art from escape goat 2 indie game

Notoricky neúspěšné studio, které se od počátku plácá v malé loužičce těsně před vyschnutím, se v posledních letech možná našlo. Double Fine se asi nikdy nebude topit v penězích jako Rockstar, ale studio teď přidalo poslední díl do své finanční skládačky: “vydávání”. Uvozovky proto, že studio Tima Schafera nebude klasickým vydavatelem. Indie vývojářům nabídne jen některé služby velkých vydavatelů, bez nutnosti upisovat duši ďáblu a dostatečně flexibilně. A možná z toho i něco kápne.

Double Fine na tom nebyli nijak úžasně, ale to se pomalu mění. Postupně se jim podařilo získat práva na vydání některých svých her a úspěšná Broken Age je celá jejich. Proto také to rozseknutí hry na dvě části, problémy s financováním a odklad. Pak ale vylezla zpráva, že to byl finanční úspěch už po pár dnech. Fajn. Double Fine konečně našli úspěšnou hru. Druhá část asi taky průšvih nebude a to si pište že sequel na sebe nenechá dlouho čekat. Pánové a dámy se ale dost možná najdou v něčem trochu jiném.

V něčem, proti čemu do jisté míry ideologicky brojí. Alespoň v očích některých zatvrzelých fanoušků. Na jedné straně je odporný vydavatel, na straně druhé chudáci vývojáři, které vydavatel šikanuje. Double Fine teď zasadili první semínka toho, aby se z nich časem vydavatel stal. Zatím sice jen maličký a spíše konzultační, takže vlastně ne vydavatel v pravém slova smyslu. Jejich vydavatelská prvotina, Escape Goat 2, je už venku a zatím se těší pěkným reakcím.

“Pro Escape Goat 2 primárně zajišťujeme pomoc s propagací a distribuci. Naším cílem je pomáhat indie vývojářem vytvářet jejich vlastní komunity a dodat jim sílu skrze znalosti a nástroje, které potřebují k vlastnímu úspěchu,” řekl Justin Bailey, COO Double Fine, v rozhovoru pro Game Informer.

Kozím útěkem to ale nekončí s vývojáři otevřeli své služby veřejně. Budou třeba radit jak správně na Kickstarter, nebo poskytnou vývojářský feedback. Zatím to není nijak žhavé a nemusíte se bát, že by Double Fine najednou přestali dělat hry a přeorientovali by se jen na konzultační firmu. Zatím se tam o “vydavatelskou” činnost starají jen dva lidi, ale pokud to bude úspěšné, rozšíření se tenhle mini tým nevyhne.

“Všimli jsme si, že neexistuje vydavatel, který by nabízel takové služby ve flexibilním formátu upraveném tak, aby to vyhovovalo potřebám indie vývojářů a aniž by to zároveň vytvářelo určitou vzájemnou závislost,” dodal Bailey. Prý jim na dveře už nějakou dobu klepe hodně nezávislých vývojářů s prosíkem o radu, tak proč nepomoct. Za ty roky v branži už mají veterán z Double Fine spoustu zkušeností, které můžou předat (a zpeněžit) dál.

Jsem moc zvědavý, jak se tohle bude vyvíjet. Docela bych to Double Fine přál. Moc takových studií není a i když to v DF očividně není jen fun&game, byla by škoda, kdyby to musel velký Tim a jeho melody bojs zabalit. Kreativních nápadů mají hromadu a i když si teď na kreativní indie hry určitě stěžovat nemůžeme, Double Fine má přeci jen jakési své specifické kouzlo. Držím s publishingem palce!