Představte si, že by herní firmy v blízké budoucnosti začaly ve svých PR článcích zákazníky lákat na něco úplně jiného, než dnes. Co by to mělo být? Spíše něco ve smyslu „staňte se vibrujícím ovladačem“ anebo něco daleko více důmyslného?

V dřívějších dobách se lákalo pouze na samotný obsah her. „Ze zametače vesmírným hrdinou!“, hlásala reklama na Space Quest. „Staňte se rytířem Jedi!“, znělo heslo nové Star Wars hry. A to úplně stačilo, aby fandové s nefunkčními laserovými meči a piráti s disketami plnými her od Sierry se začali až fanaticky zajímat o tamtu novou hru. Technologie zase tak velkou roli tehdy nehrála, jako je tomu v obludné míře dnes, takže žádné vychloubání či vábení na super efekty neměl nikdo zapotřebí.

Hry se musí prodávat, toť důležitý „detail“, bez kterého by herní průmysl lehl popelem. Takže se určitě nedá divit tomu, že za ta léta, co tu s námi PR odborníci byli, svoje působení natolik vystupňovali, že ho dnes dávají natolik najevo, že jen pouhé minimum hráčů neslyšelo o tzv. PR-kách, čili článcích, které mají za úkol o hře co nejkrásněji povyprávět. Někdy se dají lehce splést s vrcholně pochvalnými recenzemi. :) Občas se do PR článku připíše něco, co není stoprocentně pravda, ale to už jsou prostě PR-ka – smrtelně vážně se brát nedají. Přesto na nich herní firmy staví, jako kdyby šlo o něco až klíčově důležitého.

V posledních letech se u her soustřeďuje především na jejich technologickou stránku, což je tedy taky dáno tím, že se s nimi primárně počítá na konzole, kde existují nějaké minimální požadavky (PCčkáři teď zuřivě kroutí hlavou!). PR odborníci jsou tedy zaúkolováni básnit o tom, jak realisticky vypadají animace (i v případě, že to není pravda), jak skvělé efekty jsou v té a té jejich hře k vidění, a že taková spousta objektů ještě předtím nikdy nebyla společně na jedné obrazovce.

Ano, to je velice důležité, bez toho by hry byly špatné, až by se nedaly hrát. Ehm.

Co se týče obsahu hry, tak tady se v PR zprávě spíše jen suše konstatuje (aby to nevzbudilo dojem nadšeneckého amatérismu): „Hra bude mít otevřený svět, bude se hrát tak a ne jinak a každé vaše rozhodnutí bude mít hodně důležitý vliv na vývoj děje.“ „A pozor, pojede to v rozlišení 1080P, v 60 snímcích za sekundu!“, zatroubí poslední věta článku, aby hráče probudila, v hráči probudila chtíč.

Ještě než bylo žhavým tématem nativní rozlišení, což se tedy týká hlavně nových konzolí, v centru pozornosti (ještě na PC) byla jiná témata. Jedno z nich bylo stále lepší a lepší AI. Dále tu třeba byla módní vlna vrážení RPG prvků i na místa, kde to předtím bylo nemyslitelné, např. do strategií a akčních her (obchodník mohl pak hry z obou těchto žánrů, i přes to minimum RPG prvků v nich, prodávat jako RPGčko – osobní zkušenost na Invexu).

Moderní technologie občas přinesou nějakou tu zajímavou vychytávku, kterou pak PR vychválí až nesmyslně do nebes. V posledním měsíci se mluví hodně o pohybových ovladačích. Sony a MS letos přicházejí tak trochu s křížkem po funuse, aby s vlastními vynálezy vyharvestovali ještě poslední zbytky, které dosud odolávaly a nepodlehly Nintendu. Osobně jsem toho názoru, že se kvůli nim dělá až zbytečně velké haló. Z držení neviditelného volantu rychle začnou bolet ruce, a že by střílení z luku stačilo na náplň celé hry, to se mi taky moc nezdá. Hráči se zkrátka podle mě vrátí k normálním herním ovladačům. PR-ko nePR-ko.

Co můžeme očekávat od PR lákadel v blízké budoucnosti, těžko říct. Hry se pravděpodobně stanou kvalitnějšími po stránce vyprávění, než je tomu teď, takže už na tomto se dají stavět nějaké ty teorie. Budou na sebe hry příběhově navazovat? Dočkáme se herních seriálů? Ano vím, už dnes jich pár máme, ale do budoucna tu jistý potenciál je, když se to vezme za správný začátek a konec. Nebo se herní producenti dají na cestu pouhého zdokonalování již existujícího? Bude to znamenat, že v PR se opět dočkáme lákání na pouhý obsah hry bez upozorňování na zbytečnosti jako je nový druh Antialiasingu a realističtější osvícení scény? Každopádně asi vždy budou tvůrci usilovat o to, aby měli něco, co není u konkurence. A když začnou hromadně klesat tržby u „obyčejných“ her, je možné, že dostanou ve velkém zelenou projekty s novými herními mechanismy.