Jak budou vypadat hry za padesát let? Budou stále tak zábavné, jak byly doteď? A jak se budou hrát? Dost možná nebudou ovládané ani kamerou nebo páčkami. Klávesnici zahoďte do kontejneru. Anebo ne, raději ji věnujte místnímu muzeu, aby taky ostatní viděli, čím se tehdy ovládaly hry.

Robotron: Za padesat let? Nebudu uz nahodou v domove duchodcu? Budou se tam smet hrat hry? No, jak by to mohlo vypadat, 50 let je dlouha doba. Skoro tak polovina casu od prvniho parostroje k prvnimu pocitaci?

Ale vazne. Soucasna generace hracu vyroste, budou mit rodiny, a deti tech deti… uz tu nebude ta neuveritelna propast mladsi a starsi generace, jako u nas, pri boomu osobnich pocitacu a pocitacovych her. K cemu to povede? Hry se zacnou brat vazneji, budou mimo obyc zabavu i projekty, ktere by se daly nazvat umeleckym smerem, vaznejsi hry, vzdelavaci, hry se zkratka stanou vedle internetu, televize, rozhlasu, dalsim mediem prenosu zprav, komerce, politiky, vzdelani, v dobrem i spatnem slova smyslu. Nemyslim si tedy, ze by se za dalsich 50 let hry promenily nejakym neuveritelnym technickym skokem smerem do virtualni reality, integrace chipu do mozku, ci neco takoveho (mozna jen nejaka projekce 3D). Spis ale vidim budoucnost v dospeni her jako takovych.

Jeste doplneni: Zapomnel jsem na jeden herni smer, ktery si myslim, ze v budoucnosti nabere na vyznamu. Tim je rozsirena realita, at uz pomoci mobilu, ci jinych zarizeni, ktere se jiste objevi. Rozsirena realita je vlastne virtualni informace predana tim nejbeznejsim zpusobem. Stojite na Staromestskem namesti a podivate se na orloj a hned se vam u neho zobrazi, kdo jej postavil, v jakem roce, co se k nemu vaze za povest, atp. (treba pomoci bryli s internetem). Timto zpusobem pujdou hrat hry, ktere bych prirovnal k virtualnim bojovkam. Zkratka vsude po svete budou pobihat obrylene deti, ale i dospeli, kteri se budou virtualne utkavat v tech nejrealistictejsich onlinovkach na svete, protoze budou hrane skutecne v realu :)

Mr. Wáwra: Výpočetní síla počítačů přesáhne výkon lidskýho mozku a zároveň dojde k jejich provázání, pravděpodobně formou implantátu. Člověka tak čeká ultimatní prohloubení vědomí jako takovýho, protože začne rozplétat síť informací dříve určenou jen magorům, teologům a kosmologům. Jakmile budou rozumem, nebo ještě líp řečeno vědou, dokonale uchopeny pojmy jako „duše“, „vědomí“, „svědomí“, „Bůh“ nebo „podstata hmoty ve vesmíru“, pro zábavu v podobě žvejkačky pro mozek, zábavu určenou k „vypnutí“ mozku třeba vůbec nebude prostor. A nebo třeba jo a lidstvo vyhyne na dehydrataci po dvoutýdenním dřepění v křesle proloženym virtuálníma hrátkama s hitparádou nejhezčích bab ever. Sounds fun.

SKACE: Wáwra zase první částí první věty plácnul pěknou blbost… Teda vlastně ne, týhle hranice dosáhli voliči ČSSD už loni… Co se týče her, tak mě už může být nějaká druhá polovina století ukradená, protože podle propočtů bych se jí teoreticky neměl dožít podobně jako většina z vás důchodu :) Implementace her do mozku a podobných fantasmagorií vás ušetřím, protože vím, že to není možné technicky stihnout, respektive ano, ale nikdo to nezaplatí. Nejen že doufám, ale věřím že i v týhle době se budou hry ovládat stále plastovými nesmysly, protože kdo z vás má zájem hrát BF: Bad Company 23 tím způsobem, že bude běhat na běžícím pásu před kulovou panoramatickou televizí, obklopený 22.2 zvukem, 15 ventilátory pro dokonalou simulaci větru ve vlasech, a v ruce nic… Bude se tvářit s Natalem 5, že je v dokonalý iluzi herního světa… Plastový ovladače tu budou pořád, stejně jako pitomé klávesnice a myši, které tu už jsou 30 let a nikoho nenapadlo je plnohodnotně nahradit rozumným převodníkem na hardwarové úrovní pro spolehlivé ovládání PC pomocí hlasu…

Mimochodem, představovat si budoucnost jako ve filmu Minority Report, je stejně hloupé jako věřit abstraktním představám kriminalistické práce v CSI:Miami, ale to ajfounové generaci, propagující těžkopádnou virtuální klávesnici na skleněné ploše bez jakékoli zpětné vazby, těžko vysvětlíte a vytlučete z hlavy… Nevěří v ergonomii a zajímá jí pouze to co je cool, to co je v reklamě a na praktičnost z vysoka kašlou. Klidně si užívejte představu, že budete stát uprostřed místnosti, budete nesmyslně házet rukama ve vzduchu a bude to o dost pohodlnější než dřepění na gauči s ovladačem v ruce… :)

MickTheMage: Opýtal by som sa…a čo som Sibyla?! Za 50 rokov budem sedieť niekde na obláčiku, budem mať nádherné biele krídelka a hrať na zlatej harfe… Vlastne nie, mne už jeden z vyhne sľúbil, že tam pre mňa majú prichystaný starý počítač s Diablom na celú večnosť… Ach jo, to je perspektíva… :) Ale naspäť k téme.

Mám taký pocit, že to nebude príliš iné od dnešného stavu. Možno bude herná zábava viac prijímaná a integrovaná do spoločnosti, ale hry samotné sa príliš nezmenia. Keď to nedokázali za posledných dvadsať rokov – ak sa bavíme teda o jadre, princípe hier. Jasné, obtiažnosť išla dole, niekedy veľmi výrazne, ale už nemá kam ďalej padať. Prevážna väčšina hier už dnes začína byť tak jednoduchá, že ich môžu pomaly hrať aj batoľatá.

Rovnako ako sa budú hry pomaly integrovať do spoločnosti, a spoločnosť ich už nebude vnímať ako čosi cudzorodé, zvláštne, je možné, že sa začne objavovať stále viac umeleckejších experimentov, hier, ktorých príbehy budú mať presah. Avšak stále budú vo výraznej menšine (ostatne podobná situácia je dnes aj vo filme a televízií).

Spôsob samotného hrania sa však veľmi nezmení, ale stále tu budú rôzne pokusy o trochu iné hranie, experimenty s ovládaním a pod. Avšak jadro ostane, podľa mňa, rovnaké. Nie je čo meniť. Teda jedine, že by sa niekomu podarilo zrealizovať myšlienku „holodecku“. V tom prípade by mi bolo ľúto, že sedím na obláčiku a hrám na harfu ;)

minitroll: Hraní her se stane po celém světě rovnoprávným trávením volného času, stejně jako tomu je teď například Anglii a zbaví se Radovanů Holubů a všeobecného podceňování starší generací vůbec. Zmizí tak kouzelně blbé slogany typu „Vypni už ty kraviny a poď s náma na Růžovku!“ a další perly.

Sociální sítě se rozvinou do obrovských rozměrů. Každý bude moci být v kontaktu s každým po celém světě. 15 minut slávy pro každého. Big Brother na druhou, ovšem dobrovolně. Facebook a další jsou jen počátkem integrace do systému. 3d, úplně jiné dimenze než známe nyní, bude všudypřítomné. Sdílená halucinace, každý den pociťovaná miliardami oprávněných operátorů všech národů, dětmi, které se učí základům matematiky. Grafická prezentace dat abstrahovaných z bank všech počítačů lidského systému. Nedomyslitelná komplexnost. Linie světla seřazené v neprostoru mysli, shluky a souhězdí dat. Megakorporace, obsahující celá města datových uzlů, jasná vlákna moci. Informace budou nejcennějším zbožím, platidlem, Novým Zákonem, cennou komoditou, mocnou zbraní.

Overwatch: Podívejte se na filmy před padesáti lety a podívejte se na Avatar. Podívejte se na hry před padesáti lety a podívejte se na… Na současné hry. Před padesáti lety hry ani nebyly. A kde budou za padesát let? Netroufnu si odhadovat. Fantazírovat by se dalo dlouhé hodiny a v podstatě bych jen kopíroval zajímavé myšlenky kluků nade mnou.

Snad jen ve stručnosti:

– hry budou naprostý a samozřejmý mainstream pro VŠECHNY
– hry budou pro VŠECHNY
– hry budeme moci konzumovat mnoha způsoby, ne jen krabicově za 60 dolarů a digitálně za 10 (AAA x casual)
– videoherní průmysl bude s obrovským náskokem zdaleka nejvýdělečnější zábavní průmysl

– a osobně doufám, že za padesát let bude všechno pouze digitální a že nějaký nástupce OnLive a Gaikai BUDE fungovat bez problémů na VŠECH zásadních trzích (USA, Evropa, Japonsko)

ElDoRado1239: Za 50 let se dle mého názoru ke hraní her bude používat především nová platforma – virtuální realita (VR). Buď půjde o „klasickou“ VR s haptickým oblekem a displejem v brýlích, nebo, a v to doufám, bude propojení mezi počítačem a mozkem již na takové úrovni, že všechny vjemy budou předávány přímo do naší mysli. Budeme tak prožívat všechny naše obvyklé smysly a při hraní budeme sedět nebo ležet. Data bude přijímat mozek implantátem nebo pomocí signálu o speciálních vlnových delkách.

To způsobí ještě větší rozmach MMO her a „chatovacích světů“, které budou nejspíš dominovat hernímu trhu. V oblasti singleplayer hraní budou vést zejména FPS, RPG a adventury. Adventury budou velmi oblíbené, protože půjde v podstatě o novou formu interaktivního filmu. Tentokrát to ale nebudou experimentální pokusy, ale tržně a často i hratelnostně velmi úspěšné záležitosti. Dovolí to zejména hypervýkonná umělá inteligence.

Celkově bude VR odsouvat „skutečnou“ realitu do pozadí. Hry jako médium budou plně uznávané a využívané ve všech směrech, stejně jako ostatní média. Co se týče indie hraní, je otázkou, zda bude možné tvořit nezávislé a freeware hry i pro takto složitá zařízení. Další otázka je, jak moc velkou propast to mezi civilizovanou a necivilizovanou částí obyvatelstva Země způsobí. Tak i tak si myslím, že i ta nejdivočejší přání herních nadšenců se opravdu mohou splnit – a jelikož herní průmysl letí kupředu stejně jako ostatní oblasti technologického pokroku, asi si ani neumíme představit, jaké to opravdu za těch 50 let bude.

Zeal: Budeme rozlišovat mnohem více druhů her, než kolik jich máme dnes. Klasické obrazovky, ač různých velikostí, a tvarů (ohybatelný monitor na ruce) úplně nezmizí, ale budou spíše určené čistě pro malé nenáročné hry. Je více než pravděpodobné, že se dočkáme fúze počítačových a stolních her, kde díky speciálním rukavicím (nebo inteligentním náramkům) budeme schopni uchopit virtuální herní předměty tak, jako dnes taháme pěšcem na klasické šachovnici. Hry se stanou mnohem více interaktivními, než jsou dnes.

Vynalezení kvantových počítačů bude pro lidstvo znamenat obrovský skok v technologickém vývoji. Tím pádem je tu velká pravděpodobnost, že ty pravé = velké hry budou nejspíše fungovat na principu virtuální reality, která asi bude vytvořena způsobem, se kterým dnes ani nepočítáme. Je docela možné, že za padesát let nastane doba, kdy hráč bude přímo ve hře a herní prostředí bude natolik realistické, že jen průzkum nějaké zaprášené místnosti s harampádím bude z našeho současného pohledu naprosto úžasný zážitek. A co teprve nějaká dobrodružně akční hra? Jak moc extatickou záležitostí bude hrát hru jako je Killzone ve virtuální realitě? Budou existovat speciální herny pro virtuální realitu? Nebo si ji budeme promítat u sebe v obýváku? Nejspíše to bude řešené přímo přes biologický čip, který nahradí dnešní náušnice, piercing, whatever.