Chris Taylor je sympaťák. O tom žádná. Jeden z největších v herním průmyslu. Dokonce je jeden z mála, která umí udělat dobrou hru. Ale není pochyb o tom, že nedokáže vydělat peníze. Minimálně v posledních letech skákal od jednoho průšvihu k druhému. A několik posledních her ani nebylo zdaleka tak dobrých. Proč byste pak takovému studiu měli svěřit několik desítek milionů dolarů na velký projekt?

Dokonce bych si dovolil tvrdit, že jediný opravdu úspěšný projekt, kterému se dostalo jak příznivého přijetí hráčů, kritiky i prodejů, byl Dungeon Siege. Jenže to bylo už před deseti lety. Co udělal od té doby? Ostatně mrkněte na celé portfolio her, které Gas Powered Games udělali:

  • Dungeon Siege (2002)
  • Dungeon Siege: Legends of Aranna (2003)
  • Dungeon Siege II (2005)
  • Dungeon Siege II: Broken World (2006)
  • Supreme Commander (2007)
  • Supreme Commander: Forged Alliance (2007)
  • Space Siege (2008)
  • Demigod (2009)
  • Supreme Commander 2 (2010)

To není portfolio, kterým byste se mohli chlubit. Nejde o kvality, ale o komerční úspěch. O tom, co drží studio nad vodou. O tom, co ukážete vydavatelům, po kterých chcete miliony dolarů. Dungeon Siege byl úspěch. Byla to i povedená a svého času oblíbená hra. Přinesla do žánru několik zajímavých nápadů. Stejně jako Supreme Commander. Dobrý kousek, i když o jeho prodejním úspěchu už bychom mohli pochybovat. Konkrétní čísla nevydolujeme, ale minimálně můžeme tušit, že se žádný multi milionový mega hit nekonal.

Střemhlav dolů a ještě níž

Od roku 2007 to už šlo z kopce. Space Siege byla vyloženě podprůměrná hra s mizernými prodeji. Demigod nebyl vůbec špatný, ale byl prošpikovaný tolika problémy (bugy, připojení, technické věci, Games for Windows Live…), že než je stihli v GPG opravit, bylo pozdě. Přitom Demigod měl ze všech her od GPG největší komerční potenciál.

Supreme Commander 2 na začátku roku 2010 doslova prohučel. A od té doby se po Gas Powered Games slehla zem. Teď je začátek roku 2013 a GPG už skoro tři roky nic nevydali. Do strategie Kings and Castles (by) nechtěl žádný vydavatel z logických důvodů investovat a vedle toho o žádné hře nevíme. Microsoft studiu jen na nějakou dobu svěřil udržování hotového Age of Empires Online. Smlouvu jsem jim nečetl, ale těžko si představit, že by zrovna tohle bylo něco, na čem by studio zbohatlo.

Crowdfundovaný krach v přímém přenosu

Hned po Kickstarterovském boomu (který nastartoval další komerční tragéd) jsem si říkal, za jak dlouho se tam Taylor objeví. Buď to, nebo mu dal nějaký vydavatel projekt, o kterém se zatím nesmí mluvit. Což bylo nepravděpodobné, protože co byste takovému studiu svěřili? Strategii ne – na to, aby byla fakt skvělá a úspěšná, by si vyžádala víc, než jen pár milionů a veteránů. Akční RPGčko? Možná, ale který vydavatel by mu na to dal prachy?

Coby hráče mě to mrzí a to velké propouštění nepřeju nikomu, ale tady se opravdu není čemu divit. Jen tomu, že konec Gas Powered Games přišel takhle pozdě. I kdyby se Wildman na Kickstarteru zaplatil (což se asi stane), tak to firmu nezachrání. Taylor chce 1,1 milionu dolarů. Pět procent si vezme Kickstarter, pět procent Amazon, něco půjde na odměny, marketing… Kolik pak zbude na vývoj samotný? 800 tisíc? Samozřejmě je možnost že Taylor vybere výrazně víc, ale to se asi nestane.

Sympaťáci, kteří neumí vydělat peníze.

 

Taylor musí vědět, že něco mezi jedním a dvěma miliony dolarů je zoufalo málo. Jak na hru, tak na záchranu firmy. Běžná praxe, kterou na Kickstarteru údajně praktikuje spousta vývojářů je říct si o zhruba polovinu toho, co skutečně potřebují. Pak při nejhorším dostanou alespoň nějaké peníze a jak známo, tak v posledních dnech kampaně se přihazuje nejvíc. Každý chce podpořit vítěze, nikdo nechce dávat peníze looserovi. Vsadil bych tenisku, že podobně uvažuje i Taylor.

Game Over

I kdyby vybral třeba milion a půl, tak tím studio nezachrání. Získá čas. Čas na to, aby mohl běhat s prosíkem o nějaký, jakýkoliv projekt od jednoho vydavatele k druhému jen aby dostal nějakou zakázku. Pokud včas nic nesežene, tak si vydá Wildmana a stejně zkrachuje. Nebo se přetvoří v outsourcing/konzultační firmu. Nebo rozprodá co půjde a založí nové studio.

Ať se stane co se stane, nedokážu si představit scénář, ve kterém by z toho průseru vyšel Taylor jako vítěz. To by musel na Kickstarteru vybrat deset mega.

Gas Powered Games skončí. Je to jen otázka času.

Bohužel.