Série XCOM je moje srdcovka, stejně jako ostatní squad based tahové strategie, jako je např. Warhammer 40,000 Squad command pro PSP nebo PC hra Incubation: Time is running out. Odehrál jsem několikrát dědečka aktuálního XCOMu, který měl stejné jméno (teda plus mínus, protože tady se hra jmenovala UFO: Enemy unknown, XCOM to byl v USA a na XCOM se to přejmenovalo všude s druhým dílem XCOM: Terror from the deep).


Demo jsem odehrál na PS3. Pokud jste nehráli, tak demo obsahuje pár úvodních filmečků, jednu úvodní misi, ve které jste vedeni za ručičku natolik, že nemůžete udělat krok ani o patnáct cenťáků vedle a pak jednu další, kde už máte totální kontrolu a můžete si vybrat mezi zásahem v USA nebo v Číně (mapa je totožná včetně umístění nepřátel), ale za úspěšnou misi dostanete rozdílné odměny (4 vědce za USA a peníze za Čínu). Management základny si nevyzkoušíte kromě jednoho jediného povýšení vojáka a rozhodnutí zda má jít vývoj jedním ze tří směrů (UFOunská fyziologie, zbraně, štíty).

Co se týká boje samotného, princip je jednoduchý. Pryč je čtvercová síť z původních her, nicméně styl je hodně podobný. Máte dva akční body, které můžete použít na pohyb nebo jeden z nich použít na střelbu, nicméně vystřelit dvakrát za kolo nejde. Hranice kam můžete dojít za jeden body je jasně vidět, když dáte se posunete kurzorem za ní, uvidíte hranici pro přesun za dva body. Při střelbě je pohled v třetí osobě, vidíte pravděpodobnost zásahu a máte několik možností jak se zachovat (klasická střelba, režim hlídky s reakcí na pohyb nepřítele v jeho kole, hození granátu (a to i kouřového, podle typu vojáka), střelba ze speciálních zbraní (třeba raketomet), speciální módy střelby (headshot u sniperky), můžete si prohodit zbraně (vojáci nosí záložní pistole) nebo se nastavit do módu zesílené obrany). Při přesunu jsou jednotlivá místa označena symboly ukazujícími jak velké krytí budete na dané pozici mít z jaké strany. Vojáci se automaticky po dosažení pozice skrčí, bohužel to vypadá že možnost zalehnout a zvýšit tak přesnost střelby tu není. Co tu ale je jsou různé bonusy/malusy k přesnosti střelby dané umístěním střelce i nepřítele. Hra má zničitelné prostředí, můžete se koukat skrz okna, případně okny vstupovat do objektů. Dveře se dají nenápadně otevřít. Pohyb probíhá na několika úrovních, jde chodit po střechách, vojáci šplhají po okapech.

Graficky hra vypadá dost průměrně, ale je to strategie, takže na grafika zas není až tak důležitá. Mapou jde otáčet, takže přehled je dostatečný. Mapy v demu jsou relativně malé, nicméně jak jsem už psal jde tu vylézt na střechu a jsou tu vnitřní prostory v objektech. Ozvučení hry dobré, namluvení postav je OK až na jednu postavičku mluvící německy se strašlivým přízvukem :-), ruchy prostředí (hromy, déšť) fajn. Hudba mi místy malinko připomínala Deus Ex: Human Revolution.

Co se týká obtížnosti, s druhou misí jsem problém neměl, poprvé jsem šel hodně pomalu a byl extrémně opatrný, při druhém průchodu jsem to bral o něco rychleji a využíval víc režim hlídky, což se ukázalo jako celkem dobrej nápad :-). Oba pokusy dopadly bez úmrtí na mé straně, při druhém mi nepřátelé dva vojáky zranili (hra pak napsala že se budou léčit 5-6 dní, takže stejné jako v původním XCOMu).

Myslím že nový XCOM aspoň podle dema vypadá na solidní remake / pokračování původního XCOMu, který je sice malinko zjednodušený, ale je tu dostatek možností na taktizování. Snad budou mapy v plné verzi o něco větší a nepřátel víc, doufám i ve vozidla.

Redsnake