Co by se asi stalo, kdyby Klaymen z Neverhoodu nikdy nespatřil světlo světa a technologie známá pod názvem Flash by nikdy nevznikla? Nic strašného. Nevzniklo by Machinarium.


Ale počkejte, kdyby nevznikl Neverhood, to už by strašné bylo. O tom raději ani nepřemýšlet. Jde z toho zima-mráz. Dost ale mrázozimů a pojďme se podívat, co je a jak dopadla v mých očích hra podivného názvu Machinarium. Hra z českých vod, abych byl přesnější.

Na výtvarné stránce hry se podíleli lidé, kteří mají nakoukáno. A to hodně (zkrátka umí). Gigera nezmíním, abych ho neurazil. Je to každopádně kvalitní a vcelku originální výtvarno, ačkoliv mi pozadí hry přišlo až příliš mrtvé na to, aby mě to z celkového pohledu dokázalo omráčit.

Po ztroskotání robota na skládce se spustí tutoriál level. Hra vysvětluje, že to nebude kafíčko, ji ovládat. Robot může operovat jen s tím, co je v jeho bezprostředním okolí, můžete ho natahovat… robota a můžete s ním taky chodit, způsobem, že kliknete na místo vedle něj a on po vzoru digitalizovaného herce přejde na volné políčko. Ani o krok navíc. A pak už jen „interagujete“.

Machinarium je postavené na puzzlech a taky že jo. Jde prostě o „neverhoodovku“. Aha. Jde o hru, kde řešíte puzzly, způsobem, že taháte za páčky, a berete a používáte předměty. Jak prosté. Ale taky zábavné? Jak kde. Některá místa jsou až příliš lehká na to, abych se u toho bavil. A v podstatě jen jediné místo, ve třetí (a taky poslední) místnosti Machinaria, může být zákysové, ale jen proto, že tam jde o něco, co tutoriál nevysvětlil! Po najetí na aktivní místo se myšidlo změní, to už dobře víte, ale že ho musí váš robot i vidět, aby se stalo aktivním, na to už musíte přijít sami.

Jinak je obtížnost v naprosté pohodě. Často víte, co dělat, ale robůtek je někdy natolik blbý, že mu to musíte ukázat v jiném pořadí.

Demo je dost krátké na to, abych vynášel nějaké legitimní soudy o kvalitě celé hry. Na to je ještě příliš brzy, ehm, jako to bývá u většiny dem. Ale nějaký obrázek o hře přece jen přineslo. Machinarium nadmíru vyhoví spíše těm svátečně zaměřeným hráčům, kterých je beztak většina, a jistě upoutá pozornost těch, co ujíždějí na uměleckém stylu, a zvláště těch, co upřednostňují krásu ruční malby před „záchodově stylizovanou“ plastelínovkou.

Ke stažení zde: Demo na Hrej.cz