Koupil jsem si na PS3 hru Lost asi za 300 kč, což už je hlavně na konzolích parádní. Co si pamatuju, tak tahle hra – podle slavného seriálu – neschytávala úplně nejlichotivější recenze, ale mě se přesto „zatím“ líbí, nejen kvůli té ceně. Co se mi ale líbí, a co mě přivedlo k rozvedení následující myšlenky, je, že při každém zapnutí hry se představí její předešlý děj, jako se tomu děje u klasických seriálů.

Znáte to, mystické bílé logo Lost přilétává na černém pozadí, a zazní… Previously on Lost. Krásně si přitom připomeneme předchozí události, které budeme potřebovat znát pro následující příběh. A jestliže v klasických seriálech takovéto shrnutí sloužilo hlavně zapomnětlíkům, tak Lost je tak složitý a náročný seriál – ve svém způsobu vyprávění, že bez cíleného opakovaní by se diváci na ostrově ztratili totálně a už by je nikdy nikdo nenašel.

Zajímavé na tom je, že hra skutečně jako seriál tohoto principu využívá. A já si marně vzpomínám, lépe řečeno nevzpomínám, jestli toho už bylo využito někdy dříve? Nevím o tom, možná mě vyvedete z omylu… Každopádně tento klasický seriálový přístup mi najednou přijde tak zajímavý, že se divím, proč už to nenapadlo někoho předtím?

Můj dojem z dnešních her, hlavně těch, co jsou více založeny na příběhu, je, že čím dál více se snaží připodobnit televiznímu způsobu sledování. Samotná hratelnost, ovládání, to mluvím pochopitelně o konzolích, mi přijdou cílené na hráče, co si hru zapnou tak párkrát do týdne, na pár hodin. Což by mělo být vlastně ideální, protože věnovat se hrám více na úkor jiných aktivit už mi dnes nepřijde tak zdravé a vhodné, jako když jsem za mlada trávil 6 hodin v kuse souvislou pařbou.

Takže si říkám, jestli se vnímání her více blíží seriálům, a to nehledě na pokusy s epizodickým obsahem her, proč bychom tedy hry neuzpůsobili tomuto trendu se vším všudy? Jestliže se seriály v ději připomínají, proč ne hry?

Když si takhle občas zapnu třeba Fallouta 3 (z toho jsem momentálně nadšen, i když vím, že to není stopro nejlepší příklad), tak abych si vzpomněl, kde jsem byl, co jsem tam dělal, jaké mám ještě nesplněné úkoly, s kým jsem mluvil, atd., musím se podívat do deníku, do seznamu úkolů a pak se teprve vydat a pokračovat v rozehrané hře. Tedy ano, pro mě je to jako seriál, který si pustím třeba dvakrát do týdne (a pak mě to baví dokonce víc, než kdybych hru hrál v kuse). A kdyby při každém spuštění určitými sestřihy se hra představila, co zajímavého a klíčového se událo dříve?

Hra Lost toho využívá asi prostě proto, že se snaží dodržovat schéma seriálového Lost, ale to nic nemění na tom, že mi to přijde jako velice zajímavý nápad i pro ostatní epické hry.