StarCraft. Fenomén, který hýbe nejen Jižní Koreou, ale takřka celým světem. Pokud někdo o sobě prohlašuje, že je milovníkem real time strategií a nehrál StarCraft, neni milovník. Precizní hratelnost, skvělý příběh, výborná 2D grafika a hlavně naprosto bezchybná vybalancovanost tří totálně odlišných ras tvoří z této hry opravdový masterpiece. Pojďme se stručně podívat na historii značky StarCraft, na její největší milníky a zářnou budoucnost.

Navzdory tomu, jak svkělý byl ve své době Warcraft II, byl hojně kritizován, nejvíce za přílišnou podobnost obou stran. Blizzard se tedy rozhodl udělat „něco jako Warcraft, ale ve vesmíru“ s tím, že se budou snažit rasy ve StarCraftu co nejvíce odlišit a hru udělat ještě rychlejší a svižnější. Původní idea byla strategie z univerza Star Wars, ale od toho kluci v Blizardu nakonec ustoupili – měli s vesmírem vlastní plány. StarCraft vyšel 1. dubna v roce 1998 a na tehdejší dobu udivil jak krásným grafickým zpracováním, soundtrackem s cd kvalitou (což bývalo velmi nezvyklé), ale hlavně dobře promyšleným světem, příběhem a třemi rozdílnými frakcemi. 30. listopadu vyšel ve stejném roce datadisk Brood War. Na datadisku Blizzard nepracoval zcela sám, ale společně s vývojáři ze Saffire. Datadisk přinesl do hry čerstvý vánek, přidal spoustu nových map, rozvíjel epický příběh dál a každé rase přibylo po dvou nových jednotkách (Protossům přibyly tři). Za první rok se prodalo 1 a půl milonu kopií hry a za celých deset let to dělá 9 a půl milionu.

Víte ale, co se stalo mezi vydáním původní hry a datadisku? Vyšel StarCraft: Insurrection a poté následoval StarCraft: Retribution. A ne, opravdu se nejednalo o knihy, ani o sbírku fanouškovských map. Oba dva tituly byly vyvinuty profesionálními společnosti a jednalo se o dva přídavné balíčky (add-on pack), autorizované přímo Blizzardem. Insurrection přinesl novou příběhovou kampaň o třiceti misích a více než stovku multiplayerových map. Příběh rozvíjel události první kampaně v původním StarCraftu a představil i některé nové hrdiny. Retribution obsahoval taktéž třicet příběhových misí a 120 multiplayerových map. Příběh se tentokrát točí okolo Khaydarinských krystalů, které mají co dočinění s psionickou technologií Protossů a používala je i Xel’Naga při svých genetických experimentech.

I když oba přídavné balíčky byly obsahově bohaté a autorizované Blizzardem, již kolem roku 2003 je bylo prakticky nemožné kdekoli sehnat a od té doby Blizzard neposkytuje žádné komentáře co se týče dostupnosti nebo technické podpory.

Dalším počinem Blizzardu byl port StarCraftu vč. datadisku na platformu Nintendo 64 (i když se původně zvažoval první PlayStation). Tato konzolová verze obsahovala vše co původní StarCraft i datadisk Brood War, plus několik exkluzivních misí. Hra na Nintendu 64 ale nedosáhla takové popularity jako na PC a Macovi. Kámen úrazu ležel především v obtížnosti ovládání (myš je myš), zkrácených filmových sekvencích a absenci online multiplayeru. I když byl ve hře přítomen split-screen, drtivý úspěch se nekonal.

StarCraft: Ghost

S touhle hrou má Blizzard smůlu. Jednalo se o atraktivní 3D taktickou akční hru viděnou z pohledu třetí osoby, kde hráč ovládal svůdnou blond agentku Ghost jménem Nova. Blizzard hru oznámil v roce 2002, ale již v roce 2004 ji pozastavil. StarCraft: Ghost se nevyvíjel přímo u Blizzardu, ale o vývoj se starala externí společnost Nihilistic (Vampire the Masquerade: Redemption). Po krátkém pozastavení ji v červenci roku 2004 Blizzard oficiálně dal do rukou Swingin‘ Ape Studios. Vše nasvědčovalo tomu, že vývoj teď bude probíhat bez problémů, což bohužel nebyla pravda. 16. května 2005 Blizzard Swingin‘ Ape Studios koupil a na vývoj začal dohlížet více, než doposud. Co čert nechtěl, Blizzard s dosavadním vývojem nebyl spokojen a v březnu roku 2006 hru pozastavil na neurčito.

Při oznámení hry v roce 2002 na ni většina hráčů zírala s otevřenou pusou. Blizzard nezklamal a do hry zahrnul velmi originální prvky, jako například telekineze, zneviditelnění, využívání psionických sil apod. Skoro to vypadalo, že Blizzard posune slibně se rozvíjející stealth žánr na novou úroveň. Avšak než hra stačila vyjít (respektive být uložena k ledu), spousta dalších her tyto originální prvky využila ke svému prospěchu a tím vzali Ghostovi vítr z plachet. Vývoji také nepomáhala blížící se nová generace konzol, které k sobě stahovaly větší a větší pozornost. StarCraft: Ghost se totiž vyvíjel exkluzivně na Xbox a PlayStation 2, což budilo velké nevole mezi oddanými pc hráči. Herní engine byl hotový údajně z 85 procent a design levelů ze 40 procent.

Dočkáme se někdy Ghosta? Pravděpodobně ano. Krátce po jeho pozastavení se Blizzard ozval s tím, že prozkoumá možnosti udělat hru na next gen konzole, nedávný rozhovor s Robem Pardem (viceprezident game designu) nám také dává plamínek naděje. Rob věří, že StarCraft: Ghost není mrtvý a rád by se k němu někdy vrátil. A nejprůkaznějším faktem je to, že hra není zrušena (jako například WarCraft Adventures), ale jen pozastavena na neurčito. Což je sice nevalný statut, ale pořád lepší než „zrušeno“. Snad se někdy budeme moct v kůži sexy agentky Novy postavit Hydraliskovi tváří v tvář.

StarCraft knihy

Celkově jich vyšlo na videoherní poměry hodně a pořád přibývají. Tady je jejich seznam v pořadí, ve kterém vycházely:

  1. StarCraft: Uprising (autor Micky Neilson, rok vydání 2000, elektronická kniha, pouze v angličtině)
  2. StarCraft: Liberty’s Crusade (autor Jeff Grubb, rok vydání 2001, tištěná kniha, v češtině jako „StarCraft: Křížová Výprava“)
  3. StarCraft: Shadow of Xel’Naga (autor Gabriel Mesta, rok vydání 2001, tištěná kniha, v češtině jako „StarCraft: Stín Xel’Naga“)
  4. StarCraft: Speed of Darkness (autor Tracy Hickman, rok vydání 2002, tištěná kniha, v češtině jako „StarCraft: Rychlost Temnoty“)
  5. StarCraft: Queen of Blades (autor Aaron Rosenberg, rok vydání 2006, tištěná kniha, pouze v angličtině)
  6. StarCraft Ghost: Nova (autor Keith R. A. DeCandido, rok vydání 2006, tištěná kniha, pouze v angličtině)
  7. StarCraft: The Dark Templar Saga – Firstborn (autor Christie Golden, rok vydání 2007, tištěná kniha, pouze v angličtině)
  8. StarCraft: The Dark Templar Saga – Shadow Hunters (autor Christie Golden, rok vydání 2008, tištěná kniha, pouze v angličtině)
  9. StarCraft: The Dark Templar Saga – ? (zakončení trilogie The Dark Templar Saga, nejsou známy žádné informace)
  10. StarCraft: I, Mengsk (autor Graham McNeil, tištěná kniha, datum vydání neoznámeno)
  11. StarCraft: Frontline (manga série, jeden z příběhů píše Richard A. Knaak pod názvem StarCraft: Thundergod, datum vydání neoznámeno)
  12. StarCraft: Ghost Academy (manga série, autor Keith R.A. DeCandido, hlavní postava Nova, rok vydání léto 2009)

Budoucnost StarCraftu

Ta je momentálně růžová – o probíhajících pracích na druhém dílu informuje Blizzard své fanoušky pravidelně. Je pravděpodobné, že ke StarCraftu 2 vznikne datadisk, ale co potom? StarCraft 3 jako RTS? Dovolil bych si tvrdit, že dalším StarCraft titulem (pokud se neukáže Ghost) bude MMO ze světa StarCraftu. Víme, že v Blizzardu pracují na „Top Secret Next – Gen MMO game“ a víme, že to nemá nic společného s Warcraftem. A podle spousty indicií to MMO Diablo 3 taky nebude. Já sázím na World of Starcraft. Už aby tu byl.