Mythbuster, aneb skleróza je svině
Je hezké, že Blizzard vzbuzuje pořád takové vášně. Jde vidět, že people give a shit. Jenže lidi taky vidí hodně věcí jinak, než jak ve skutečnosti jsou. Nejvíc mě baví dva nejčastější “hejty” vůči Blizzardu: za prvé nedělají vůbec nové značky a za druhé už to není ten starý dobrý Blizzard, teď jen rýžují peníze. Toš pojďme si tyhle mýty vyvrátit.
Chlapci z Anaheimu mají tři značky. StarCraft, WarCraft, Diablo. A už hodně dlouho nevydali nic, co by se těchto tří světů netýkalo. Tady není co vyvracet, to je fakt. Podívejme se na to jinak. Řekněte mi, které studio je na tom líp než Blizzard?
Které studio má teda alespoň čtyři své vlastní (žádné licence), podobně úspěšné a prodávané značky? Aktivní značky. Že někdo dělal něco populárního v devadesátkách a pak to kvůli nezájmu vyšumělo je sice fajn, ale to se nepočítá.
Podmínky jsou tedy jednoduché:
- původní značky
- žádné licence
- musí být úspěšné a kvalitní
- musí být “aktivní” = ne něco, co už chcíplo
- musí to být značka = minimálně 2 hry v sérii
Samozřejmě Valve. Half-Life, Left 4 Dead, Portal, Counter-Strike. Všechno úspěšné značky, ok.
Když přivřeme oko, tak bychom mohli počítat Ubisoft Montreal. Prince of Persia, Tom Clancy, Assassin’s Creed, Far Cry. I když Ubisoft se mi moc počítat nechce, vzhledem k “celosvětovému” vývoji ve spolupráci s několika jinými studii. Ale budiž.
Možná bychom mohli počítat ještě RockStar Games, i když to je taky několik studií (na MP3 dělalo jich dělalo sedm) a R* je už skoro něco jako “minivydavatel”. Ale dejme tomu – Grand Theft Auto, Red Dead a Midnight Club. Ok.
Tak to máme jedno studio a dvě “studia”. Ale kdo dál? Možná někoho zapomínám, ale upřímně mě už nikdo nenapadá.
Irrational mají jen Bioshock, Epic mají Gears of War (Unreal víceméně chcípl, i když se asi ještě někdy vrátí), Bethesda má The Elder Scrolls (Fallout se nepočítá, dělali jen jeden díl), Naughty Dog mají Uncharted (Crash chcípl) a Crytek má jen Crysis. Počítat nemůžeme ani BioWare, protože podmínky splňují jen Mass Effect a Dragon Age, nebo Gearbox s Brothers in Arms a Borderlands.
Já fakt nevím, napadá vás ještě někdo kromě Valve, Ubisoft Montrealu a Rockstaru? Které studio má vedle těchto tří a Blizzardu minimálně tři své vlastní původní značky, které jsou úspěšné, aktivní a prodávají se?
Navíc těm třem vyvoleným ještě hodně nadržuju, protože třeba takový Far Cry, Prince of Persia nebo Splinter Cell se neprodávají nijak super zázračně a on ani ten Portal 2 není kdovíjaký prodejní mega trhák. A to ty hry vycházejí na více platformách. Blizzard dělá jen pro jednu platformu.
Tak, to bychom měli vyvrácený jeden mýtus. Není to tak, že by každé druhé studio mělo pět šest aktivních a úspěšných vlastních značek a Blizzard jen tři. Jestli jsem na někoho zapomněl, napište to do komentářů, ale myslím, že ne.
Už to není ten starý hodný Blizzard
Ale je. Jen vám už neslouží paměť tak dobře, jako dřív. Sice to může vypadat, že se teď na Blizzard nadává víc než za časů druhého WarCraftu a prvního Diabla, ale to je jen iluze. Tehdy se nemělo kde nadávat, leda u piva. Skoro nikdo neměl internet a tak to teď vypadá, že to jsou hrozné svině a nikomu se nelíbí.
Koho ještě nepřemohla skleróza úplně, ten si jistě vzpomene. Na Blizzard se nadávalo vždycky. Teda skoro vždycky.
Taky mám sklerózu a na negativní reakce hráčů na první Diablo a hry předtím si už nepamatuju. Co ale následovalo potom mi už v hlavě zůstalo.
Pamatujete na první StarCraft (1998)? Na první předváděčky? Všichni se mu smáli jak blbě vypadá a přezdívalo se mu “Orcs in space”. Právem. Navíc v roce 1998 se už rozmáhalo 3D a sem tam se objevily hlasy, proč to jako není v tom moderním 3D, proč je ta grafika tak temná a proč je AI tak hrozně těžká. Nic zásadního, ale negativní reakce rozhodně byly.
To Diablo II (2000) byla už jiná písnička. Na hru se čekalo docela dlouho, byla několikrát odložená a hráči už byli naštvaní. Pak to vyšlo a hromada lidí to vynášela do nebes, ale nemálo lidí si neodpustilo několik negativních poznámek. Nejvíc to asi schytala grafika, respektive na tu dobu zastaralé a směšné rozlišení 640*480. Schytaly to i zastaralé herní mechanismy a monotónní hratelnost (“tupý klikfest”). Navíc třetí akt nebyl kdovíjak úžasný a čtvrtý byl zase docela krátký.
První 3D hra Blizzardu, WarCraft III: Reign of Chaos (2003) zase naslibovala hory doly a dodala jen něco. Zbrusu nový revoluční žánr RPS (Role Playing Strategy) se nekonal, stejně jako nebyly všechny slibované rasy. Některým se také nelíbila příliš komiksová grafika a systém hrdinů prý vývojáři ukradli a poslepovali z jiných her.
Dojná kráva World of WarCraft (2004) taky neměla za začátku na růžích ustláno. Hra jako taková kritiky zase tolik neměla, snad jen monotónní a ne moc dobré questy (zabij 10 prasat) se nesetkaly s nadšením. Co se ale setkalo s jasným označením FAIL, byl launch. Ten byl totálně zpackaný. Blizzard jednoduše nepočítal s takovým návalem. Tvořily se neskutečně dlouhé fronty a hra se dokonce musela přestat na nějakou dobu prodávat, aby vůbec mohli aspoň nějak hrát stávající hráči. Pak se taky kritizovala ta dlouhá doba, než vyšel první datadisk (2007). Navíc hra trpěla typickými neduhy nově spuštěného MMO.
StarCraft II (2010) byl, až na ono kontroverzní “rozseknutí” hry na tři části, jinak docela klidný. Nelíbilo se ještě rozdělení hráčů na regiony a tím pádem nemožnost hrát multiplayer s lidmi z jiného koutu světa a taky se občas někdo pozastavoval nad tím, že to je vlastně jen původní StarCraft ve 3D.
Nejčerstvější Blizzardí hra, Diablo III (2012), to schytala fest. Nutnost být pořád online, žádný PvP multiplayer, moc jednoduché, moc barevné, aukce a k tomu navíc ještě totálně, ale echt totálně podělaný launch. Největší hejty? Rozhodně. Největší prodeje? Rozhodně. Za necelého půl roku 10 milionů kusů.
Navíc nezapomeňte, že Blizzard vydává DLC zdarma, jen jim neříká DLC ale obsahové updaty/patche, pořád dělá klasické datadisky, nedojí své hry vydáváním nových dílů rok co rok a je snad jediný velikán, který zůstal za ty roky pořád věrný PCčku.
#hatersgonnahate
Nejnovější komentáře