Před dlouhými osmi lety se začalo poprvé oficiálně mluvit o nástupcích GameCube, Xboxu a PlayStationu 2. Na E3 se v roce 2005 utkala trojice výrobců konzolí v souboji, jehož výsledek tehdy neodhadoval nikdo. Sony měla hlavu v oblacích, Microsoft byl snaživý outsider a Nintendo vsadilo všechny karty na něco úplně jiného. Nová generace konzolí začala už loni startem Wii U, ale na skutečný next gen se teprve čeká. První výstřel patří Sony, která v noci na dnešek oznámila svoji novou vlajkovou loď. PlayStation 4.

Tiskovka PlayStation Meeting 2014 byla překvapivě dlouhá (2 hodiny) a bylo v ní víc informací, než bych čekal. Nečekal jsem tolik detailů k hardwarovým specifikacím, ani tolik her. Navíc jsem myslel, že se Sony bude ze začátku alespoň chvilku věnovat nadcházejícícm titulům pro PS3. Když už mají pozornost celého herního internetu, proč ji nevyužít k připomenutí aktuálních her? Nevyužili. Hlavním zaměřením byl čtvrtý PlayStation.

Žádná konzole to nikdy neměla lehké. První PlayStation na kterém se nepodílel Ken Kutaragi, to bude mít ještě těžší. Je to první domácí konzole Sony, která nejde jen proti přímé konkurenci. Pro Sony je mnohem větší hrozbou Apple a Google, než Microsoft. Nejde přitom jen o hry. Jde o instantní zábavu a internet. To tradiční konzole neumí.

Internety

Výzvou pro Sony je jistě i fakt, že PlayStation 4 je první jejich konzolí, u které se už od prvních porad a konceptů musí počítat s plnohodnotným využíváním internetových služeb, cloudu, streamováním, aplikacemi apod. Xbox 360 podchytil internet vcelku dobře a PS3 jen doháněla. Nežijeme v době, kdy by stačilo přihodit pár jader procesoru. Hardware je druhořadý, prim hrají služby.

Zdá se, že toho si jsou vědomi a tak jsme se dočkali zajímavých oznámení kolem PlayStation Network, Gaikai, cloud gamingu, streamování hraní, sociálních prvků, automatického a inteligentního stahování her na pozadí apod. Raději bych si ani nechtěl domýšlet jak by tiskovka vypadala, kdyby Sony loni nekoupili Perryho firmu Gaikai. I takhle ale nebudou mít zaručený úspěch. Microsoft nespí.

Kdo s koho

Na nové generaci konzolí je vlastně zajímavé, že to může být, jak se v Americe říká, “anybody`s game”. Minule si všichni mysleli že výsledek je jasný. Sony do toho vstupovala z na pohled neotřesitelné pozice krále. Teď je startovní linie nevyzpytatelnější. Favoritem není nikdo. Mohl by jím být Microsoft, ale Sony nám dokázala, že stačí málo a z trůnu jdete rychle do podzámčí. Říká se, že Nintendo bychom neměli nikdy předem odepisovat a i když je Wii U zase jiné, padá v posledních měsících prodejně na hubu.

Tradičně jsme se nedozvěděli cenu, detaily kolem launche, ani podrobné hardwarové specifikace. Na to je ještě čas. Po E3 bychom měli znát odpověď na většinu základních otázek. Trošku mě ale překvapilo, že Sony ani neukázala samotnou konzoli, jen ovladač a senzor. Konzoli neuvidíme možná ani na E3, jak řekl Polygonu Yoshida. Prý je to jen krabice a představení ovladače je důležitější. Ok, beru, ale přece jen je divné představovat nějaký produkt a vůbec ho neukázat.

Meeting

Celkově bych tiskovku Sony ohodnotil pozitivně. Měla pár hluchých míst, byla zbytečně dlouhá a třeba vizionářská „haluz pasáž“ (Media Molecule, Quantic Dream…) byla vyloženě bizarní. Vizionářsky plácáme páté přes deváté, vlastně nic konkrétního neřekneme ani neukážeme, ale pět minut na nás musíte koukat. Kdyby tohle vystříhli, zkrátili trošku trailer na Killzone: Shadow Fall a ukázali krabici, byl bych ještě spokojenější. Teď bude zajímavé sledovat jak na tohle bude reagovat s odhalením svého nového Xboxu Microsoft.