the beatles on stage at E3 2009

Jako každá právě skončená akce, tak i letošní výstava E3 zasluhuje náležitě erudované zhodnocení od samozvaných expertů, elit a VIP persón. Zakamuflované ne-intelektuální zvratky? Tady je máte! Nechce někdo třešně?

Overwatch: Fascinace pohybem – všichni tři výrobci konzol nyní mají svoje pohybová udělátka a všechny jsou natolik odlišné, až jsou stejné. Je to ale opravdu to, co hráči chtějí? Chceme se u her hýbat, chceme poskakovat před televizí? Vědí inženýři v Sony a Microsoftu co vlastně chceme?

Nintendo – to si jede ve svých kolejích a Wii je taky jediná konzole, která byla na pohybovém ovládání postavena již od začátku. Využití pohybového ovladače Wiimote není tak násilné a nucené a většina her jej využívají spíše jako doplněk, než jako stavební kámen veškerého bytí.

K Wii se opatrně přidávají další pohybová udělátka – Balance Board, Wii Zapper či Wii Wheel. Většina těchto věcí ale slouží k jedné specifické činnosti a její využití skrze herní spektrum je poměrně omezeno. Nintendo tak opatrně natahuje ruku po nehráčích a úspěšně rozšiřuje herní trh.

Sony – i když to Sixaxis táhne s PS3 už od počátku, bývá jeho využití ve hrách spíše do počtu. Různé pohybové minihry či kratičké úseky s možností naklápění jsou jen letmým vánkem v porovnání se svými konkurenty. Sony do toho letos ovšem šlápla a na jaře 2010 uvede něco jako Wiimote 2.

Tento ovladač otevře pro vývojáře PS3 her spoustu nových možností – otázkou je, jestli je budou umět využít, nebo se dočkáme jen okopírovaných nápadů z Wii her, v HD grafice. Nezbývá než počkat.

Microsoft – kluci a holky z Redmontu v čele s Donem Mattrickem (dříve Peterem Moorem) na pohyb nejdříve rezignovali. Dostat Xbox360 na trh co nejdřív byla priorita. Ani později se neobjevil žádný pohybový ovladač. Až nyní Microfost představil speciální kameru, díky které nemusíte mít žádný ovladač – hry ovládáte svým vlastním tělem a hlasem.

Možnosti, které se mohou otevřít díky Project Natal jsou mnohonásobně vyšší, než u konkurence. Práce na takových hrách bude ale také mnohonásobně náročnější a to jak časově, tak technicky. Obávám se, že skutečné hry, které budou využívat Natal uvidíme o poznání později, než v případě Sony. Nebylo by pro Natal vhodnější pouze využití pro zábavní a komunitní funkce? Něco jako „Ahoj Franto, dnes vypadáš nějak smutně, nechceš pustit film?“ Ale máchání rukama na prázdno před obrazovkou, nevím nevím. Chce to vyzkoušet a pak uvidíme, jestli je čas na to, abychom se zbavili tlačítek.

Kromě těchto tří tu máme tuny hudebních her kde se taky trochu hýbeme a chystá se na nás plastové prkno v Tony Hawk Ride. Není to už ale trochu moc? Chudák náruživý hráč – sběratel. Ten už si nemá kde lehnout, jak je jeho zem pokryta plastovými ovladači, přičemž téměř každý nějak reaguje na pohyb. Kam dál až tohle plastově – pohybové šílenství zajde?

Mr. Wáwra: Na E3 mě nejvíc překvapilo, naštvalo i potěšilo, že mě tento rok nepřekvapilo vůbec nic. A bejt vykulen z okopírování technologií EyeToy a Wiimote, případně interaktivního virtuálního chlapečka, to po mně nikdo nemůže chtít ,)

Moment.. nejvíc mě zaujal Yamuchiho příruční překladatel – co si to tam pořád zapisoval?

MickTheMage: PC scéna nemá svojho hovorcu. Hanba jej. Niet sa samozrejme čomu čudovať, PC je vlastne milión súčiastok od stovky výrobcov, ktoré nejakým zázrakom držia pohromade. Jedna zostava sa líši od tej druhej a kto s tým nevie, má s tým problémy. Okrem toho to vyzerá, že širšia väčšina užívateľov PC sú obyčajný zlodeji, tak prečo sa snažiť.

Aspoň, že na chvíľu niekto v LucasArts získal mozog, alebo videl príležitosť ako sa nabaliť – jedno nevylučuje druhé. Remake Monkey Islandu bude onedlho na svete. Paráda. Len treba upozorniť, že pokiaľ poznáte postupy, hru dohráte zhruba do dvoch hodín :-). A potom, vraj Terminator Salvation je krátka hra! ;-)

Lenže úplne to najlepšie oznámenie tejto E3 spadalo tiež pod hlavičku LucasArts, avšak trochu bližšie k milovanému Telltale Games. Nielenže mozog (možno financiami nabudený) povolil remake starej-výbornej hry, on dal ešte do rúk tejto spoločnosti možnosť vytvoriť pokračovanie! Nič lepšie sa na E3 tento rok neodohralo, neoznámilo a nestalo.

Vlastne stalo – keď už som sa pod nátlakom okolností (Brutal Legend) rozhodol, že si konečne kúpim konzolu. Konečne som vedel presne ktorú, prišiel Mrkvosoft a úplne rozhodil moje rozhodnutia. Teraz neviem nič. Jedna z nich to bude určite, jedine, že by boli moje modlitby vyslyšané a Brutal Legend by zazrel svetlo PC sveta. Je nehanebné nútiť starého PC-čkára, ktorý na Schaferových hrách vyrástol, aby si na staré kolená kupoval konzolu :-(.

Zeal: Jakožto majitel PS3 jsem věnoval logicky největší pozornost konferenci Sony, abych se dozvěděl, co že to nového čeká tu moji drahou černou mašinku. Krom pár vyložených překvapení (Agent od Rockstaru, Final Fantasy XIV, RE a MGS na PSP) jsem se nedozvěděl nic nového, co jsem před E3 ještě nevěděl. Show japonských vývojářů byla ale celkově pěkná a nelituji, že jsem jí obětoval večer.

Největšímu ohlasu se těšil Project Natal a jelikož šlo o největší překvapení výstavy, tak je ten povyk okolo něj už jen z toho důvodu oprávněný. Za sebe můžu napsat, že mi dech nevyrazil – přece jen jsme to, co Natal nabízí, už někde mohli vidět (u konkurence, *cough). A stejně, i kdyby totéž ohlásili příští měsíc na PS3, hopsání před obrazovkou není nic pro mě a navíc ani nevím, jestli by bylo možné, abych si ho užil naplno (bál bych se, že se propadnu podlahou/stropem dolů od toho skákání).

Obrovskou radost mi udělalo ohlášení nového MGS na PSP. Peace Walker vypadá a zní moc dobře a těším se na něj o to víc, že hlavním hrdinou bude má oblíbená postava (Naked Snake, resp. Big Boss). Na MGS: Rising se taky těším, ale zatím nevím, co si mám představit pod slovy Lightning Bolt Action. Tuším, tuším nějakou čertovinu!

minitroll: Mě na konferenci Sony udivilo, že nedokázali vůbec ničím překvapit. Trico (Last Guardian) trailer viděli vybraní novináři už pred rokem a před 14 dny leaknul na net. To nemohli připravit něco nového ? Dle mého názoru je hra ještě naprosto v plenkách.

Unchated 2 jsem čekal (jako asi všichni), GoW3 tóže. U GT5 jsme hromadně očekávali gameplay, po těch letech čekání na to máme snad pravo. Bohužel opět jen pěkně sestříhaný, nic moc neukazující filmecek. Hmm. Šokující :) Stejně jako uvedení Rockstar exklusivity Agent ukazáním názvu. Cena noveho Psp je klasická Sony – přestřelená (249 Euro), ale nové tituly vypadají poměrně lákavě.

Nindendo nemá špatné oznámené tituly, ale byla to taková nuda, že bych na jejich konferenci nechtěl být osobně, ani kdyby mi za to platili. Ze Super Mario Galaxy 2 kamarád skoro v……l, ale to je už zase jiná pohádka.

Microsoft předvedl klasickou US show, jak někde na wrestlingu, chyběla jen umělá krev a ohňostroje.

Ukázané hry celkem ušly, Alan velmi dobrý, díky atmosféře, Splinter Cell obnovil mírně můj zájem o tuto hru, takový Bourne (filmový) trochu jinak.
Shadow Complex ovšem super, přesně takováhle 2d-3d plošinovka mi od Bionic Commando Rearmed chybi. Pokud nebudou chtít nesmyslnou částku, tak kupuju.
Natal vypadá impozantně, jak se to povede uvézt do reality je věc jiná. Každopádně překvapení E3 !

Jinak, marná sláva, nejvíce se těším na multiplatformovky :

Dark Void, Mass Effect 2, Prototype, Dragon Age, Assassins Creed 2, Dead Rising 2 atd.

Čili se Sony i MS můžou jít s tím co předvedly bodnout :)

SKACE: (zase neví, o co jde)

Když se řekne E3, tak se mi zjeví před očima zbytečná akce, kde bude oznámeno spousta věcí, ale nikdy nic konkrétního, jen nicneříkající kecy a nějaké rendery. Z minulých let mám tu zkušenost, že je daleko lepší se komplet všemu vyhnout a nechat se překvapit, až to teprve přijde.

Co se týče konkrétně letošní E3, tak z těch hlavních prezentací jsem viděl celkem asi 10 minut. Nuda, nuda, nuda. Xbox i Pony Slaystation chtěj jít za prachama, takže následují Wii. Co na plat, hry půjdou do sraček, omezíme se na chytání ryb do ruky a práskání perverzních děvek bičem.

O to víc mě překvapilo Just Cause 2. Jednička=skvělá. Naprosto nerealistická hrahratelnost, ale zato křišťálově čistá hratelnost. Co si člověk přeje v jakýkoli jiný FPSce, tu přesně najde. Apeluju na všechny, kdo ještě neviděli, aby poctivě dokoukali tuhle desetiminutovku. U mě jasnej vítěz příštího roku, i kdyby vyšel HL3, GTA5 a Mafie 2.

Robotron: Mě se líbila Natálka, to je asi tak všechno :)

Redsnake: Abych pravdu řek, sledoval jsem vpodstatě jen MS a SONY konferenci. SONY má pěkný věci, ale překvapilo mě minimem překvapení, skoro všechno už jsme viděli. Trochu podivně na mě působil Hideo Kojima, který se nejdřív objevil na MS konfencenci, totálně všechny složil tím, že bude MGS na X360, a pak přišel na SONY konferenci, kde ohlásil, že pro SONY dělá ten jediný pravý další MGS (i když „jen“ na PSP).

MS měli hezkou show, Natálka je vážně pěkná, ALE troufám si říct, že tahle věc nebude mít úspěch, pokud jí opravdu nezačnou dávat k XBOXu 360 v ceně konzole (a v téhle chvíli mi není jasný jestli to tak bejt má nebo ne).

Jednoznačným zklamáním pro mě bylo neohlášení buď zlevnění PS3 nebo ohlášení PS3 slim. I když jsem na to zas tak nesázel :-)