Nenechte se zmást názvem, obrázkem a ani tím, že Albion Online je free to play. Sice to vypadá jako běžné tuctové a stokrát viděné F2P fantasy RPG, ale opak je pravdou. Mohl by být pravdou. Albion Online se zatím jen chystá na betu, ale už teď vypadá hodně slibně. Jako takovou hlavní věc vývojáři pitchují “první skutečný multiplayer napříč platformami” kdy jsou všichni na jednom serveru, ale osobně bych viděl ty zajímavější lákadla někde trochu jinde…

Sympatické je, že vývojáři nebudou hráčům prodávat předměty. Vy si je budete craftovat a vy si je budete prodávat. Stejně tak jsou craftovatelné i budovy. To je ještě víceméně normální, ale co je fakt zajímavé, je to, že můžete ostatním guildám pronajímat jak pozemky, tak produkční budovy. Budete si totiž moct stavět budovy, vesnice a města.

Budování vesnic a měst bude důležité, protože jádro hratelnosti se má točit okolo dobývání teritorií. S tím souvisí i absence teleportů, ale přítomnost kupeckých cest – takže bude hodně záležet kde se zrovna nacházíte. Příjemné je taky to, že ve hře nebudou žádné úrovně postavy ani žádné classy, bude záležet na tom, jaké máte vybavení a zbraně. Vedle toho budou vaši sílu určovat nemovitosti které vlastníte a spravujete. Tady máte tu motivaci pro budování vesnic a měst, nebo jejich pronajímání. Kdo toho má víc, je silnější, byť pořád z větší části závisí na té výstroji a výzbroji.

Soubojový systém bude fungovat na systému kámen – nůžky – papír a obtížnost nepřátel tak bude záviset jen na tom, jakou máte výstroj a výzbroj vy a jakou oni. To znamená, že můžete potkat nepřítele, který pro vás bude extrémně obtížný jen proto, že zrovna na něj nejste dostatečně vybavení. Co ale může být pro vás nezvladatelné, bude pro jiného naprosto triviální, protože bude mít správný vercajk. Takže se stačí přezbrojit a hurá do boje.

Vzhledem k absenci systému tříd bude jedno, co budete používat – nebudou existovat žádné restrikce které znáte z klasických MMORPG her: mág nemůže mít plátové brnění a obouruční meč, zatímco válečník zase nemůže používat kouzelnické hůlky. V Albion Online si můžete přes výbavu vytvořit libovolného kočkopsa. Zároveň ale nebudete moct mít v inventáři nachystané sety pro všechny situace. Vývojáři totiž slibují realistický váhový systém, takže zapomeňte na pobíhání se 100 kg předmětů a zbraní.

Navíc nebudou existovat žádná omezení známá z MMO her, aneb tady je high level oblast sem ještě nemůžete, zatímco tady jo, tady jsou jen noobové. Vzácené suroviny, které budou potřeba na craftování, budou rozsety po celém světě, takže je klidně najdete i “mezi lamkami”.

Nevím jak vám, ale mě to zní fakt dobře. Jen je hrozná škoda, že to musí využívat to tuctové a milionkrát viděné středověké fantasy prostředí a pastelkovou grafiku ala WoWko. To se mi už začíná přejídat. Jen si představte tyhle stejné koncepty třeba v nějakém upírsko-gotickém super vážném a hororovém prostředí. To by bylo…

Albion Online je teď v alfa verzi, ale už brzy by prý mohla být nějaká menší uzavřená beta. A když bůh dá, tak by to mohlo vyjít v Q3 tohoto roku.