Na moc pěkném blogu Rock Paper Shotgun se dnes objevila „šokující“ zpráva: společnost Crytek opouští PC platformu a přesouvá se na konzole. Budeme se tomu divit, nebo budeme jen souhlasně přikyvovat? Spíš něco mezi. Crytek tak následuje id Software, Epic a další firmy, které prchly na konzole. Crytek sice neopustí platformu PC nadobro, ale nebude pro ni dělat exkluzivní tituly. Dočkáme se tedy Crysis 2 nejdřív na konzole a za půl roku na PC? A proč vlastně Crytek opouští PC?

Zkuste hádat třikrát. Pirátství! Pánům z Cryteku se nelíbí vysoká míra pirátství na PC, které dle jejich vyjádření tuto platformu ničí. Před koncem roku bylo velké haló z toho, že se Crysis prodalo jen několik desítek tisíc kopií, což je tragické. Nakonec se Crysis sice prodalo přes milion, ale vývojáři čekali asi něco jiného. Ono ostatně, Unreal Tournamentu 3 se na PC prý taky nedařilo dvakrát nejlépe.

Proč Crysis neuspěla lépe? Odpověď je jednoduchá jako facka – hardwarové nároky. Hra to může být sebelepší, ale pokud na její „plné prožití“ potřebujete stroj za cenu deseti PlayStationů 3, bude asi něco špatně. Je sice pěkné, že Crytek opět popostrčil grafickou stránku o krůček dále, ale za jakou cenu. Věřím tomu, že spousta lidí si Crysis radši stáhne (proč si proboha nestáhnou demo?) a vyzkouší, jestli jim to půjde. Většina z nich zjistí že ne. A těm, kterým to půjde, tak si to už nechají, proč by si to kupovali, když si to už ukradli? Pirátství na PC je podle Cryteku zlo:

„Momentálně trpíme z velké míry pirátstvím, které obklopuje Crysis. Vypadá to, že v pirátských žebříčcích vedeme s předstihem. Věřím, že to je jádro problému PC hraní: PC hráči, kteří pirátí hry tak neodmyslitelně ničí tuto platformu. Podobné hry se na konzolích prodávají 4 – 5 krát více. Byla to pro nás velká lekce a věřím, že už nebudeme dělat žádné exkluzivní hry pro PC, jako jsme to udělali s Crysis. PC budeme podporovat, ale exkluzivně ani náhodou.“

Cryteku přejeme všechno dobré a držíme jim palce, ať jim jejich nový multiformátový projekt vyjde a ať ho prodají 5 krát víc něž Crysis. Snad se jim to ve větší konkurenci na konzolích podaří. A kdo nám tedy zůstává na PCčku? Většina opravdu velkých studijí, které dělají samé pecky, prchly na konzole, jiné krachly. Po mrtvolách kráčí jen málo přeživších a už i takový Blizzard dříve pokukoval po konzolích (StarCraft: Ghost). Přijde snad za nedlouho doba, kdy na PC už nebudou exkluzivně vycházet opravdové a nefalšované velké pecky, nad kterými budou konzolisti slintat závistí? Tahle doba se nebezpečně blíží…