Před pár dny jsem na hrej četl novinku „Recenze ovlivňují hráče i prodej her!“, kde se tvrdilo, že po nějakém průzkumu řada hráčů o hře lépe smýšlela po jejím zahrání, když si ještě předtím přečetli pozitivní recenzi. Nejsem moc přesvědčený, že u nás v ČR by měly recenze nějaký výrazný vliv na prodeje her (Traktor Zetor, jede do hor, orat brambor, že ano), ale za hranicemi na západ bych už tomu docela věřil.

Pokud tedy přistoupíme na fakt, že recenze ovlivňují hráče při koupi her, máme tu docela problém. Hned vysvětlím. Jistě jste už mnohokrát slyšeli to zaklínadlo pánů recenzentů: „recenze je subjektivní útvar, je to osobní názor autora, jak se mu hra líbí a nebo nelíbí, tečka“. Pokud recenze ovlivňují prodeje, pak takový osobní názor recenzenta je i prvním podnětem, jestli se hra bude dobře prodávat? Či nikoli? Recenzenti by pak byli v první linii kritiky, která by se zpětnou vazbou měla promítat i v dalších projektech vývojářů. Vždyť když budeme mít recenze s vyšším hodnocením, více se prodá? Na koho tedy své hry budeme cílit, na hráče? Nebo recenzenty her?

Říkáte, že je to přeci to samé? Recenzenti jsou obyčejní hráči, kteří si dokáži vychutnat dobrou hru, stejně jako odsoudit tu špatnou, jako kterýkoli pařan? Ano, ale herní novinařina s sebou nese konkrétní nároky z pohledu recenzenta.

Hráč, který si hru koupí, za své peníze vyžaduje něco opravdu kvalitního (neb novinky stále nejsou z nejlevnějších), hru, která ho bude bavit déle, než dnes skoro průměrných 8 hodin? Bude také vyžadovat, aby hra byla tak dobrá, zajímavá a variabilní, že se k ní vrátí i po prvním dohrání.

A vezměme to z pohledu recenzenta. Ten pro svou obživu musí hrát jednu hru za druhou a o ní psát. Je to tedy pravý opak kupujícího hráče. Recenzent potřebuje hru dohrát co nejdříve, tak, aby se už v pár hodinách odkryl její celý potenciál, aby s hrou neztrácel další čas a co nejrychleji sepsal recenzi. Stejně tak schopnost hry, znovu si ji někdy zahrát, není podstatná, protože recenzent se k hrám, které recenzuje, samozřejmě nevrací (a pokud ano, recenze je už stejně napsaná).

A teď si uvědomme, jakým směrem se hry za posledních 5, možná i 10 let ubírají? Hry jsou stále kratší, všechny své karty vyloží během prvních pár hodin, většinou není důvod se k nim po dohrání dále vracet. Důležitá je schopnost hry ohromit v prvním dojmu (v dnešním trendu svou povrchní filmovostí), co na tom, že hry se stávají stále méně hrami, s mělčí hratelností, důležité je přeci být cool (promiňte, tohle slovo fakt nesnášim).

edit: A co jsem tím chtěl vlastně říci je? Páni recenzenti, buďte na ty hry přísnější!!!

Ps: obrázek s tématem článku opravdu nemá nic společného, jen jsem nevěděl, jaký tam prdnout :)