Urobiť remake klasickej hry nie je také jednoduché ako by sa na prvý pohľad zdalo. Autor, ktorý sa snaží priniesť starú klasiku novému publiku, by mal plne chápať nielen herný systém, ale i vizuálne kvality pôvodného diela. A napokon, mal by byť profesionál a vedieť čo robí. Na nič z toho sa však pri tvorení remaku Realms of Arkania – Blade of Destiny neprihliadalo. Ako som pri zverejnení prvých obrázkov z remaku konštatoval – vyzerá to, akoby hru tvorila skupinka nadšencov – amatérov. A plná verzia len moje predpoklady potvrdzuje – na každom kroku, každom zábere, v každom jednom pixely.

Niekto si pravdepodobne zmyslel, že dokáže za malé peniaze vytvoriť rýchlo produkt, ktorý naviaže na vlnu retro hier a remakov poslednej doby. Všetko tomu nasvedčuje, od nedokončenej anglickej lokalizácie až po neexistujúcu optimalizáciu celej hry. Viac ako pocta, je nová verzia Blade of Destiny zneuctením pôvodnej hry. Ale zoberme to pekne po poriadku.

Estetická stránka veci

Len ak by si niekto chcel porovnať intro vs. intro…

Severská trilógia (a vlastne i estetika Das Schwarze Auge, ako ju poznáme z ostatných hier a ilustrácií) je veľmi špecifická vo svojom výtvarnom stvárnení. Veľká časť jej atmosféry leží na inšpirácií klasickým DSA ilustráciami a využívaním celého spektra farebnej palety. Remake nič z toho nemá. Farebná paleta hry sa blíži k odtieňom hnedej farby, všetko je akési nedokonale vymodelované, zameniteľné s inými fantasy svetmi na svete. Všetko vyzerá príliš genericky a nevábne. Rozdiely vám budú byť do očí hneď pri predstavení príbehového pozadia hry – intro je jednoducho hnedým, zeleným nádychom potiahnuté mesto, po ktorom sa presúva kamera a pred obrazom beží rozpixelovaný text. Oproti originálu, kde sa striedajú mierne animované, nádherne farebné obrazy – štylizované do grafickej podoby DSA, pôsobí nové intro ako päsť na oko. A tento generický vzhľad sa prenáša i na ostatnú grafiku hry – od portrétov po vašich avatarov, NPC atď.

Technická stránka veci

Ani v tomto prípade nie je vydaná hra na tom lepšie. Podotýkam, že nevyšla v žiadnom „early access“ móde, ale ako normálne, klasické vydanie. Avšak hneď na začiatku vás zarazia problémy s lokalizovaným textom. Hneď po inštalácií chýbali napríklad i texty, vysvetľujúce kúzla, či texty zobrazujúce koľko bodov vám ešte ostáva rozdeliť. Po hodine sa to trochu zlepšilo – neviem, či sa medzitým stiahol nejaký update, ale pri ďalšom hraní už boli tieto veci v poriadku. Avšak stále chýbajú popisy budov, prípadne ak vojdete do obchodu, začne s vami hra odrazu komunikovať v nemčine. Veselé. A to radšej už nebudeme spomínať sekanie, trhanie – inak nazývané tiež lagovanie – obrazu z neznámych dôvodov. Pretože hra naozaj nevyzerá na to, aby musela bezdôvodne šklbať všade kam sa človek pohne. Občas mám pocit, že miestami hra vyzerá podobne ako Might and Magic IX. Čo nie je žiadna pochvala. MMIX je hra z roku 2002 a už v svojej dobe bola považovaná nie práve za pekne vyzerajúcu hru. A treba snáď ešte spomínať užívateľské rozhranie, ktoré tiež nie je žiadna výhra?

Takto nejako vyzerajú aj všetky postavy na ulici…

A čo takto postavy, ktoré by mali dopĺňať atmosféru mesta? Iste, stoja na mieste, nehýbu sa a vyzerajú ako slintajúci retardi na úteku z nejakého ústavu pre šialených pacientov. Stoja na mieste, nehýbu sa, majú divne rozpažené ruky a otvorené ústa. Jediné čo sa na ulici hýbe je sliepka. Je to skrátka smutný pohľad… Spomína si niekto na kreslené postavy (i keď sa opakujúce) pri rozhovoroch, v chrámoch…  (niekedy s výzorom obšlahnutým zo známych filmových postáv :))?

Na začiatku to bol jeden bordel… neskôr to bolo už opravené.
Áno, i takto vyzerala hra tesne po vydaní…
Najlepšie bude, asi, oprášiť si nemčinu… :) (nie, to je anglická verzia hry)

Čo s tým teda?

Odporúčam sa pre začiatok tejto hre úplne vyhnúť. Oblúkom! Z každého pixelu je jasné, že tu chcel niekto za veľmi nízke náklady, rýchlo zarobiť. Hra kričí – som nedokončená, odfláknutá a moji autori ani nevedeli ako mám poriadne vyzerať! Šetrili na každom kroku, každom kúsku hry. Remaky treba vedieť robiť. Treba k ním pristupovať s rešpektom a úctou k pôvodnej predlohe. Remake Realms of Arkania: Blade of Destiny nie je ani úctyhodným, ani rešpektovania hodným výtvorom – je to čistá krádež a zneuctenie predlohy. Pamätníka naštve a nový hráč si budem myslieť o tejto hre len to najhoršie. Smutné.