Většina lidí se změny bojí. Nemají ji rádi. Musí se kvůli ní naučit něco nového, musí zapomenout jak se to dělalo předtím a přijmout to, jak se to dělá teď. Microsoft se chtěl pokusit o změnu, ale podobně jako tehdy Blizzard neuspěl s konceptem RealID, vyřvali si hráči krok zpátky i u Microsoftu. Poplácejte se hezky po zádech křiklouni, zařízli jste další pokrok. Příštích x let budeme pořád trčet u stejného modelu. Nedík.

Faktem je, že díky ukřičené menšině přijdeme o spoustu zajímavých nových funkcí. Hlavně, že si budete moct vzít Xbox One na chatu. Zatleskejte si.

Microsoft k aktuální změně mimochodem napsal:

“Tyhle změny budou mít vliv na některé dříve oznámené scénáře. Sdílení her bude fungovat tak jako dnes, prostým sdílením hry na médiu. Stahovatelné hry nebudete moct sdílet ani prodávat dál. A stejně jako dnes, bude při hraní her na médiu ono médium vyžadováno v mechanice.”

Hezké, že? Ono to bude vlastně stejně jako doteď, což ukřičení hardcore gejmři chtěli. Tak si pěkně zopakujme to, na co jsme se mohli těšit předtím a co teď mít nebudeme.

V první řadě, a to hlavně, jsme se mohli definitivně zbavit fyzických médií. Hry by se na nich pořád prodávaly, ale kdybyste si koupili hru na blu-ray, spárovala by se s vaším účtem. nemuseli jste se bát znehodnocení, poškození, krádeže nebo toho, že si blu-raye s hrami někde zapomenete. Jednoduše byste se přihlásili na svůj účet (na libovolném Xboxu One) a mohli byste hrát. Tak, jak to můžete dělat se Steamem a čímkoliv jiným. Teď vám ty blu-raye budou muset pořád vrčet v mechanice a pořád je budete muset tahat s sebou i na tu chatu.

Navíc byste nemuseli furt vyměňovat blu-raye v mechanice když budete chtít hrát jinou hru. Jasně, budete si moct kupovat digitální verze, ale ty jste mohli dle předchozího plánu i sdílet dál. Teď to nepůjde. Sdílení digitálních kopií je přitom nový odvážný krok kupředu. Můžete snad na iTunes někomu půjčit písničku, film, nebo aplikaci? Nebo na Steamu někomu půjčit hru? Neexistuje.

Bazarovky by taky velmi pravděpodobně fungovaly nějak podobně, jako je tomu dnes a Gizmodo navíc ještě spekuluje o tom, že by to všechno mohlo vést i k levnějším hrám. Pěkně to sesumírovali třeba i na GamesRadaru a vlastně skoro všude jinde. Stručně řečeno o víc přicházíme, než získáváme.

Ono bylo vůbec zajímavé sledovat, jak hráči na Twitteru ograsticky hekali nadšením, zatímco vývojáři a jiní insideři brali věc realisticky, tudíž dost černě. Tweetů se urojilo milion. Jasně, srozumitelně a nebojácně to hezky vyjádřil třeba Cliff Bleszinski.

Podle něj se kvůli tomu ve výsledku zavře víc studií a bude víc PC a mobilních her. Stejně tak bude víc mikrotransakcí, víc zbytečného multiplayeru a DLC. Vydavatelé se prý navíc budou snažit cpát do digitálních verzí her víc funkcí a obsahu jen proto, abyste si nekoupili hru na fyzickém médiu a pak ji třeba neprodali do bazaru. Podobné reakce se ozývaly i z jiných koutů internetu. Od těch, kteří tomu opravdu rozumí.

So Microsoft has dropped its great DRM policy thanks to some uninformed haters. Are they serious? „Thank you“ nerds for keeping discs alive.
— Daniel Vavra (@DanielVavra) June 20, 2013

Microsoft mohl konzolové hraní trochu zmodernizovat, vylepšit a pokusit se držet krok s ostatními trendy. Místo toho budeme dalších osm let přešlapovat na místě. Pokud se to nezmění zpětně třeba za rok za dva. Takhle jsme ale udělali hrozný krok zpět a Xbox si pod sebou podřezal větev – z dlouhodobého pohledu a za předpokladu že to takhle opravdu zůstane.

Štve mě, že korporace nemají koule protlačit odvážné nové věci. S RealID souhlasili všichni kdo mají hlavu na správném místě a rozumí tomu. Zase jen držkovali anonymní hateři na fórech (přirozeně…). Tohle by byl taky krok správným směrem a jsem přesvědčený, že drtivé většině by nějaké online checkování bylo úplně jedno.

Už mě fakt nebaví, jak se pořád vymýšlí okrajové případy “co kdyby to” a “co kdyby tamto” a “já to chci používat takhle”. Když budeme furt brát ohledy na VŠECHNY, tak se nikam neposuneme. Nerdi na netu zase předvedli klasickou overreaction, která teď nezpůsobila jen něčí vyhazov, ale zabrzdila vývoj konzole.

Stejně mi z toho všeho vychází nejlíp Steambox, ale je škoda, že krok vpřed, který mohl teď Xbox One udělat, zarazili nerdi.