Ono se to možná nezdá, ale rok 2012 byl, alespoň podle mě, jeden z nejvýznamnějších a nejdůležitějších v herní branži. Rok 2013 bude minimálně stejně důležitý. Asi to nebudou zrovna tyto dva roky, které by byly “buď a nebo” pro tradiční velké konzolové hry, ale minimálně se dají/daly do pohybu nějaké trendy, od kterých se už jen tak neupustí.

Jen se podívejte, jaké významné události se staly v roce 2012. Nebyl to dobrý rok pro tradiční velké konzolové hry. Jestli se něčemu dařilo, jestli něco vzkvétalo a bylo to skutečně zajímavé, byly to všechny ostatní kategorie. Na jednotlivé události se nedívejte jako na jednotlivou věc, ale jako na pokračovatele/startéra trendu, který určitým způsobem mění herní průmysl. A když dáte všechny dohromady a uvědomíte si, že letos budou všechny z nich pokračovat…

2012

  1. Pokračuje zavírání studií, která se dříve orientovala na velké core hry. Kdo nezkrachoval, ten se přeorientoval na mobilní a/nebo sociální hry. Kdo neudělal ani jedno, tak se výrazně mění (Epic, Double Fine…). A toho zbytku už tolik není.
  2. Tradiční velké hry pro konzole se většinou prodávají méně. Týká se to i na pohled neoblomného velikána Call of Duty. Všechno to drtí tablety a mobily.
  3. THQ vyhlásilo bankrot.
  4. Éra handheldů skončila definitivně. Už z nich nikdy nebude tak velká věc jako dřív, už teď jsou “niche”. A je otázka, jestli se to vydavatelům a Sony/Nintendu za dva tři roky ještě vyplatí. Při snížených nákladech asi ano.
  5. Nintendo vydalo novou konzoli, která nevzbudila nadšení. Není obecně považována za novou generaci a provází ji obskurní problémy.
  6. Klasické západní MMORPG hry s měsíčním předplatným už definitivně skončily. Star Wars: The Old Republic byl poslední hřebíček do rakve. Nezávidím tvůrcům The Elder Scrolls Online.
  7. Na pohled stále zoufalejší a nucený marketing. Spousta velkých “hits and misses”, markeťáci nedokážou vzbudit nadšení a dělají blbosti (Tomb Raider, Hitman, Medal of Honor…). Šílené předobjednávkové pobídky jsou ještě výraznější, tlak na předobjenání ještě větší než kdy dřív.
  8. Kickstarterovská revoluce. Najednou nemusíme se slzou v oku vzpomínat na to, jaké to bylo dřív. Vzniknout může cokoliv. Cokoliv.
  9. Hry jsou dražší a technicky horší. Vyšší cena spočívá v DLC a speciálních edicích, season passech, “kompletní” hra tak stojí víc. Technické chyby jsou už u většiny velkých her na konzolích stále výraznější, pořád vychází hromada patchů a trvá to, než je hra normální. Běžným hráčům to může být jedno, odskáčou to ti nejvěrnější a nejvíc hardcore fanoušci. Cílovka.

 2013

Spíše než predikce jde jen o jakési vypíchunutí toho, co už víme. Věštit z křišťálové koule teď nechci. Všechno ale zatím směřuje k tomu, že změny, které nastartovaly už před rokem 2012 a v něm pokračovaly, v roce 2013 vyeskalují. Nebude rozhodnuto, nic nezanikne ani neupadne. Ale před rokem či dvěma už bylo jasné, kterou cestou se budou ubírat handheldy a že z ní nesejdou…

  1. Konečně se dočkáme nové generace konzolí, která bude pro tradiční hry naprosto klíčová. Dokáže vzbudit nadšení? Bude mít zase mizerný launch jako je tomu vždycky u launche téměř čehokoliv?
  2. Začnou vycházet a budou konkrétnější některé velké tituly z Kickstarteru. 
  3. Steam Box bude jasnější, což by mohla být jedna z největších událostí pro PC hraní vůbec. V kontextu dnešní doby.
  4. Lepší kontury nabere projekt Google Glass, který by mohl být velkým krokem nejen pro technologie, ale hned se začne řešit jak ho využít i pro hry. A nejen tak že by na něm mohly být nějaké hry, ale že by se to mohlo využívat jako doplněk/pomocník pro hraní tradičních her.

Letos by se mohly rozjet trendy, které by nám situaci podobně objasnily i v oblasti klasických velkých tříáčkových konzolových her. To neznamená, že se Call of Duty: Modern Warfare 4 nebude prodávat. Že si Grand Theft Auto 5 koupí jen dva miliony lidí. Nebo že by si snad Battlefield 4 nenašel svoje publikum. Ne. Na zámku to bude fungovat i v následujících letech podobně. V podzámčí ale nastartují takové změny, které dříve či později dostihnou i tu “áčkovější” produkci.

Největším problémem konzolí (a herních PC) je fakt, že nejsou cool a must have. Což tablety a telefony pro spoustu lidí jsou. A vychází každý rok. Tyhle mobilní přístroje tradičním konzolovým hrám a hardwaru ukusují z koláče s nápisem “domácí rozpočet” stále větší kusanec.

Až ho jednou sežerou celý.