Napadlo mě to při hraní GTA IV a napadlo mě to už několikrát dřív. Jsou hry, o kterých se toho hodně ví, ještě než se dostanou do mechanik pařanů. Ví se, co bude hráčovým cílem, jaké bude prostředí, příběh, hlavní postava, co bude mít on/ona na sobě, jestli trenýrky s lampasy, nebo potápěčské brýle se šnorchlem. Ví se toho hodně, a takové hry bývají ve výhodě i v nevýhodě. Spousta hráčů se na ně těší, a pravděpodobně, – pokud hra nebude vyloženě blbá, – díky všeobecnému hypu si získá i slušný komerční úspěch. Ale pak někdo řekne tady a tamhle, vždyť ono to vlastně není tak dobré, jak se nám ta hloupá média a zfanatizovaní fanboys snažili vtlouci do hlavy. Vždyť je tam to a to špatně, a tohle je nedodělané a tohle mohlo být mnohem lépe vyřešené. A jaká pak dobrá hra? Vždyť je to průměrná hra! Co průměrná, vždyť je to vyloženě blbá hra!

A to se stane i s GTA IV. Nejdříve všeobecné nadšení, více či méně opodstatněné desítky v hodnoceních, ale pak vlna opadne, a lidé začnou reptat a strhne se lavina kritické šeptandy. Tu šept, tam šept, a najednou, i přes veškeré mediální masáže (a právě jim na truc), v povědomí hardcore pařanů bude GTA IV brána jako pokračování, které nic moc invence nepřineslo, jen se veze na vlně středoproudu / a prostě komerční slátanina na n-tou, – a už s tim děte někam.

A tak to bylo s Doomem 3, s Half-Life 2, s Crysis, atd,. atd,.

A přitom ani jedna z vyjmenovaných her není špatná, minimálně lehce nadprůměrná, – až dobrá. Jenže po hypu následuje antihype. Po akci reakce, – následná síla udeří stejnou protisilou, – to je fyzika. A kdo za to může?

Vy to víte, vážně to mám říkat?

Ale kromě těch…, a těch druhých, si za to můžeme sami. Ano, co si to nepřiznat. A můžu za to i já, i vy, a možná i já víc, než vy. Kolikrát jsem hledal chyby na Doomu 3, HL2, Bajošoku, jen abych zkrotil to nadšení, ukázal, že věc má i druhou – temnější stranu mince.

Ale to je jen reakce, komerce nadhodnocuje, underground podhodnocuje, a mezitím zůstávají stále slušné hry.

Vlastně nechci nikomu spílat za hype, ani antihype, chci si jen dát sám sobě závazek, že už od teď budu vždy posuzovat hru jen z hlediska hry samotné, bez všech pitomostí okolo, bez všech hloupostí, co by mi hru mohli buď přichutit, nebo znechutit, – bez všech příchutí, které s hrou vlastně nemají vůbec nic společného.

Pojďme si prostě říct, že jakýkoli extrémní názor je sice sexy názor, ale hry jsou hry, buďto nás baví, nebo nebaví. A ať už se nám nikdy nestane, že hra, co nás bavila, či naopak,… jsme na ní pak změnili názor díky…

HYPE, či NEHYPE

Robotron