Kniha z prostredia, sveta nejakej počítačovej hry je len marketingový nástroj, ktorý má vyvolať chuť po onom svete, tej konkrétnej hry. Obvykle sú smiešne jednoduché, nezaujímavé, zošívané horúcou ihlou, aby uspokojili hlad nenásytných fanúšikov. Skrátka a dobre kniha zo sveta Mass Effect sa až tak príliš neodlišuje – bohužiaľ.

Autor knihy Drew Karpyshyn je istotne skúsený, čo do vymýšľania rôznych príbehov a postáv. Iste vie ako napísať ten správny zvrat a vyvolať napätie, nanešťastie to vyzerá, že len v rámci počítačových hier. Podieľal sa na vytváraní príbehov takmer všetkých hier od Bioware a má na konte i pár kníh zo Star Wars vesmíru, knižný prepis Throne of Bhaal, či práve spomínaný Mass Effect.

Hráčovi znalému pomerov v Mass Effecte sa otvára známy svet, ktorého príbeh sa odohráva nejaký čas pred začiatkom hry. Sledujeme v ňom počínanie poručíka Davida Andersona pri pátraní po útočníkoch na prísne tajnú vedeckú stanicu. Samozrejme sa dozviete, ako to bolo s ním a Sarenom, ako do toho všetkého zapadá onen vyšší plán, ktorý ďalej rozviedla samotná hra. Bohužiaľ celá kniha je veľmi schematická, nie že by sa zle čítala – naopak, príbeh pekne odsýpa, jedna situácia strieda druhú, aby sme si niekde uprostred chvíľu odpočinuli a opäť sa vrhli do rýchleho finále. To všetko je v poriadku, a robí to čítanie zábavné, tak, že si pri ňom človek oddýchne. Lenže po dokončení ostáva pocit, že nie všetko je dotiahnuté tak akoby mohlo. Postavy sa nevyvíjajú, sú to vopred dané archetypy, ktoré sa počas deja nikam neposunú. Anderson je ten správny „klaďas“, správny vojak. Na druhej strane Saren je vyložená sviňa, aj keď pracuje pre „blaho galaxie“. S ostatnými postavami to nie je inak. Ale k podobnému pozorovaniu aj tak príde človek, až sa mu celý ten príbeh uleží v hlave. Problém bol ešte v rôznych zbytočných opisoch zbraní, prípadne zbroje, ktoré možno mali byť pomrknutím na hráčov, avšak v texte pôsobili celkom rušivo. Okrem toho, myslím si, že je úplne jedno, či postava použila útočnú pušku XY alebo XZ! :-)

Zdá sa, že som príliš kritický, ale v konečnom dôsledku to nebola zlá kniha. Žiaden zázrak, ale v kategórii „adaptácia počítačového sveta do knihy“ je ďaleko nad všetkým čo som doteraz mal tú česť prečítať. Smutné však je, že svet, ktorý v Bioware vytvorili pre Mass Effect má oveľa väčší potenciál, ktorý nebol v knihe absolútne využitý. Na budúci rok by sme sa mohli, podľa všetkého, dočkať aj českého vydania ďalšej knihy – Mass Effect s podtitulom Ascension. Po „Zjevení“ nemá zmysel čakať veľkú zmenu v štýle a obsahu, ale snáď to bude aspoň dobrá jednohubka ako bola prvá kniha.

Zázraky sa nekonajú, ale jedno vám zaručiť môžem, chuť zahrať si opäť hru dostanete. A v tom prípade splnila zrejme kniha svoje marketingové posolstvo :-).