picard-facepalm

Chcete dôkaz toho ako hlboko percepcia hier klesla? Stačí sa pozrieť na výsledky čitateľského hlasovania serveru Hrej. Obzvlášť jej RPG kategória je tragédia, za ktorú je hlavne zodpovedná samotná redakcia. Dragon Age Inqusition je veľmi solídna, dobrá hra – o tom ma nikto presviedčať nemusí, ale rozhodne to nie je to najlepšie čo sa minulý rok urodilo v žánri RPG. Pokiaľ mám byť úprimný, Dragon Age ani nemal byť nominovaný.

Ale predsa, redakcia si potom nájde výhovorku, že predsa ona nemôže ísť proti mainstreamu. Prosím? Dokážem to pochopiť pri bulvárnych médiách, ktoré sú postavené na tom, aby tvorili vo svojich krajinách masu hlupákov, ktorí si ani nevedia  spočítať prsty na rukách. Štát potrebuje hlupákov, média im ich vyrábajú. Média potrebujú hlupákov a tak si ich vyrobia. Poznáme to, vidíme to v každom kúte tohto sveta. Stačí si otvoriť niektoré denníky a súdny človek z toho skoro umrie. O správach a iných televíznych programoch radšej pomlčíme.

Logika toho celého nám uniká, ale pravdepodobne by imaginárna nominácia na hry roku mohla prebiehať nejako takto: Takže, koľko hier nám to v tejto kategórii za uplynulý rok vyšlo? Hmm, wow to je dosť…, takže čo by sme tam nanominovali. Dragon Age? Jasné, známa značka, veľká firma, to nemôžeme do tej nominácie nedať! Čo na tom, že zo všetkých hier v minulom roku vydaných je z nich najmenej vydarená. Podstatné je, že je bombastická, má úžasnú prezentáciu, pretože to je to čo chcú dnes masy. Koho dnes už zaujíma taká zhovadilosť ako hrateľnosť? Dá sa to hrať? Dá. Je to slušná hra? Je. Mrd tam s ňou.

Ale, ja by som chcel podotknúť, že napríklad táto hra má oveľa väčšiu taktickú hĺbku a širší záber. Zaujímavejší  svet a oveľa prepracovanejší a lepší herný systém!

Mlč, vole! Nebudeme tam dávať niečo, čo poriadne nikto nepozná! Čo sme mi nejaká vzdelávacia inštitúcia, aby sme ovečky učili čo je to dobrá hra?! Dáme tam Dragon Age, pretože… dôvody som už hovoril. Nominovať do najlepšej RPG roku iné hry, čo sme mi nejaký underground blog?! Mi predsa nemôžeme našich čitateľov zaťažovať takými hrami. Akoby sme k tomu došli?! Ešte by potom náhodou prišli na to, že vo svete existujú aj lepšie veci ako je EA… a boli by sme nahraní. Nie, my nemáme ľudom rozširovať obzory, my im máme ukázať korporátnu tvár sveta. Musíme tam dať to najbombastickejšie  a presvedčiť ich, že toto je tá jediná a správna cesta. Pozlátko, výbuchy a vysoký rozpočet. Jasné, nájde sa v diskusiách nejaký ten tajtrlík, čo nebude súhlasiť. A nech! Masa je na našej strane, veď uvidíte keď prídu výsledky!

Veru, to máte tak keď pri zostavovaní nominácii skrátka podstrčíte svojim čitateľom v podstate výsledky. Je jasné, že je treba niečo nominovať a niečo vybrať, ale taký výber je automaticky zbožným prianím zostavovateľa (v našom prípade redakcie) a nie reprezentatívnym výberom. Nemám ilúzie o tom, že hlasovanie na iných tuzemských herných serveroch dopadne inak. Nie, dosť pravdepodobne dopadne veľmi rovnako. To by som bol skôr prekvapený, ak by to tak nebolo. Ale, tieto výsledky nám krásne ukazujú aký nízky vkus má súčasná česká a slovenská hráčska populácia. Vkus z tvojho pohľadu, poviete si. Dobrý postreh. Ale skúste sa vžiť do môjho náhľadu na hry – je skutočne Dragon Age Inquisition tým najlepším čo nám uplynulý rok dal? Úplne úprimne, keď ho porovnám s ostatnými hrami tejto žánrovej škatuľky. Kde stojí DAI? Všetko čo robí DAI príťažlivou hrou by sa dalo zhrnúť slovným spojením: hollywoodska prezentácia. Má výborne napísané dialóg, parádny dabing a úžasné vizuálne spracovanie. Čo sú jediné veci, ktoré ostatné hry v tejto kategórii nemajú. A predsa sú lepšie. Ale i vďaka tomu, ako sa herné servery stavajú k prezentácii takýchto hier, sú výsledky presne také aké sú. Je preferovaná povrchná bombastičnosť pred kvalitnou hrateľnosťou. A argumentácia, že sa predsa musia podriaďovať vkusu masového konzumenta, je v tomto prípade naozaj len veľmi hlúpou výhovorkou.

Pred nejakým časom ma zaujal príbeh otca, ktorý svojho syna viedol od útleho veku k hraniu klasických hier. Od najstarších (skoro) čias až po moderné platformy – pekne postupne, krok za krokom. Až nakoniec z jeho syna vyrástol človiečik, ktorý dokáže oceniť kvalitnú hru bez ohľadu na spôsob prezentácie a platformu. Je to taký malý dôkaz toho, že keď ľuďom nepodstrkujete to najbombastickejšie, dokážu vidieť kvalitu i v hrách, ktoré nespĺňajú nejaké fádne mainstreamové požiadavky. Dokážu v nich nájsť zábavu a zaľúbenie. Lenže to by sa väčšina herných médií nesmela tváriť ako propagátor mainstreamového hrania, ale musela by sa postaviť do role toho čo poukazuje na skutočné kvality hier. Lenže to oni nevedia alebo im to príde veľmi zaťažko – boja sa, že by došli o hlúpeho čitateľa, ktorému môžu tvrdiť kadejakú hlúposť a on im to zožerie i s navijakom.

Rovnako je to i s tvrdením, že rok 2014 bol herne veľmi slabý. Ak mi toto ešte raz niekto povie, tak ho umlátim klávesnicou. Rok 2014 bol jedným  z najsilnejších čo sa kvalitných hier týka. Človek nevedel kam skôr skočiť a čo skôr hrať, obzvlášť keď čas je veľmi obmedzená komodita. A aby to nestačilo, väčšina z vydaných hier bola i vysoko kvalitná. Nie, ale viete my sme ten mainstream a vlastne na tie konzole toho moc nevyšlo… Zavri radšej zobák, chlapče. Nestačí, že budete obhajovať HD reamky dva – tri roky starých hier, ešte budete šíriť aj klamstvá o slabom roku. Nemusím byť konzolový hráč aby som videl, že len na WiiU vyšlo minulý rok niekoľko sakra dobrých hier. A o tom neprebernom množstve skutočne kvalitných vecí, ktoré máme na PC… som už písal.

Ja nie som mainstream. Viem to. Viem, že moje herné skúsenosti a rozhľad ma automaticky vyraďujú z tejto škatuľky. Môžem sa posťažovať, že autori do hry nepridali možnosť vytvoriť si vlastnú postavičku a pomenovať si ju. Ale rovnako viem, že kvôli mojej úchylke napríklad Cinemax nezmení spôsob akým funguje The Keep ;-). Viem, že moje vnímanie RPG je značne odlišné od tej všeobecnej masy, ktorá hlasuje v rôznych anketách. Ale nikomu by nemalo vadiť pokiaľ na to poukážem. Ani autorom hier (mimochodom, čo sa týka pomenovaní, tak táto možnosť bude výrazne chýbať v Massive Chalice od DoubleFine – ak ju tam do vydania ešte nepridajú…, ehm :-)), ani tým čo tieto riadky čítajú. Nie som mainstream. Mám iný pohľad na vec a napadá mi milión a jeden dôvod prečo vecí sú také aké sú. Dokonca by som mohol ísť proti vlastným úvahám a nájsť dôvod prečo ľudia hlasovali tak ako hlasovali (príklad? Pretože možno iné RPG ako Dragon Age Inquisition minulý rok nehrali! BUM.). Čo by ma dostalo opäť k otázke prečo tomu tak je. A odpoveď by bola rovnaká: pretože si herné média nerobia prácu tak poctivo akoby mali a výhovorkou im je konštrukt masového čitateľa/diváka/hráča… Ale obávam sa, že to je kruh čítanosti, návštevnosti, peňazí a reklamy, ktorý sa nedá tak úplne prelomiť. Jedine spomínanou výchovou. Možno. Asi. Lenže to by musela v redakciách médii existovať najprv vôľa. „My sa musíme podvoliť mainstreamu…“ je výhovorka a ešte k tomu veľmi chabá.

V každom prípade by menší diktát redakcie v prípade čitateľského hlasovania bol vždy lepší ako vopred určený set nominovaných hier. Výsledky by pravdepodobne neboli omnoho rozdielnejšie (ostatne to uvidíme, keď vyhlási výsledky čitateľského hlasovania Games), ale aspoň by to dalo človeku pocit, že naozaj hlasoval za hru, ktorá ho v tom konkrétnom roku skutočne najviac bavila – bez kompromisov.