Odhlédněme nyní od toho, jak Valve opět nedodrželi termín a několikrát jej posunuli. Pojďme si vysvětlit, proč jsou Valve hlupáci, kteří sami sebe okrádají o peníze. Nejen Valve. Všechny herní firmy.

Představme si, že by situace před vydáním Left 4 Dead 2 probíhala stejně, jako probíhá:

– vydání dema pro předobjednávající: 28. října
– vydání dema pro všechny: 4. listopadu
– vydání hry: 18. listopadu

Kdo si hru předobjedná, dostane slevu 10 procent a demo o týden dřív. Což je fajn. Tohle Valve umí pěkně.

Co do toho ale přidat ještě další vrstvu?

Co takhle dát předobjednávajícím možnost zaplatit si třeba 2 dolary a za ně dostat demo ještě o pár dní (2 – 3) dřív, než normální předobjednávající? A k tomu jim navrch do onoho zaplaceného demo přidat ještě jednu zbraň ze hry, kterou neplatící demaři mít nebudou?

PROČ TO MÁ SMYSL:

Jak se rodila jednička a jaké měla šance

Prvního Left 4 Dead se jen v kamenných obchodech prodalo něco mezi 2 a půl a třemi miliony kusů. Otázkou je, kolik se toho prodalo na Steamu. Řekněme, že hodně. Přesná čísla sice neznáme, ale v seznamu Top Sellers bylo L4D na prvních místech hodně dlouho. Skoro pořád. Když budeme odhadovat střízlivě, tak odhadneme třeba dva miliony (Steam používá přes 15 milionů uživatelů). To máme dohromady téměř 5 milionů prodaných kopií prvního dílu.

Left 4 Dead bylo nové IP, tudíž mělo obtížnější startovní pozici. Jednička měla navíc mnohem ostřejší konkurenci v době vydání – Dead Space, WoW: Wrath of the Lich King, Fallout 3, Call of Duty: World at War. Ať už se jedná o relativně přímé konkurenty (CoD), nebo ty nepřímé – s překrývajícím se publikem (WoW: WotLK, DS, F3), mělo první L4D mnohem obtížnější launch.

Šance dvojky

Dvojka je na tom mnohonásobně líp – jedná se už o zavedenou a oblíbenou značku, od představení na E3 je o hře pořád někde slyšet, objevují se reklamy a za kontroverzi s bojkotem hráčů si musí Valve mnout ruce – takto masivní reklama zdarma se jen tak nepodaří. Valve se navíc podařilo bojkotující hráče přesvědčit, takže další zásadní pozitivum na misku vah velkým prodejům.

A co letošní konkurence? Všichni dostali z Vánoc bobky, tak se přesunuli na příští rok. Z toho musí asi nejvíc jásat Randy, jehož Borderlands jsou jedinou přímou konkurencí pro Gabea a jeho melody bojs. Pak tu máme mega kolos Modern Warfare 2 a pak? Pak už nic, co by mohlo výrazně ohrozit druhou zombie apokalypsu.

Půl milionu sem, půl milionu tam

Prodejní úspěch je zajištěn, tak proč si sakryš Valve nezkusí trochu zaexperimentovat? Těžko říct, kolik je předobjednávek dvojky. Nažhavme věšteckou kouli a řekněme, že minimálně pět set tisíc to bude. Minimálně. Pokračování oblíbené značky, dřívější přístup k demu, sleva 10 procent a u některých obchodů se k předobjednávce dává i in-game baseballová pálka. A nesmíme zapomínat na nejdůležitější faktor – cena hry není 60 dolarů, ale pouhých 40. Motivací pro předobjednání je tedy více než dost.

Předobjednávky = hardcore publikum. Kdyby polovina z tohoto půlmilionového hardcore publika zaplatila ty 2 dolary za demo, které by dostali o tři dny dřív a navrch by v něm měli ještě nějakou zbraň, která by v normálních demech nebyla, Valve by si pěkně namastili kapsu. A v podstatě na ničem. 250 tisíc nadržených hardcore hráčů ty dva dolary s chutí dá.

250 000 hráčů krát 2 dolary = půl milionu dolarů. Půl mega tak leží na zemi a Valve se pro ně neohne. Proč to herní firmy nedělají? Bojí se snad reakce fanoušků? Na Bethesdu taky všichni nadávali, když prodávala koňské brnění. A dnes? Dnes stojí spousta projektů jen a pouze na mikrotransakcích. Ne že by se o to zasloužila právě Bethesda, ale na západním trhu byla jedním z prvních velkých studií s mikrotransakcemi do hry, která na to nebyla od začátku stavěná.

Tak kdo se ohne pro to mýdlo?

Někdo se musí odvážit a nějak zpoplatnit demo jako první. Musí to být někdo, kdo má dostatečný počet hardcore fanoušků a tím pádem si to může dovolit a nenabít si hubu. Valve, Blizzard, Rockstar a podobné kapacity. A hlavně to musí být uděláno tak, aby neměli ostatní hráči pocit, že přichází o herní obsah či dostanou chudší zážitek. Kdepak. Na všechny stejným metrem. Jen pro platící dřív a pro ostatní normálně.

Jde pouze o časovou exkluzivitu, nic víc, nic míň. Ideální příklad: Grand Theft Auto 4 se začalo prodávat 29. dubna minulý rok. Co kdyby se o týden dřív, tedy 22. dubna, začalo GTA 4 prodávat ne za 60, ale za 70 dolarů? 10 dolarů navrch za časovou exkluzivitu. 29. dubna, tedy v den zahájení normálního prodeje, by cena hry spadla na standardních 60 dolarů. Nebo by se o týden dřív mohla začít prodávat pouze sběratelská edice. Neříkejte mi, že by to davy hypem našponovaných nerdů nekupovali. Ne všichni, ale dostatek na to, aby to mělo smysl a aby měli CFO Rockstaru ještě větší radost.

Podobný příklad by se dal aplikovat na všechno, kde by to dávalo smysl – na hry od Blizzardu, Modern Warfare 2 (divím se, že to nenasytného Bobíka nenapadlo), Assassin’s Creed 2, Uncharted 2, Halo 3, Half-Life 2: Episode 3 apod. Prostě cokoliv, kde by tenhle přístup „vyděláme na uber hardcore fandech“ klapnul. A to vám garantuju, že by to klapalo o sto šest.

A co vy?

Odhlédněte teď od toho, že třeba nemáte kreditku, nebo že by vám to rodiče nezaplatili. Kdyby to bylo jednoduché, rychlé a pohodlné, zaplatili byste 35 Kč za to, abyste si mohli zahrát demo Mafie 2/Alan Wakea/Mass Effect 2/čehokoliv na co se těšíte, o tři dny dřív, než většina hráčů? Dali byste pár kaček navíc, abyste mohli vidět Avatara exkluzivně o pár dnů dřív? Aplikujte na svoji srdcovku a svěřte se nám v komentářích.