Když se teď ohlédnu zpět, letošní E3 byla jako celek v podstatě nudná. Zejména hlavní prezentace od největších firem měly všechny trpkou příchuť zklamání či špatné organizace. Začněme prvním velikánem – konferencí Microsoftu a jeho XBox360.

Call of Duty : Modern Warfare 3. Jestli od této hry něco čekáte, pak asi čekáte přesně to, co přináší. Opět co největší snaha o „wow“ efekt a přiblížení letním blockbusterům. Skriptované sekvence s výbuchy a pády budov měly obrovskou frekvenci a nedají vám vydechnout. Bohužel, jediná přestřelka pěšmo vypadala dost přihlouple, nepřátele jen tak mimochodem nabíhali přímo pod ránu, nevšiml jsem si ani, že by se zaměřovák hýbal nahoru a dolů. Obří prodeje CoD série ovšem mluví jasně, přestože někteří už začínají odpadat, stále přesně po takovémto soustu prahne velká skupina hráčů.

Naše milá, inteligentní, obratná, statečná a především prsatá hrdinka Lara Croft si také ukousla svůj díl prezentačního času. Naneštěstí bylo vidět, jakým směrem se restart série ubírá – interaktivní film. Velice mi to připomínalo Heavy Rain. Na předskriptovaných místech na obrazovce zabliká tlačítko, vy ho rychle zmáčknete a hra se hraje sama. A tam, kde se volně chodilo, toho stejně moc vymyslet nešlo – kdybyste si náhodou stejně nevěděli rady, můžete si nechat ozářit předměty, které potřebujete použít pro postup. Velice to zavánělo extrémním konzolismem a s předešlými díly to nemělo skoro nic společného. Lara si navíc pořád stěžovala a bolestivě vzdychala poměrně protivným hlasem. O tričko při pádech šachtami také nepřišla, takže věru nic moc.

Gears of War 3 dostalo prostor se svým boss fightem v přístavu. Ten byl obléhán obřím Krakenem, kterého se snažili dva hráči rozstřílet. Milý byl malý bojový mech-oblek. Jinak šlo přesně o to, co se očekává – další Gears of War. Bohužel nic nového, ale bohudík nic nového.

Dále byla ohlášena podpora Kinectu, respektive hlasového ovládání, do her jako Mass Effect 3, Forza Motorsport 4 nebo Tom Clancy’s Ghost Recon. V ME3 jde o milou možnost dávat spolubojovníkům rozkazy hlasem a naprosto zbytečné čtení replik při rozhovoru, namísto výběru ovladačem. Vaše postava totiž po přečtení linky vašim hlasem stejně text odříká sama znovu a o žádném hlubším vtažení do hry nemůže být řeč. Akorát budete znít trapně, pokud vás někdo uslyší hrát. Navíc, vybrat si odpověď d-padem je mnohem jednodušší. Ghost Recon nabízí hlasové ovládání pro svůj modifikátor zbraní, kde se také zdálo spíše vnucené. A Forza Motorsport pochopitelně umožní ovládat auto vzdušným volantem. Jak přesné, zábavné či namáhavé pro natažené paže to bude nevíme, šlo pouze o trailer.

Kinect se i nadále ujímal hlavní role celé prezentace. Ať už to bylo nové hlasové ovládání XBoxového rozhraní, které řídíte povely jako „XBox, Home“ nebo „XBox, Bing, Lego“. Co který povel dělá si asi domyslíte. Už samotný fakt, že tato dost nezajímavá vlastnost byla představována tak dlouho, byl mrzutý – ovšem i samotný způsob podání byl příšerný. Všichni se tvářili strašně nadšeně, že mohou na svůj XBox mluvit. Nepřirozené, strojené a rozhodně ne uvěřitelné. To samé platilo pro uvedení nových Kinect her. Kinect Disneyland se pokusí přinést zážitek z Disneylandu přímo k vám domů. Tento přenos dle názoru Microsoftu probíhá tak, že budete hrát podivné minihry, ve kterých se létá nebo valí dopředu. Dvě děti, které velmi špatně předstíraly neuvěřitelné ponoření do hry, se nakláněly ze strany na stranu a tím tak trochu ovládaly pohyb letu nebo válení, aby sesbíraly nějaké mince. Funkce těchto mincí nebyla zatím odhalena. Dále se předvedl Kinect Sports, kde slečna nadšeně představovala úžasný golf pro Kinect, který byl ovšem takřka identický s golfem z Wii Sports, které jsme tu měli před pěti lety. Nebýt grafiky, ani si rozdílu nevšimnete. Dokonce by vás Kinect rozpoznal i s Wiimotem v ruce, takže můžete hrát obě verze naráz.

Slečna opět projevovala přílišné nadšení, stejně tak jako dva mladí muži, kteří na sebe pořvávali při hraní amerického fotbalu z této sady. Příchod Tima Shafera sliboval něco originálního, šlo však o hru pro nejmenší ze světa Sezame otevři se. Většinu náplně tvořilo mávání rukama. Prezentoval malý kluk se svým otcem. I zde herecké talenty značně skřípaly. Stejně tak značka Fable se zaprodala Kinectu – nová hra v sérii se totiž hraje sama a vy jen mávání rukama sesíláte kouzla nebo ovládáte koňské opratě. A poslední blbina FunLab umožňuje vyfotit se a převést svůj vzhled na takové XBoxové Mii, vyfotit si polštářek a přenést ho do 3D nebo kreslit prstem ve vzduchu zářivé čáry. Kinectu byla věnovaná masivní část konference a neřekl bych, že cokoliv z tohoto úseku zajímalo opravdové hráče. Microsoft se prostě snaží dohnat Wii, to je zcela očividné. Kinect je však celkem drahý sám o sobě, natož spolu s XBoxem360. Tento pokus o konkurenci je přinejmenším podivný.

No a kromě ohlášení remaku Halo: Combat Evolved si fanoušci Masterchiefa mohli na konci show spokojeně omdlít, protože byla oznámena rovnou celá nová trilogie ze světa Halo. Toto byl v podstatě jediný moment překvapení – pokud bereme v potaz jen ty pozitivní. Všeho všudy MS neukázal vůbec nic, pouze nás krmil prachbídnými sliby neuvěřitelné zábavy s Kinectem. A to nestačí. Žádná opravdu herní videa nepřinesla nic nového, navíc to často ani nebyly exkluzivní hry pro XBox360. Najatí herci byli často velice trapní a nepřirozeně rozjásaní. Nebyla ohlášená žádná nečekaná, originální hra. Sony se natřásalo s PSP2 – pardon, PS Vitana – Nintendo vzbudilo paniku zmateným odhalením Wii U, i menší prezentátoři měli nějaké to překvapení v kapse. Microsoft neměl vůbec nic. Mohli aspoň pozvat Balmera, aby si tam přišel zaopičit, ale to oni ne. S takhle nízko nasazenou laťkou nebude mít alespoň Microsoft problém se příští rok překonat.