Tak nám chcú zbastardiť Syndikát, ozvalo sa Skeptikovo vedomie. Vraj je to teraz v móde, že inak sa to predávať nebude, pretože to musí byť skrátka „first person“ a nijak inak. Jednoducho ako so Sovietskym zväzom, na večné časy a iným spôsobom to už nepôjde. Pán XCOM by vedel rozprávať. Chudáka, do gulagu ho zatvorili a ešte ho aj pomlčky zbavili. Surovci!


A predsa, i keď majú relatívne podobný osud, v mnohom sa líšia. V prvom rade nesúhlasím (a nikdy súhlasiť nebudem), že by tu pre podobné hry nebol trh. Samozrejme, nie je tak priepastne obrovský ako ten pre pic-pác hry, avšak je stále dostatočne silný, aby dokázal zaplatiť kvalitnú hru – obzvlášť v situácií keď pic-pác máte na každom rohu, konkurencia je silná, kým v prípade izometrických stratégií nie je konkurencia žiadna. Ale aby sme tu neplytvali prázdnymi písmenkami…

Zásadný rozdiel je v tom, že ak by aj XCOM bola podarená (ešte lepšie výborná) hra, nikdy to nebude ten náš, jedinečný X-COM, pretože v ňom autori zahodili všetko, čo bolo pre tento svet typické a definovalo celú značku. Jednoducho to zahodili a začali si tvoriť niečo cudzie, nesúvisiace len k tomu prilepili mierne známy názov. Hotovo.

Syndicate, na druhej strane, má šancu kráčať v stopách svojich predchodcov. Nezdá sa totiž, že by v Starbreeze úplne zahodili celý svet. Skôr naopak, do existujúceho sveta sa snažia pretlačiť svoju vlastnú víziu tohto univerza. K dobru dokonca slúži i fakt, že stoja za jednou z najlepších FPS hier za posledných 7 rokov. Skutočne sa kvalitám Butcher Bay za tie roky nepriblížila žiadna iná hra tohto žánru. A to je čo povedať. Problém je však, že ich poňatie pôjde zo zásady proti atmosfére pôvodnej hry. Pre Syndicate bol kľúčový práve fakt, že hráč reprezentoval onú nenásytnú, zvrhlú korporáciu, ktorá mala pod kontrolou agentov plniacich jej vôľu bez otázok, bez morálnych zábran – skrátka boli to dokonalé stroje na zabíjanie pre všemocné spoločnosti ovládajúce svet. A táto všemocná spoločnosť bol hráč. Veľký brat, ktorý dohliadal na všetkých a všetko. To bola krása a sila celého konceptu hry. Pod vedením Starbreeze sa však teraz všetko zmení, otočí sa takmer o 180 stupňov. Odrazu hráč bude konkrétny agent, s vlastnou mysľou, vlastnými rozhodnutiami… Ako? Prečo? Bude snáď nejakým novým druhom agenta? Niečo iné? Lenže to potom celý svet Syndicate, tak ako sme ho poznali stratí svoj zmysel. Svoj dôvod.

Okrem toho, Syndicate bol viac akčná hra, kde nechýbala skutočne fernetická, rýchla hrateľnosť, ktorá by sa pokojne dala predať i dnešnému publiku (len by musela drasticky klesnúť obtiažnosť – dohrať datadisk American Revolt bola skutočná výzva :) ). V prípade tejto hry ide jednoducho o hlúpu výhovorku, ktorá nemá jediné autentické opodstatnenie. Okrem lenivosti tvorcov a neschopnosti marketingových pracovníkov skutočne tvoriť zaujímavé alternatívy k prevareným žánrom. I napriek tomu tu existuje veľká šanca, že nový Syndicate bude výborná hra a možno i veľmi slušný Syndicate – podľa toho ako sa im podarí podchytiť svet a jeho základnú ideu. Čo sa reštartovanému XCOMu nemôže stať.

 

A teraz…

Predstavte si (čisto hypoteticky) hru s názvom „Heroes of Might and Magic“, ktorá bude pretvorená pre modernú generáciu v čisto FPS réžii. Pretože, kto by už dnes hral trápne ťahové stratégie, však. Čisto hypoteticky, samozrejme. Názov ostáva rovnaký, avšak všetko ostatné sa zmení. Na čo je to dobré? Nuž, to sa musíte spýtať marketingových panákov, ktorí vymýšľajú podobné zhovadilosti. Ale istotne by to bolo brutálne efektívne a maximálne predajné. Čo na tom, že to so stratégiou nemá nič spoločné? Že sme tu už niečo také mali? Ale choďte, veď sa to volalo Dark Messiah a bolo to úplne niečo iné – len sa to odohrávalo v rovnakom svete. Ale táto vaša hra by sa volala Heores a bol by to reštart vašej obľúbenej hernej série. Hnusná predstava, však? :-)

P.S.: Okrem toho, ak Persuadatron nebude fungovať tak ako má, nebude to aj tak Syndicate. Ja žiadam masové oblbovanie ľudí, používanie davu ako živého štítu a napchávanie stoviek jedincov do jedného malého autíčka! Ak tam toto nebude, nebude to Syndicate! Nikdy! ;)