Je to zadarmo, tak čo by som chcel? Na čo vlastne písať o niečom, čo si môže každý vyskúšať a prísť sám na to, ako sa má jeho vzťah k menovanej hre? Okrem toho, množstvo ľudí ju bude hrať kvôli onému MMO aspektu a nie ako single-player hru (ako niektorí nemenovaní autori…, však).

Pravda je taká, že sa Neverwinter snaží. Snaží sa zaujať a rovnako sa snaží z hráča vytrieskať nehorázne reálne peniaze. Aby sme si to hneď na začiatku ujasnili – nemám rád MMO hry a nemám rád, keď sa zo mňa autori hry snažia vytrieskať peniaze navyše. Čo je v tomto prípade trochu irelevantné, keďže máme základnú hru zadarmo. Ale aj tak… Jasné, základné prvky dostanete v hre zadarmo a rovnako ich môžete získať hraním – veľmi dlhým, intenzívnym a stereotypným hraním (čo je jadrom toho problému). Astrálne diamanty si môžete – podobne ako dilithium v Star Trek Online – meniť na Zen peniaze a naopak. Za Zen peniaze si potom môžete nakupovať špeciálne predmety a prvky zo Zen obchodu. V hre získavate len astrálne diamanty (a kopec ďalších mien, v ktorých sa už jeden nevyzná), ktoré sa dajú zameniť za zen peniaze. Konverzný kurz je šialený a odráža sa od dopytu a ponuky hráčov. Ale ak ste netrpezlivý, tak si môžete zen peniaze nakúpiť aj za vaše tvrdo zarobené valuty (doláre, či euro). Len sa pripravte na to, že vás taký lepší, špeciálnejší koník vyjde aj na 18 euro reálnej meny. Nie nerobím si srandu. A ak by ste chceli aby vaša postava nosila oblečenie inej farby, tak… áno, zas to chce zen peniaze a teda buď poriadne dlho a poctivo hrať alebo… nehorázna mena za jednu fľaštičku virtuálnej farby. Neviem ako vy, ale ja mám niekedy chuť vrátiť sa k starým metódam, kedy si človek kúpil hru v obchode za fixnú sumu a potom si platil mesačné poplatky – avšak všetky ostatné herné vymoženosti mal – takpovediac – v cene.

Hra nevyzerá úplne zle. Ale to mi je v podstate dve…

Ale preč od tejto virtuálno-reálnej ekonomiky. Dá sa to hrať aj bez investícií? Samostatne ako single-player hra? Nuž, zatiaľ (postava v leveli 21) áno – bez problémov. Len sa rozlúčte so špeciálnymi hovadinkami, ktoré by mohli nejako definovať vašu postavu. Dokonca, i keď je to miestami prísno kruto akčné ako tri divé svine deda vševeda, sa to aj celkom pekne hrá. Príbeh tu samozrejme nejaký je – rozprávaný cez dialógy, ktoré sú pri hlavných (zadávajúcich quest) postavách aj nahovorené. Vlastne pardon, ono to nie sú moc dialógy ako skôr monológ. Občas sa nájde čosi, čo naznačuje dialógovú vetvu, avšak v autormi postavených príbehoch len málo. To hráčmi tvorené príbehy, to je trochu iná pesnička. Aj keď musí povedať, že som zatiaľ nenarazil na tak kvalitné dielka ako v prípade foundry misií Star Treku Online. Samotné boje majú blízko ku Kingdoms of Amalur. Nie doslova, ale je tu potrebné aktívne zapojenie hráča. Teda treba sa v správny moment vyhýbať, „tancovať“ okolo monštier a používať tie správne kombinácie útokov, aby ste v boji boli úspešní. Na druhej strane – to zrejme bude záležať aj na vybranom povolaní. Keďže mág akosi nikdy nehráva za nič nemagické, takže ostatné povolania som ani neskúšal. Ale aspoň pre ich vymenovanie (a link na príslušnú časť v Neverwinter Wiki): Guardian Fighter, Trickster Rogue, Great Weapon Fighter, Control Wizard, Devoted Cleric. Hej, neprítomnosť Paladina sklamala aj môjho brata :-). Avšak autori sľubujú do budúcnosti aj ďalšie povolania. Predpokladám, že budú za mastnú finančnú úhradu – Paladin za 20 euro. Au. ;-)

Pokiaľ potrebujete novú krv do vášho sveta, tak máte dve možnosti – reštarť alebo katastrofu, ktorá mnohé zmení…

Hej, i mne sa občas zdá, že to celé znie akosi debilne. Great Weapon Fighter, och bohovia stojte pri nás. Keď už som pri tých bohoch a pozadí celého sveta. Ak mám pravdu povedať, tak mám radšej Forgotten Realms zo začiatku 90-tych rokov, ako tieto úpravy, po rôznych katastrofách, ktoré prinášajú nové papierové pravidlá Dungeons & Dragons. Iste, hrá v tom veľkú úlohu nostalgia – a to som prosím pri tom nikdy v „papierovej“ forme D&D nehral. Moja história s D&D a Forgotten Realms sa tiahne od Pool of Radiance, cez Eye of the Beholder až k Baldur’s Gate a pôvodnému (druhému, pôvodnému ;)) Neverwinter Nights. Mám tie svety rád, mám tie hry rád a celkom som spokojný aj s MMO Neverwinterom. Zmieril som sa s ekonomickým modelom. A so zaťatými zubami prijímam aj nenávidený MMO model. Choď tam, splň toto a potom pomaly pôjdeš do ďalšej oblasti, kde budú noví protivníci, nové príšery a nové výzvy. Ktoré sú vlastne úplne rovnaké ako tie predtým, len sú ťažšie a odohrávajú sa v novom prostredí. Neverwinter nie je výnimkou.

Na druhej strane, občas prebleskne na povrch snaha spraviť aspoň tie dungeony zaujímavé. Dungeony, tak ako ich pozná tradícia D&D, nielen tá počítačová. Ale sú to len drobnosti, správne otočiť sochu; nájsť predmety, ktoré im treba dať do ruky či vybojovať kľúč, ktorý vás dostane ďalej. Vlastne to skôr celé pripomína – v rečí klasických počítačových hier – viac Dungeon Hack ako Dungeon Master. Čo nie je nutné zlé. Obzvlášť keď sú jednotlivé questy celkom rýchle a nie únavné dlhé a niekedy vďaka tomu nezábavné (ako v prípade Champions Online alebo Star Treku Online).

Čo mi však vadí je absencia a nemožnosť úpravy spoločníkov. Nechápem to, keď v prípade spomínaného Star Trek Online to išlo tak krásne. Takto sa zalogujete do hry a prvé čo uvidíte je armáda dvojníkov vášho spoločníka. Iné meno, rovnaké všetko ostatné. Nemôžete upravovať absolútne nič – ani trochu. Čo je smutné a deprimujúce zároveň – pre mňa určite. Rovnako nepríjemné je i zistenie, že aktívneho môžete mať len jedného spoločníka. Jasné, poviete si, veď je to MMO, spolupracuj s ostatnými. To však nie je také jednoduché. Neznášam ono LFG… na nejakú misiu. Ja by som rád spolupracoval, ale s niekým kto pozná môj MMO casual štýl hrania a kto chápe a vníma virtuálne svety podobne ako ja. Takého človeka som v mojich MMO hrách ešte nestretol :-).

Ak by som to oblečenie chcel inej farby, tak by som si musel zafarbiť, každý jeden kus zvlášť! Farba (jedno použitie) – 600 zen mincí (myslím)

Neverwinter vyzerá na decentnú hru. Nič čo by vás vytrhlo zo stoličky a nič čo by ste museli hrať okamžite. Nie, dajte tomu čas na vývoj a uvidíme. Hrať MMO hru je beh na dlhé trate. Neverwinter môžete pokojne sólovať, ale nečakajte za to veľké odmeny, ani veľkolepý príbeh á la Star Wars: The Old Republic. Dungeon Hack to je v MMO podobe!