelovali niektoré prietory a teraz ich používajú vo všetkých svojich hrách – viď. mapa Spojených štátov v Division alebo automobilovej arkáde The Crew. Ani by som sa veľmi nečudoval, keby to tak bolo. :) V každom prípade Division urobila dojem. Len (z môjho pohľadu) opäť škoda toho online aspektu. Ostáva mi len dúfať, že Ubisoft nepokazí pripravovaný desiaty diel Might & Magic, ktorý však na konferencii nemal sovje miesto. A netuším, či bol aj nejakým spôsobom k videniu na samotnej E3.

Zeal: Nejprve se tu musí napsat, že Ubisoftu se konference vydařila. Měla šťávu a oproti minulým ročníkům bylo vidět, že ve firmě už zavedli zdravotní prohlídky, takže se neopakovala situace, kdy nic netušící divák sledoval show, která vznikala v oblaku kokainové bouře. Nejvíce mě zaujala hra Division, která jako by vypadla ze stejného šuflete, jako Watch Dogs, s tím rozdílem, že Division je vyloženě hrou pro více lidí a hratelnost je omezena jen na střílení policejních jednotek. The Crew na mě působí jako parádně vymyšlená hra sázící na kooperaci automobilových řidičů, jejichž úkolem je zastavit dodávku bezpečnostní agentury. Jak tak o tom přemýšlím, ve hrách od Ubisoftu se dějí jen samé špatné věci.

Honorable mention: zajímavá a hodně vysoká moderátorka.

tom clancy game the division from ubisoft massive

Overwatch: Trochu se mi to začíná splývat, ale jestli si to dobře vybavuju, tak Ubisoft byla docela nuda. Assassin’s Creed IV: Black Flag vypadá nádherně, ale tak víte co… Je to už šestý díl a i když mi přijde změna prostředí do Karibiku jako nejatraktivnější, moc mě to nevzrušuje. Stejně tak Watch Dogs – přijde, že jsme ze hry viděli už docela dost a už by to chtělo vydání. Velký potenciál by mohla mít závodní hra The Crew, ale popravdě, na next gen už máme oznámených tolik závodních her a všechny budou v otevřeném světě, všechny budou mít sociální prvky, všechny budou mít i tabletovou experience navíc, všechny vypadají úžasně… Takže The Crew jako jo, ale ze židle nadšením neskáču.

Jiná písnička je ovšem Tom Clancy’s The Division. To vás sice nezaujme svým tuctovým vizuálním zpracováním, ale ty nápady, které má hra pod kapotou, zní hodně slibně. Sice na tom dělají (primárně) Ubisoft Massive, kteří s něčím takovým zase tolik zkušeností nemají, ale známe Ubisoft – hodí jim za záda x produentů a další dvě studia a to by bylo, aby to nebylo. A kdyby to dopadlo dobře tak si dokážu představit, že u The Division ztratím spousty hodin.

Kolem a kolem Ubisoft teda dobrý, ale jeli spíš na volnoběh, než aby něčím opravdu překvapili. Těsně před E3 se navíc začaly zase objevovat nějaké nové náznaky ohledně Beyond Good & Evil 2, ale Ubisoft nic neoznámil. Škoda.

EA:

art from plants vs zombies garden warfare from popcap

Overwatch: Ve stejném volnoběhu jako Ubisoft jela po většinu tiskovky i EA. Podobně jako Microsoft u mě mají plusové body za začátek a za konec. Peter Moore přišel na pódium a po pár obecných větách řekl, že nám ukáže novou hru ze série, která oslovila miliony hráčů po celém světě. Načež začalo to typické Battlefieldovské trailerové brumcání (které vykradli z Terminátora, ha!). Už jsem začal obracet očima. Vůbec nic proti Battlefieldu, ale přinejlepším nás čekal jen zase další hezký trailer o tom stejném. Jak se ale logo postupně odzoomovávalo, tak vyšlo najevo, že si EA umí dělat srandu i ze sebe sama.

Tiskovku totiž nakopnul nový titul Plants vs Zombies: Garden Warfare – kooperativní akční 3rd person hra s kytičkama a zombíkama. Jako cokoliv jiného, ale tohle jsem fakt nečekal. Za to rozhodně palec nahoru. Pak byla tiskovka tak nějak standardní, nic extra, alespoň pro mě. Z neutrálu ale EA zařadili vyšší rychlost na konci, když oznámili nové Mirror’s Edge. Můj vnitřní geek vzplanul nadšením a obrázky, které EA pouštěla, byly nádherné. Po traileru následoval bouřlivý potlesk, načež Moore s lišáckým úsměvem řekl “Myslel jsem si, že se vám to bude líbit.” Těším se!

MickTheMage: EA… značka komerčného braku prvej jakosti. I tak by sa to dalo povedať. Občas dostáva nakladačku neoprávnene, ale často i oprávnene. Jej hry sú neuveriteľne ploché a prázdne. Jediná hra, na ktorú som bol tu zvedavý bola Dragon Age III. Nuž, video to bolo pekné – hlas Claudie Black prezradil, že sa vráti všetkými nenávidená (milovaná?) Morrigan. A možno…možno, že pôjde (Dragon Age spoiler alert… aj keď to už musel každý hrať?) o jej pankharta – ktorý možno bude hráčovou postavou (moja špekulácia). Celý trailer bol stvorený v engine hry, ale to je tak všetko čo sa dá o novom Dragon Age povedať. Bude to ešte RPG? Alebo to bude podobná fraška ako druhý Dragon Age? Nevieme. Dozvieme sa však až na konci roka 2014. Čo je snáď jediná dobrá správa (pretože v tom čase by som už mal pol roka mať doktorát – možno :-)).

Inak celkovo, ako sa hovorí, meh. Až na ten typický wtf moment, keď sa začali po obrazovke naháňať a vraždiť kvetinky a zombíci. Matroš týchto tvorcov by som fakt rád ochutnal.

Zeal: U EA mě samozřejmě zaujal začátek, kdy se z Battlefieldu vyklubalo překvapení v podobě další zombie střílečky. No další… Plants vs Zombies, zombie hra od Popcapu, byla ošacena do jiného, ehm, kabátku. Trošku mi to připomnělo Left 4 Dead, jen s létajícím česnekem navíc, a samozřejmě s mořem kytiček k tomu. Co mě zaujalo, byli noví Need 4 Speed. Ale co mi také problesklo hlavou, bylo: Zase?! To už je čas? Poslední Needy jsem dostal teprve letos k Vánocům a nemyslím, že šlo o vyloženě starou hru. Tihleti noví Needi mě překvapili hodně kvalitní grafikou, potěšili mě tím, že ponechali policii, protože s ní, ale i proti ní, je to největší zábava. Jedno z největších ohlášení letošní E3 pro mě bylo Mirror’s Edge 2, na které čekám již drahno let.

Sony:

MMORPG final fantasy a realm reborn

Karoshi: Tiskovku Sony jsem omrkla až se zpožděním, takže mě velmi, ale velmi pobavily nadšené reakce publika na oznámení týkající se DRM. Dnes už samozřejmě víme jak to bude, a musím říct, že pokud bych byla jeden z těch lidí co nadšeně aplaudovali v sále, asi bych teď chtěla Jacka Trettona zabít. Ale na druhou stranu, kdo to nečekal? Co se týče her, té MMO části mého srdce se poměrně zalíbilo Elder Scrolls Online – s přivřenýma (zavřenýma) očima to vypadalo trošičku (malilinko!) jako WoWko! :D

Zeal: Ad reakce v Mashupu na Sony politiku ohledně použitých her: samozřejmě žádné DRM nebude, pokud se nějaká firma nepostaví na hlavu a nevlepí ji tam. Tj. situace je stejná jako u současného PS3.

Jinak mi tahleta konference sedla. Byly ukázány pěkné, i zajímavé, hry. Nechyběl Quantic Dream, oznámení nového Final Fantasy a Kingdom Hearts, nová hra od tvůrců God of War, hratelná ukázka ze zajímavě vypadajícího Bungie projektu Destiny, pěkně vyhlížející Gran Turismo 6 a pár dalších (např. Elder Scrolls Online). Sympatičnost celé konference stvrdila cenovka 399 Euro.

MickTheMage: Väčšina dobrého na adresu Sony už bola napísaná a povedaná. DRM, nuž je to na vydavateľoch a to je presne to, čo máme i dnes. Okrem toho – Sony sa úplne nezbláznila a stále sa spolieha na krabičky. To znamená jediné – ak si budete chcieť zahrať obľúbenú hru za 20 rokov po skončení živostnosti nasledujúcej generácie, máte teoretickú šancu. Pri Xbox One vám to nehrozí. Jo, a mimochodom – ak vám niekto bude tvrdiť, že Elder Scrolls Online vyzerá trošičku ako WoWko… zrejme si ráno uderil niekde hlavinku ;-) Uhm, ale čo som to vlastne… Aha, Shadow Sorcerer! A samozrejme, z celej konferencie Sony začalo byť jasné, že k nasledujúcej generácii PC zrejme u nás v domácnosti pribudne ďalší Playstation. Kto by to bol pár rokov dozadu povedal…

small city from MMORPG the elder scrolls online

Overwatch: Tiskovka Sony pro mě byla ze všech čtyř/pěti asi nejzajímavější (pořád jsem ale ještě neviděl cirkusáky z Konami!). Protože v ní nebyly jen věci, které čekáte, ale opravdu mě tam něco překvapilo. Jedna věc byla negativní a regulérní WTF moment, druhá zase překvapivé nadšení a úsměv od ucha k uchu. Negativní what the fuck moment nastal ve chvíli, kdy Andrew House ukázal PlayStation 4. I teď, s odstupem pár dnů, to pořád považuju za ohromný fail Sony. Microsoft ukázal svoji krabičku první a ať už je důvod prakticky stejného designu jakýkoliv, nebo je to fakt jen hrozná haluz, je to fail jako kráva.

Ano, stejně vám to bude ležet někde pod televizí a nebudete koukat na konzoli, ale na televizi, ale stejně. Nechápu jak může být v dnešní době možné, že po osmi letech přijde nová generace produktů v jedné kategorii a dva největší přímí konkurenti udělají na 95 procent stejně vypadající design krabice? Samozřejmě že teď, pokud se na to vůbec někdo zeptá, to budou v Sony všelijak zakecávat. Ale moc rád si za pár let přečtu nějaký postmortem vývoje PS4, kde tohle bude upřímně a bez omáčky kolem.

Překvapivým nadšením nebylo nic jiného, než oznámení o tom, že PS4 nebude mít žádné nové druhy restrikcí a ochran a oznámená cena. Nadšení, které v sále při těchto oznámeních zavládlo, bylo neuvěřitelné i na streamu, natož tam. Někdo tweetoval, že prý lidé vstali, tleskali a nadšením skákali. A přesně tahle oznání a tyhle momenty bych chtěl od každé tiskovky… Bohužel to pak Tretton s tím DRM zabil na GameTrailers, ale na tiskovce to byla pecka. A hry? The Last Guardian zase nebyl a z toho co bylo, mě nic ze židle nezvedlo. Obecně vzato byla ale tiskovka Sony letos ta nejzajímavější.

Největší zklamání:

screenshot from RPG dragon age inquisition from bioware

Overwatch: Těžko budu vybírat největší zklamání mezi hrami. I když teď třeba něco nevypadá nejlíp, nebo to negativně překvapilo formou prezentace (např. Dragon Age: Inquisition), tak to pořád může dopadnout dobře. Za největší zklamání bych tedy považoval DRM situaci u Sony. Na své tiskové konferenci si získali srdce všech, když Jack Tretton oznámil, že na PS4 vás žádné prasárny, které bude mít Xbox One, nečekají. Tretton si lusknutím prstu omotal všechny hráče a média kolem prstu. Herní svět mu ležel u nohou a tohle byl přesně ten moment, ze kterého jsem měl radost. Konečně měl někdo koule otevřeně “napadnout” konkurenta, konečně měl někdo odvahu udělat radikální krok.

Jenže pak si byl sympaťák Tretton sednout na gauči ke Keighleymu a neházel tam jen mikrofonem. Řekl, že hry od Sony žádné DRM restrikce mít nebudou, ale co se týče 3rd party her, je to čistě jen na vydavatelích. A můj pesimistický odhad je takový, že když už to budou muset mít hry na Xbox One, tak to většina z nich bude mít i na PlayStation 4. Šušká se, že to tak prý fakt bude. Takže ty slaďoučké řečičky na tiskovce byly opravdu jen prachobyčejné PR, které Tretton hned zabil a všechny tak uvedl v omyl. Nasralo mě to? Ne. Zklamalo? Bez debat.

Zeal: Tak teď nevím, jestli tu mám vyjmenovat zklamání typu, že na E3 k něčemu nedošlo nebo nebylo odhaleno, či nebyl někdo zastřelen, samozřejmě pouze virtuálně, ale chápu to tak, že mám označit nějakou ošklivou věc, která se na E3 objevila. Tak to bude asi ta ukázka z hraní Assassin’s Creed: Black Flag, jak se Ubisoftu kousla během světové premiéry. Pěkný amatérismus.

MickTheMage: Nebol oznamený nový XCOM ;)

GlaDOSik: Z E3 2013 jsem zklamán obecně. Na žádné z konferenci jsem neviděl nic opravdu unikátního, co by mě posadilo na zadek a řekl si, že tu konzoli vážně musím mít. Dříve byly kroky v oblasti videoherní zábavy větší, ale nová generace konzolí prostě dohnala osobní počítače, takže tituly jako Ryse, The Division, Titanfall nebo Destiny jsou nablýskanější, ale v jádru nemají vůbec čím překvapit. Ryse bude oku lahodící skript s mnoha QTE momenty, Titanfall zase variace na nespočet sci-fi f2p multiplayerových stříleček. Den po prezentaci Sony se mi tak všechny sci-fi tituly smíchaly do jednoho celku, že podle názvu mám problém vybavit si detaily – vlože libovolnou sci-fi hru z E3 2013 – Jo tahle. Tak tam se bude hlavně střílet a bude to co-op.

Karoshi: Nejvíc mě zklamalo, že Microsoft pořád nenaučil tu dámu/paní/slečnu/diblíka, co pokaždé prezentuje Halo, oblékat se přiměřeně příležitosti. A neříkejte, že to není důležité!

Největší překvapení:

screenshot from metal gear solid v phantom pain

Overwatch: Že bych byl nějak extra překvapený se bohužel říct nedá. Těšil jsem se, že někdo oznámí opravdu velkou pecku, ideálně ještě přebrání nějaký doposud exkluzivní hry na svoji platformu. Toho jsem se nedočkal a nic jiného mi vyloženě nevyrazilo dech. Co mě ale velmi příjemně překvapilo, byl Metal Gear Solid V: Phantom Pain. K Metal Gearům nemám žádný extra vztah a na pětku se taky nijak extra netěším. Sérii respektuju, některé díly jsem dohrál, některé hrál, některé ne. První informace, které se o Phantom Pain (a Ground Zeroes) objevily ještě před E3 vypadaly pěkně, ale hru mi takříkajíc prodal trailer, kterým Microsoft otevřel svoji tiskovou konferenci. A následně jeho rozšířená verze.

Líbí se mi hlavně odvaha, se kterou chce kojima zpracovat komplexní příběh s důrazem na stealth mechaniky ve velkém otevřeném světě. Udělat skvělou a velkou hru v otevřeném světě je těžké samo o sobě a tuplem náročné to musí být v případě, kdy se chcete soustředit na příběh. Své o tom určitě ví i CD Projekt Red, který se bude snažit o něco podobného v Zaklínači 3. Raději než fantasy bych ale sáhnul po sci-fi, nebo něčem militaristickém a tady může sloužit pan Hideo.

Jízda na koni nádherně zpracovaným Afghánistánem, která přejde ve stealth jízdu, akci v noci, přesun různými dopravními prostředky. Chvílemi to skoro vypadá jako nějaká Arma od Bohemky. Jen tady bude asi míň bugů, víc příběhu a vůbec. Srovnávat s Armou to pochopitelně nechci, je to něco úplně jiného, ale bylo pár chvil, kdy jsem si na tuhle specifickou českou tvorbu vzpomněl. Když vezmete v potaz Kojimův smysl pro detaily, přidáte k tomu typickou Metal Gearovskou hratelnost, zabalíte to do nádherné next genové grafiky a hodíte doprostřed velkého otevřeného světa… To jsem fakt nečekal a myslím, že to má kritéria pro největší překvapení splňuje.

MickTheMage: Neprekvapilo ma nič nové. Nič nečakané. Ale. Poznáte to, keď vám datadisk zmenia na plnohodnotné pokračovanie, veľa dôvery to nevyvolá. Keď vám materská spoločnosť krachne a predá svoje značky niekam do kelu, rovnako to na dôvere nepridá. Avšak, nakoniec ma tie E3 videá a prezentácie utvrdili, že sa nie je čoho báť. A Saints Row 4 snáď bude opäť kurevsky zábavná hra. Siahajúca na titul najzábavnejšej hry tohto roku. Aj keď na tomto poli má už teraz konkurenciu v podobe Far Cry 3: Blood Dragon.

Zeal: Mě maximálně překvapil The Dark Sorcerer. Čekal jsem od Quantic Dream cokoliv, jen ne tohle.

Hra výstavy:

screen from mirrors edge

Overwatch: Nemůžu říct jen jednu. Kdyby mi dal někdo pistoli k hlavě, vypadlo by ze mě Mirror’s Edge, ale stejně tak mě zaujal Titanfall. První Mirror’s Edge jsem miloval a na dvojku jsem se nemohl dočkat. Teď se ukázalo, že žádné Mirror’s Edge 2 není, protože nové ME bude prostě jen ME. Reboot, restart, reimaginace, nebo jak tomu chcete říkat. Vůbec mi nevadí, že v DICE nedělají přímé pokračování. Naopak, ohlédnutí se zpátky a překopání principů jedničky do nové a lepší hry by mohlo být ve výsledku výrazně lepší, než křečovité držení se linek, které načrtl první díl.

Příjemně mě překvapilo, že nové Mirror’s Edge nebude opět lineární hrou, ale akční adventurou v otevřeném světě. Zároveň se ale hodně bojím, protože jestli se může vývoj nějaký hry podělat na sto způsobů je to právě nové Mirror’s Edge. Hrozně jednoduše by z toho mohli necitlivě udělat střílečku, nebo nějaký nepovedený kočkopes, pokud si do toho nechají kecat od manažerů EA. ME není Battlefield, takže zas tak neotřesitelnou pozici vývojáři nemají. Ale budu doufat a držet palce.

Kdyby mi tu pistoli u hlavy nikdo nedržel, vedle Mirror’s Edge bych jmenoval ještě Titanfall od Respawn Entertainment. Trochu jsem se bál, že tvůrci Call of Duty přijdou s další obyčejnou střílečkou, ale to se naštěstí nestalo. Chlapci vyrukovali s velkými roboty a piloty, což by mohlo multiplayerové základy, které postavilo první Modern Warfare, příjemně oživit. Možná víc, než Destiny od Bungie. Kdyby se Ubisoft pochlapil a konečně ukázal Beyond Good & Evil 2, tak bych měl trojici her, ale takhle je to nakonec “jen” Mirror’s Edge a Titanfall.

MickTheMage: Uch. Ja už som to kdesi napísal – nepredpokladal som, že ma niečo na E3 zaujme alebo prekvapí. A zdá sa, že sa môj – rokmi skúseností cibrený – predpoklad naplnil. Nie, mojím E3 posledného roku je Kickstarter. Aj keď, klamal by som, keby som tvrdil, že ma nič nezaujalo. Trošku. Destiny – po vizuálnej stránke. Tak nejako to na mňa pôsobilo pozitívnym dojmom. A na chvíľu som v obdive pozdvihol svoje obočie. Ale nadšený som zo žiadnej (doteraz) videnej/oznámenej hry nebol. Tretí Zaklínač je pekný, ale RPG kde si nemám možnosť vytvoriť vlastného hrdinu je pre mňa vždy odsunuté na druhú koľaj. I keď sú jeho predchodcovia absolútne perfektný. Paradoxne, čo ma najviac zaujalo (a pobavilo) nebola hra, ale technologické demo. Áno, hádate správne – Dark Sorcerer pre PS4 od Quantic Dreams. Graficky úchvatné (bože už začínam znieť ako grafický cucák Vávra), ale hlavne veľmi vtipné a slušne vypointované. Technológia je to fajnová. Len škoda, že v QD už dávno zabudli ako robiť poriadne hry. Ako sa volala ich posledná dobrá HRA? Omikron? ;)

Zeal: Já jsem to psal na Twitteru, dokonce několikrát, takže to nemůže být jiné tady. Nejvíce mě dostal (i s navijákem) The Dark Sorcerer od studia Quantic Dream. A to úplně vším. Nápadem, který bych od Davida Cage nečekal – vlastně poslední, co bych čekal od tvůrců seriózního a realistického Heavy Rain, je hra o kouzelníkovi -, grafikou, a tady musím sundat klobouk, protože bych, upřímně, nepoznal, že to není skutečný herec (to se mi stalo poprvé), a také tím, jak dobře a vtipně to bylo napsané. Je to jen technologické demo, což bych mohl uvést do největšího zklamání E3, ale na druhou stranu ta šance na plnohodnotnou hru tady je – jak ostatně byl případ tech dema Casting později překovaného v Heavy Rain.

Jestli mám uvést hru výstavy, a ne tech demo výstavy, nejspíše, no, vlastně zcela určitě, to bude Mirror’s Edge 2, protože na žádnou jinou hru jsem se takhle netěšil, jako právě na pokračování příběhů Faith a jejích skákacích bot.

Edie: Strašně moc se mi pletou ty jména. Division, Destiny, DayZ, Dark Souls, Dragon Age. Polovina představených her je na D a polovička je z blízké budoucnosti. Moje vyvolená je Division a mám ji spojenou s kapelou Joy Division, abych nezapomněl její jméno. Joy Destiny mi tak vždy přijde na mysl.

A stačilo k tomu velice málo. Po 30 sekundách jsme si řekli, že to není render ale gameplay. Viděli jsme průchod ulicí, ale i tak jsme všichni poznali, že tohle je ten pravý next gen. Jedinečná byla taky atmosféra. I když se střílelo, tak komunikace s kolegy byla naprosto klidná a přidávala k napětí víc, než kdyby na tebe řval z obrazovky v rohu nějaký negr (zdravím Titanfall).

Nemá cenu popisovat gameplay, spíš jaké jsou moje představy o hře. Popis zní online střílečka, trocha RPG a taky MMO. Tady samozřejmě začínají moje obavy. To co jsme mohli vidět, bych si nejradši zahrál sám a klidně bych si prošel celý Manhattan. Nebo kooperativně se dvěma kámoši. RPG prvky proč ne, je radost si občas vylepšit turretku, senzor či lékárničky. Online? Skepse narůstá, snad jen pokud bych se dočkal něčeho podobného co je v Dark Souls. Ale MMO? Nechci tam potkávat omladinu křičící Leeroy Jenkins. A sám Radek Friedrich výstižně podotkl. “V MMO musíš craftit, jaký bude průchod touto policejní stanicí, když už tu půjdeš po sedmé?”

Zlomový bod celé předváděčky. V hlavě bylo jen …. To chceš!

 

Karoshi: Bez debat Metal Gear. Pro celou sérii mám slabost a u toho traileru jsem zůstala s otevřenou pusou. Těším se a jsem ohromně zvědavá jak se Kojimovi podaří zpracovat příběhovou stealthovku v otevřeném světě.

GlaDOSik: Hmm. Octodad: Dadliest Catch, který se mihl na Sony konferenci v předváděčce indie her, kterou nejspíš většina diváků ignorovala. Vojáčci, velcí roboti a auta prostě originalitou nesahají ani po kotníky hře, kde hrajete za chobotnici, která je navíc milujícím manželem a otcem dvou dětí, přičemž jeho želatinové tělo musíte ovládat tak, aby nikdo nepoznal, že jste chobotnice. Zničení koupelny při obyčejném čištění zubů normální člověk nedělá. Octodad se tak musí chovat ve společnosti lidí co nejméně nápadně.

Druhou hrou výstavy byl Zaklínač 3, který mě nepřekvapil, ale vypadal skvěle. Za potvrzení nového Mirror’s Edge jsem vděčný, i když ty pozdější informace o restartu prvního dílu a tvrzením, že jednička byla moc obtížná, mé nadšení zchladily.

Random myšlenky, které se nahoru nevejdou:

goodbye sign at e3 2013

MickTheMage: Pffff. Buď už som naozaj dôchodca alebo čo, pretože posledná E3 teda nebola nič extra. I keď všade čítam aká výnimočná, veľká a úžasne úžasná akcia to tento rok bola. Tak nejako nemám pocit, že by sa vo svojej prezentácii líšila od minulého, či predminulého roka. Prišli, ukázali a my sme sprostredkovane videli, to čo vidíme každý rok. Teda až na ten dizajn Playstationu, no. Ale inak? Keď napíšem, že najlepší zážitok z tohoročnej E3 bol posledný podcast games.cz s Frantou Fukom, budete mi veriť? Pretože nech sa na to pozerám z akéhokoľvek uhla, zdá sa mi, že to bude tak. Nie naopak, ani nijako inak prevrátene.

K zaujímavým patril i pokus chlapcov okolo Hrej.cz. Ich vysielanie bolo miestami zaujímavé, občas poučné a inokedy možno trochu zbytočné, ale v každom prípade chvályhodné. A to i napriek tomu, že (myslím) nemali nikoho priamo na mieste, takže nám podhadzovali sprostredkované informácie. Ale, záleží na štýle a spôsoboch a tie zvládli na jednotku. Čo na tom, že sprostredkovať si informácie z E3 dokáže človek aj sám. Takto to pekne narovnali na jedno miesto a krásne “live” komentovali.

Nu a napokon musím spomenúť aj osadenstvo magicky – vsemírneho koňorožca (alebo čo je to za rohaté zviera), ktorí parádne zvládli konferenčný maratón v slovenskej réžii. Je málo dobrých (a slovenských) internetových projektov na tomto svete a spaceunicorn.sk sa profiluje na jeden z najlepších (a to i smerom na český západ). Tak ak ste o ňom (čírou náhodou) ešte nepočuli, hop sa hejsa na koňa rohatého. :-)

Edie: Zklamání se dostavilo když jsem si uvědomil, že se na konferencích se neobjevila ani jedna hra “pro mě”. Což je, zcela upřímně, strašně subjektivní. Jasně hraji Dotu, Crusader Kings 2 a teď zkouším CS:GO. Podobná hra na žádné konferenci nebyla. Všechno mainstream. MOBA hra se takto nepředstavuje, strategie jsou mrtvý žánr a na Crusader Kings a podobné potřebuje manuál. K csku měl nejblíže Battlefield s tanky, vrtulníky a padajícím mrakodrapem. Takže vlastně neměl. Co by mě zajímalo, bylo maximálně na stáncích v halách, ale o tom se pak maximálně dočtete v nějakém článku, jak to bylo fajn. Psal jsem, že Division vypadalo skvěle, ale jestli si to někdy zahraji, je v oblacích.

Konzolové války se nezúčasním nebo to alespoň na příští 2 roky není v plánu. Na všechny problémy, které se okolo konzolí řešily, jsem pohlížel od svého PC. Moje reakce byly následovné:

  • tohle už máme na PC minimálně 2 roky
  • tohle umí dávno Steam
  • co s tím tabletem pořád mají?
  • proč se toho bojí, vždyť je to na steamu úplně normální

Nabízí se tedy otázka proč jsem se na ty konference díval. Podle vět napsaných výše to vypadá, že to byla moje poslední E3. … Nebyla samozřejmě. Za rok se podívám zase. Jde o to, být alespoň trochu v obraze, když už se zajímáte o hraní víc do hloubky. Až se vás kámoš zeptá, jestli si koupit konzoli nebo Playstation 4 (true story), tak ho můžete poučit a ještě dodat pár dobrých rad.

Je to sranda, když na společně v chatu nadáváte na moderátorku z Ubisoftu. Je to sranda dělat si prdel ze psů v CoD. Koukal jsem společně s přáteli na gameplay CoD: Ghosts a viděli jsme, jak pes vpuštěný oknem do místnosti, vynesl v zubech jednoho, v prackách druhého a třetího protivníka a ocasem si otevřel dveře. Hned jsem vstal a šel to učit našeho kocoura. Minulý rok frčeli luky, teď to budou hold psi. Pro nás zkrátka bude až ten Gamescon u našich sousedů. Takže se koukejte i za rok, vždyť část her portuje nebo se zpožděním se dostane i na PC , konference jsou jedna velká taškařice (pokud nesledujete Nintendo, tam usnete) a kdo ví, třeba právě ten příští rok tam bude i Warhorse! :)