Ať už se bude Sony či Nintendo snažit sebevíc, Arc (Gem?) ani Vitality Sensor nebudou plnit titulní strany všemožných herních i neherních médií. Letošní Vánoce budou patřit Natalu a Microsoft to mile rád podpoří mnoha miliony dolary na marketing. Budou ale titulní strany plnit i negativní zprávy typu „Natal naučil mého synka vraždit!“? Změní Project Natal ratingy a přístupnost her?

Když chcete ve videohře někoho zabít, stisknete tlačítko a postava na obrazovce vykoná požadovanou činnost. Po příchodu Nintenda Wii je to trochu zajímavější. Tam už lze v některých hrách poměrně věrně imitovat různé pohyby (bouchání, škrcení, dušení, bodání atd.). Vzpomínáte si na tu vlnu pozornosti, kterou strhl Manhunt 2 právě ve své Wii verzi? Najednou jste vraždili vy, imitovali jste pohyby vraha vy. Není to větší zlo, než když se jen zmáčkne jedno tlačítko?

Teď přijde Project Natal, kde nebude hráč muset nic vzdáleně imitovat s ovladačem v ruce. Bude – li chtít hráč někoho uškrtit nebo pobodat, bude muset velmi věrně předvádět tyto pohyby před televizí. Nebude to ještě horší? Autentičnost vykonávaných pohybů se zvýší téměř na maximum a k dokonalé iluzi bude chybět jen chroptící spolubydlící v kaluži své krve.

Je nepravděpodobné, že by se tituly podobné kontroverznímu Manhuntu, založené z větší části jen na Natalu, začaly objevovat nějak brzy. Je dokonce pravděpodobné, že by si takovéto tituly s podporou Natalu Microsoft na svoji konzoli ani nepustil. Project Natal má být mucholapkou na nehráče a rodiny s dětmi, nikoliv na bulvární novináře lačnící po dobře znějícím titulku – (Se)Xbox stačil, není potřeba číst si o Project Fatal.

Vymknout by se to mohlo Microsoft na platformě PC, kde již nemá takovou kontrolu jako na Xboxu 360. Natal má být přístupný i pro PC, ovšem otázkou zůstává, jestli Microsoft nechá vývojářům volné ruce, nebo bude všechny hry pro Natal schvalovat i pro PC. Nedivil bych se tomu. Natal musí být v očích veřejnosti přátelskou technologií, kterou dokáže používat i vaše babička, nikoliv něco, co naučí malé děti správě zabíjet.

V případě, že by tvůrci akčních, bojových či jiných podobných her začali využívat Natal intenzivněji a častěji, než jako pouhý doplněk, vyvstává zde i ještě jedna otázka – ratingy. Nebude mít akční hra využívající Natal „nesprávným“ způsobem vyšší věkový rating, než podobná hra bez Natalu? Bude v očích komise stejně brutální vražda pomocí tlačítka, jako vražda „vlastnoruční“?

V prvních měsících a možná ani letech nám něco podobného jistě nehrozí. Microsoft si start takto důležité technologie důkladně pohlídá. Pokud se ale Natal chytne a rozšíří se i do oblasti PC her, podobných her se jistě dřív, nebo později dočkáme. Budou takovéto hry dostávat vyšší věkový rating? Bude veřejnost na tyto hry nahlížet jako na „ty zlé“?