Concept art of Dvahkiin fighting Dragon in SkyrimUtíká to, neutíká to… lidé na to mají různý názor, někdy zcela jiný, důležité však je, že Skyrim je tam venku, resp. u nás doma, a už dva! Po dvou letech se nedá říci, že Skyrim graficky extrémně zestárl. Působí na mě vpodstatě stejně, jako v den vydání, tj. ne zrovna úžasně (což se třeba nedá říct o Killzone pro PS4 a jiných hrách), ale jde to. 

Ještě si, vcelku živě, vybavuji lehčí zklamání z grafické prezentace, kterou ale bohatě vynahradil svět skládající se z různě poskládaných situací, kde např. v kopcích jste dobývali pevnůstku, v lese vás vydírali divocí kapitalisté, a na poli vás pronásledoval obr s palicí velkou jako pražský hrad. Fjuh, a že to občas bylo docela napínavé. Např. v podzemních kanálech s pavouky, kteří tohle a tamto, a hráč se neustále obával jednoho jediného zákeřného úderu pavoučí boty z nečekaného úhlu. Kritika od hráčů kvůli klasickým nedostatkům, jako nedostatek představivosti u programátorů Bethesdy, ovšem i přes tyhlety pozitivní hodnoty byla. A taky ti draci měli lítat nad krajinou, často, a hráč se jako měl ukrývat v mlze, kam drak nedohlédne, jak se psalo v oficiálních propagačních materiálech, a nakonec to bylo úplně jinak.

Ale ať už si někteří hráči stěžovali, s výsledkem se v listopadu 2011 nemohl nikdo z konkurence měřit. Dnes už máme různé Alamury a kdovícoještě, takže už to není tak jasné, jako před dvěma léty. Stačily vyjít tři rozšíření, Dawnguard, Hearthfire a čuprzní Dragonborn, dále Bethesda vyrobila Skyrimovskou modifikaci do nejúspěšnější indie hry Minesweeps Warcraft a vydala trailer na Skyrim Online. Je ale tolik zainteresovaných hráčů, aby mohla Bethesda utáhnout nákladné MMORPGčko? S ohledem na to, kolik Skyrim vydělal, můžeme, s trochou pochyb a otevřenou krabičkou LMek po ruce, konstatovat, že je. Skyrim navíc není hra, co dokáže oslovit jen herní nerdy, či příležitostné hráče, ale dokonce se dostal do širokého povědomí díky velmi vtipnému internetovému meme, který jednu dobu zasáhl internet přímo do kolena: „I took an arrow to the knee.“, se pravilo v nejedné diskusi. Pamatujete?

Vrátil bych se dnes do Skyrimu? Hele, asi jo. Rozhodně bych to viděl jen tak na jednu smažbu týdně, na pět, šest hodinovou procházku po krajince s občasným zamířením do nejbližší tvrze a fantasy masakrem všeho, co by chodilo po dvou, s nachystanou větou pro policii: Přikázala mi to Bethesda!

Hmm. Now it’s your move, Lego!