Můžou si za to samy a patří jim to. Adventury jsou žánr, který byl super a měl své místo v top produkci a na vrcholu poliček hráčů. Řeč je samozřejmě o klasických point and click adventurách. Není příhodnějšího přirovnání, než když řeknu, že adventury byly jako dinosauři. Neprošly evolucí, chcíply. Dobře jim tak.

Cestu znám a neměním směr

Relativně nedávno přibyla na moji milovanou službu Good Old Games adventurní série Syberia. A protože jsem obě hry v době jejich vydání s chutí hrál a líbily se mi, potlačil jsem slzu v oku, vytáhl kreditku a začal nadšeně stahovat.

Jako první na řadu přišla samozřejmě jednička. Hru jsem spustil a nechal se ovát nádhernou atmosférou sterilního, industriálně – mechanického městečka. S investigativní Kate jsem začal poodkrývat nejen tajemství ne až tak mrtvého vynálezce, ale i až tak mrtvého žánru. Kde udělali soudruzi developeři chybu?

Nevyvíjeli se, to je jádro pudla. Při hraní Syberie jsem se často přistihl, že koušu stůl nudou, nebo že nestačím kroutit hlavou nad nedomyšleným game designem a nelogickými rozhodnutími páně Sokola. A to nejsou specifické chyby Syberie, ale celého žánru adventur. To, co by se dřív kdekdo nezdráhal označit za feature, je dnes zásadní chyba.

Sundej si šaty nečekej čas rychle letí

Proč třeba musím pět minut čistého času (stopováno) utíkat odněkud někam jen pro jednu informaci a pak s ní zase pět minut utíkat zpátky? Celá tato štreka je přes několik obrazovek a na každé se Kate zastaví. Jasně, jsou to pěkné obrazovky, hraje pěkná hudba, ale světe div se – ona je to hrozná pruda.

Na tohle dnes nemá nikdo čas ani chuť. Tohle hráči nechtějí. Hráči chtějí rychlé zážitky, nic náročného a nic pomalého. A to jde přesně proti stylu klasických adventur – ty jsou pomalé, náročné, vyžadují přemýšlení a trpělivost. A pocit satisfakce, případně odměny za provedenou akci se dostaví až bůh ví kdy.

Adventury jsou prostě spousta práce a málo odměn. V moderních střílečkách dostáváte body, zkušenosti, achievementy a nové předměty pomalu za každého zabitého panďuláka. A těch se na vás řítí stovky. Instantní pocit satisfakce. Co mě má satisfakovat u adventur? Že se jednou za hodinu posunu na další sérii mrtvých obrazovek?

Máš to už za sebou a přišlo to tak najednou

Tak nám adventury bolestivě umřely. Smrt si zaslouží. Stejně jako místo v historii. Posmrtné křeče ve formě Broken Sword 3 a další podobné atrapy pomineme. To se jen dinosauři z dob minulých snaží ještě mocně zařvat, ale sotva ze sebe vydají sípající chroptění. Už nám nemají co říct.

Najednou se všichni ti Sokalové, Cecilové, Schaferové a další lekli a raději skočili přes palubu dřív, než se loď potopí. Někteří z nich opakují své Brutální neúspěchy v jiných žánrech, jiní už utekli úplně a někteří po té rozbité bárce ještě nesměle pokukují. Dinosauři uvolnili místo pro mladou krev. Už tu pro ně nebylo místo.

Dejte mi moc a do ruky hůl

Řekl Connors a před šesti lety založil Telltale Games. Connors připlul se svojí lodí ke ztroskotaným dinosaurům a pro některé z nich poslal záchranný člun. A zbytek už znáte. Od pokeru, přes licencované CSI hry se tito dinosauři vyvinuli v moderní dravou zvěř, která byla schopná se adaptovat. Výsledkem této adaptace byla před třemi lety první sezóna Sama & Maxe.

Connors a jeho melody bojs to dokázali. Vzkřísili adventury a ukázali světu, že tento zánr musel nejprve zemřít, aby mohl být vzkříšen. Někteří přeživší dinosauři se i přesto snažili dělat věci po staru. Jejich marná snaha se ale nesetkala s úspěchem. Dinosauři tak stále přežívají na izolovaných ostrovech, kam doplavali, když odmítli spásu Connorse. Na Potápějících se Ostrovech.

Pak nám bylo spolu fajn dávala a já jsem bral

Epizodický model je bez debat budoucností adventur. Nikdo nechce hrát epické, padesátihodinové náročné příběhy. Nikdo je ani hrát nemůže, protože to nikdo nevyrobí. A i když je restaurace starých vykopávek chvályhodná činnost, není to to, co hračí chtějí. Tyto vykopávky chce jen pár pamětníků, což se LucasArts překvapivě vyplatí a tak tu máme za nedlouho zrestaurovaný druhý Monkey Island. Už se ho nemůžu dočkat. Jsem pamětník.

Tales of Monkey Island byl pro Telltale Games doposud nejúspěšnějším titulem. Epizody vládnou. Jednou za měsíc dostat příděl pěti hodin kvalitní a intenzivní adventury, nezředěné pětiminutovým pobíháním. To je to, co nabízí spasitel Connors. Hráči natahují ruce a berou. A je nám spolu fajn.